rollerbank

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

In de praktijk wordt momenteel een tolerantie van 8 km/h toegepast. M.a.w. als een bromfiets klasse A op de rollen meer dan 33 km/h haalt of een bromfiets klasse B meer dan 53 km/h, beginnnen de problemen.

Dergelijke randgevallen doen zich echter maar uiterst zelden voor je zou wel gek moeten zijn om voor iets meer dan 8 km/h teveel de zware risico's te lopen die eraan verbonden zijn. En als een bromfiets op de rollen 80 km/h haalt, dan maakt de meetfout niets meer uit om te beslissen dat het geen bromfiets meer is, maar een motorfiets, met alle gevolgen vandien:

niet conform met het proces-verbaal van goedkeuringniet ingeschreven als motorfietsniet verzekerd als motorfietsgeen verkeersbelasting betaald als motorfietsmeestal heeft de bestuurder ook geen rijbewijs voor een motorfietsoplegging en eventueel verbeurdverklaring van het voertug.Dat is een rekening die zeer hoog oploopt. Verzint eer ge begint.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

rollerbank

Bericht door Clio-Tuning »

Ik heb wat vragen over de rollerbank van de politie.
Dus als ze vragen voor hem op de rollen te zetten, wanneer mag ik dat weigeren?

Moeten die ook niet gekeurd zijn om de 2jaar aan de europeese normen ofzo?

Moeten de rollen ook niet voorzien zijn van koeling? Want mijn brommer is een oldtimer en die wordt gekoeld door de rijwind, maar als er op de rollen geen koeling zou zijn, wat als mijn cilinder vastloopt...?

Wat als je bvb nog een nieuwe cilinder aan het inrijden bent? (dan mag je nog geen volgas geven of je cilinder kan ook stuk gaan...)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dit verscheen op het forum flits.bnet
Quote: In 1998 heeft het welbekende maandblad Scootin' een onderzoek gedaan naar de corectheid van de 'rollen' (of tewel curvometers) en wat bleek ? De testscooter reed op een radarsnelheidsmeter (zoals die we bij auto snelheidscontrole's tegen komen) minder dan 40 km/h, terwijl hij op de curvometer 64 km/h reed en dus ook strafbaar was. Naar aanleiding van de publicatie van dat onderzoek zijn er parlementaire vragen gesteld geweest . Eind 2000 komt de minister van binnenlandse zaken tot besluit dat de curvometer inderdaad middeleeuws en onjuist is, en dus, omdat de toenmalige minister ook baas van de rijkswacht was werden de curvometers bij de rijkswachter onmiddeljik afgeschaft !

Yes denk je nu, maar niets is minder waar , want de gewone (gemeente) politie valt onder de bevoegdheid van de lokale burgemeester en dus gingen de curvometer controle's gewoon door.

Sinds de politiehervorming heeft de minister geen enkele bevoegdheid meer over de politie en dus gaan zowel federale als lokale politie weer curvometer controle's uitvoeren.

Wat we echter niet allemaal weten is dat sinds dat artikel een of andere procureur is aangesteld om een beter en preciezer systeem te ontwikkelen, omdat ze het te snel rijden van brommers belangrijker vinden dan manne die kleine kindertjes ontvoeren en verkrachten en vermoorden , is de procureur in kwestie naar de dienst metrologie gestapt en heeft hij aan de goede mensen van metrologie gevraagd om een betrouwbaarder systeem te ontwikkelen. zo gezegd, zo gedaan.

Gezien pv's opstellen voor jongeren die te snel rijden een heel lucratieve zaak is, heeft de dienst metrologie een gloednieuw systeem uitgedokterd : een nieuwe curvometer ! whaaw !! en pas op, niet zomaar een , de nationale norm zegt nl dat de afwijking maar 3% mag bedragen, en de rollen die de dienst metrologie heeft gefabriceerd wijken amper 0.5% af, als dat niet geweldig is ?

Niet dus, de curvometers geven idd exact op 0.5% na de snelheid waarop de rollen draaien en das dus lang niet de snelheid die we op de openbare weg maken. De mensen van metrologie zeggen dan ook : De nieuwe curvometers dienen ENKEL en ALLEEN om tot een reëele classificatie te komen , dus om te zien of het om een Aklasse, een B klasse , of motor gaat ! Op de officieele gebruiksvergunning staat dna ook : Het toestel geeft uitsluitend de snelheid van het voertuig weer zoals gemeten op de rollentestbank en niet de snelheid van het voertuig op de weg

En dan nu de climax : Waarom kunnen rollen gewoonweg niet worden gebruik om exact behaalde snelheid op de weg vast te stellen ? om te kunnen ijken moet er een standaard zijn en die bestaat niet! Waarom is een centimeter op elke meetlat even lang ? omdat er een standaard is voor een meter ! en DAT is de reden waarom mijnheer de minister eind december besloot om de rollen op te schorten.

Bron : scootin

Wat moet je en mag je en kan je nu doen als je dan toch naar een curvometercontrole moet ?

-Eerst en vooral, blijf beleefd, wees erkentelijk dat je te snel gaat als je associale snelheden op de rollen hebt gehaald, verhef nooit je stem, blijf de situatie meester ook al roepen belgium's finest tegen je dat je trommelvliezen er van klapperen


- Eis dat de wet franchimont toe wordt gepast, dxz dat de agent LETTER VOOR LETTER moet noteren wat JIJ zegt

-Als het tot een rechtszaak komt denk er dan even aan dat je rechtsbijstandsverzekering hebt bij je gewone BA verzekering en dat deze dus de kosten van de advocaat betaald , gebruik van maken = geld sparen !

