750 tpm kan nog best, maar 650 tpm lijkt me weinig. De meeste viercilinders beginnen dan toch al een beetje te schudden.Rafael schreef: Mijne rond 650-750tpm, warm of koud, merk geen verschil.
Kickdown is voor als je schoonmoeder oversteekt: kick down, en dat kieken is down.Quote: Bij een kickdown (gaspedalen intrappen tot het einde, zodat max. kan geaccelereerd worden) kiest de automaat ifv de snelheid de versnelling waarin je het snelste wegkomt. Het is dan niet uitzonderlijk dat tot 5500 - 6000 tpm wordt doorgetrokken (rode lijn is 6750). Dit is slecht voor het verbruik, maar wel handig om snel voorbij te steken.
Alle gekheid op een stokje. Bij sommige wagens is de hoogste versnelling erg lang (laag motortoerental voor minder verbruik, lawaai en sleet, maar nog slechts weinig trekkracht). Als je daarin dan eens flink wil versnellen van bijvoorbeeld 90 naar 120 km/h, dan moet je zoveel gas geven, dat je bijna je tenen verbrandt aan de motor. Je kunt met zo een wagen dan ook beter even terugschakelen naar de onmiddellijk lagere versnelling, uiteindelijk zal hij dan nog minder verbruiken tijdens dat versnellen.