rijbewijs moto A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Mattie
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2006, 00:00

rijbewijs moto A

Bericht door Mattie »

ik heb me laten vertellen dat je al beginnende motorrijder best een 600cc koopt om mee te leren rijden. is er veel verschil met een 600 en een 900 qua gewicht en handeling? natuurlijk wel meer pk's en dergelijk. en hoe zit het dan met een 750cc? is dit dan ook te zwaar om te leren rijden of leunt die meer aan bij de 600cc?
qua gewicht is een suzuki gsxr srad 6OO toch ook zwaarder dan een cbr 600 niet?
iedereen raad mij een 600cc aan, maar ik kan goedkoop de moto van een vriend overkopen, maar dit is een 750cc...

help me beslissen aub!!!

thanks
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Mattie,

Voor een beginnende motorrijder wordt meestal een 500 à 600 cc aangeraden. Dat zijn machines waarmee je ook nog op de autosnelweg vlot meekunt.

Het probleem met bijvoorbeeld een 900 cc is dat het vooral in het begin erg moeilijk is zoveel geweld onder controle te houden. Je vertrekt ermee, draait rechtsaf de straat op, geeft even wat te vlug gas bij, en hops, het achterwiel schuift er onderuit.

Verder is een zware motorfiets meestal minder wendbaar in het stadsverkeer, en moet je echt wel de juiste techniek toepassen om ermee te stappen (bijvoorbeeld om hem uit de garage te duwen), want hij ligt vlugger op zijn kant dan je denkt (altijd - lichtjes - schuin met de tank tegen jou laten aanleunen, nooit laten overhellen naar de andere kant, je kunt hem dan niet meer houden). Als een Honda Goldwinn eens op zijn zijkant gaat liggen, dan kun je die ook alleen niet meer rechtkrijgen.

Als je ervan overtuigd bent dat die 750 cc van je vriend een interessante gelegenheid is, dan zou ik zeggen: koop hem, maar wees vooral als beginneling uiterst voorzichtig met het gashendel.

Misschien zal Marc Annemans, een ervaren motorrijder, hier nog wat willen aan toevoegen, waarvoor alvast vooraf mijn dank aan Marc.
Mattie
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2006, 00:00

Bericht door Mattie »

ok bedankt voor de reactie!!!!
Plaats reactie