- Als er toch rollen worden gebruikt en de agent schrijft dat het met geijkte rollen is gebeurd kan je hem persoonlijk aanklagen wegens valsheid in geschrifte, rekeninghoudende met het feit dat curvometers gewoonweg niet ijkbaar zijn

- eis dat er in je pv wordt opgenomen als er volgens jouw lugubere praktijken worden toegepast zoals bv de 2wieler onbelast laten of een 45 kg licht vrouwelijk smurfje oid ..

- Als het kan kontacteer je onmiddelijk een GOEDE advokaat , een advokaat die je zaak wil verdedigen en het niet beziet als 'pff alweer een brommerken' daar zal ik meneige wle moe vor make ...

- Eis dat het homologatie attest en het ijkingsattest bij je PV wordt gevoegt, schrijf de serienr van de gebruikte curvometer op zodanig dat ze je niet zomaar wat papieren kunnen opsturen van een of andere curvometer die ze nog liggen hadden. Opgelet, een gebruiksvergunning is niet voldoende, er moeten dus volgende 3 documenten bij je PV zitten
-Homologatie attest
-Ijkings attest
-Gebruiksvergunning

- Als je op de 'rollen' moet ga JIJ op JOUW scooter zitten , JIJ zet je scoot op de rollen en verder blijft de politie van JOUW scoot af, de agenten mogen wel je gashendel vastnemen om te voelen of je hem helemaal open draait en mag zeggen van hou je handen weg van je rem ofzow (:p) , als je de agent ter plaatse wil sleutelen ter controle dan kan hij al het bewijs dat jij (in sommige gevallen) onschuldig bent vernietigien of verwijderen. T's en blijft JOUW eigendom en kan je hem dus eisen om met zijn handen van jouw 2wieler af te blijven
[/img]
sledge
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2006, 00:00

Bericht door sledge »

en bij herhaling, dus een tweede keer, vordert het openbaar ministerie de verbeurdverklaring

het is echter de rechter die beslist

bij het proces verbaal moet trouwens het attest van opleiding, want de test op de curvometer moet door een agent met opleidingsattest gebeuren, maar dat mag ook later, dus als er op die moment geen voorhanden is, kan er later op de dag een test worden afgenomen

de eerste test is dan een indicatie, vergelijk het met een ademtest voor een ademanalyse
Danny268
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2005, 00:00

Bericht door Danny268 »

ik heb er ervaring mee ...

er worden 2 metingen gedaan
1 onbelast , meetafwijking is 10 km/h
1 belast ( je zit dus op de brommer .. ) , meetafwijking is dan 8km/h

als je sneller gaat dan 53km/h word ie inbeslag genomen voor MINSTENS 30 dagen .

de politieagenten kennen al die trukjes van eikingsrapport enzo , ze sturen het samen op met het pv.

MAAR:
toen ik dus op de rollerbank moest en toen ik erop moest zitten en schakelen
kon ik nooit op de brommer zitten met min 75 kg , dan is die meting toch fout ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een bromfiets klasse B mag op horizontale weg nooit sneller kunnen rijden dan 45 km/h (53 km/h op de rollenbank, rekening met een maximale meetfout van 8 km/h), ook niet als de bestuurder lichter is dan 75 kg.

En dan mag je nog blij zijn dat men de ogen sluit voor het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. Dat is men namelijk vergeten aan te passen, daar staat nog in art. 1:
Quote: ...
een « bromfiets klasse B », dit wil zeggen elk voertuig uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller dan 40 km/u kan rijden, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A alsook voertuigen bestuurd door minder-validen, uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voort te bewegen.
...
Danny268
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2005, 00:00

Bericht door Danny268 »

Jozef schreef: Een bromfiets klasse B mag op horizontale weg nooit sneller kunnen rijden dan 45 km/h (53 km/h op de rollenbank, rekening met een maximale meetfout van 8 km/h), ook niet als de bestuurder lichter is dan 75 kg.

En dan mag je nog blij zijn dat men de ogen sluit voor het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. Dat is men namelijk vergeten aan te passen, daar staat nog in art. 1:
Quote: ...
een « bromfiets klasse B », dit wil zeggen elk voertuig uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller dan 40 km/u kan rijden, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A alsook voertuigen bestuurd door minder-validen, uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voort te bewegen.
...
bij de hercontrole van mijn brommer na 30 dagen in beslag zij de politieagent die dat controleerde :

Ach wij zijn allemaal jong geweest , we reden vroeger allemaal met onze flandrias ? zonder helm met 110 km/h langs de vaart !

=&gt eigen woorden van die agent !! :p

maarja , mijn brommertijd is voorbij, ik ga voor de auto gaan

een tip aan iedereen die erover nadenkt om zijn brommer op te voeren :
het is leuk zolang je niet gepakt wordt, als je gepakt word begint de miserie !!!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: het is leuk zolang je niet gepakt wordt, als je gepakt word begint de miserie !!!
Als het dat maar was, stel dat je niet gepakt wordt maar je geraakt betrokken bij een ongeval.

Nog veel meer miserie
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Danny268 schreef: bij de hercontrole van mijn brommer na 30 dagen in beslag zij de politieagent die dat controleerde :

Ach wij zijn allemaal jong geweest , we reden vroeger allemaal met onze flandrias ? zonder helm met 110 km/h langs de vaart !

=&gt eigen woorden van die agent !! :p
Awel, dat is nog eens een agent die ik met plezier een pint zou betalen zie!

Tenzij ik hem in de zomer op zijn motorfiets in een hemdje met korte mouwen zie rijden, dan maak ik een vuist (in mijn zak, zodat hij het niet ziet).
Plaats reactie