70 km weg, tweebaans en voetgangeroversteekplaats

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
darkelf

70 km weg, tweebaans en voetgangeroversteekplaats

Bericht door darkelf »

ik heb een vraagje over een 70 km weg. twee rijbanen, middenberm en weer twee banen.

als daar een voetgangersoversteekplaats is, moet je dan stoppen als je kan?

ik hoorde gisteren: als jij rechts rijdt, en er zit verkeer naast je dan moet je doorrijden want je weet niet of het verkeer links van je ook stopt en dus zou je de voetganger in gevaar kunnen brengen.

zelfs als er op de linkerbaan nog niemand zit maar wel verkeer achter je kan je eigenlijk niet stoppen want wie weet gaat de auto achter je je dan ineens halen en komt de voetganger weer in gevaar.

ik denk echter, als je op een veilige manier kan remmen moet je dit ook doen want alleen maar doorrijden heeft tot gevolg dat de andere weggebruiker ( de voetganger) nooit overkan.

wie weet de regels omtrent dit verhaal?

bedankt alvast
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,
Quote: ik hoorde gisteren: als jij rechts rijdt, en er zit verkeer naast je dan moet je doorrijden want je weet niet of het verkeer links van je ook stopt en dus zou je de voetganger in gevaar kunnen brengen.
Ik denk dat die persoon die regel zelf gemaakt heeft.

VOOR een oversteekplaats van voetgangers moet je stoppen zelfs als een voetganger aanstalten maakt om over te steken. En dus zeker als hij aan het oversteken is.

Ben jij (op de rechter rijstrook) gestopt voor een oversteekplaats, dan mag je niet meer ingehaald worden.
darkelf

Bericht door darkelf »

bedankt voor het snelle antwoord.

Ik wist gisteren zeker dat dit zo werkte maar de persoon naast mij, een rij instructeur nota bene , zei wat ik als eerste gepost had dus ik was even ernstig in de war.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Een tip:

Als iemand zeer vreemde verkeersregels aanthaalt, altijd vragen: "waar staat dat ergens in de wegcode?"
darkelf

Bericht door darkelf »

ja dat is idd een goede om te onthouden.

(ik heb dus gisteren een hele discussie met haar gehad (van de rijschool) rond dit onderwerp. ben blij dat ik het hier even kon navragen)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je mag ook altijd tegen haar zeggen dat ze hier op het forum kan discussiëren over een of andere regel. Ze kan het zelfs onder een schuilnaam.

Heel belangrijk:

Op de openbare weg geldt de wegcode. Het standpunt van uw instructeur is misschien zelfs veiliger op sommige momenten, maar dat is geen regel en dus mag het niet.
Plaats reactie