Scoreberekening

Graag uw mening over deze website.
Ikke nummer 512

Scoreberekening

Bericht door Ikke nummer 512 »

Hoe komt het dat er voor de praktijk (examen) uitleg staat op de site over de fouten en scoreberekening voor de manoeuvres (voorbehoud, goed, slecht, onvoldoende), maar niet over de proef op de weg (alleen wat slecht is)?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Scoreberekening

Bericht door Benny Stinkens »

Ikke nummer 512 schreef: Hoe komt het dat er voor de praktijk (examen) uitleg staat op de site over de fouten en scoreberekening voor de manoeuvres (voorbehoud, goed, slecht, onvoldoende), maar niet over de proef op de weg (alleen wat slecht is)?
Waarschijnlijk komt dat omdat jij het niet gelezen hebt
Want het staat er wel

Kijk nog eens op de topic &quotpraktijk examen&quot en scroll volledig tot onder dan kom je het wel tegen, of heb ik je vraag verkeerd begrepen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Re: Scoreberekening

Bericht door gast »

Quote: of heb ik je vraag verkeerd begrepen
Ik denk het, tenzij ik je antwoord verkeerd heb begrepen

Wat ik bedoel is hetvolgende over de manoeuvres vindt je o.a. hetvolgende:

Parkeren tussen 2 voertuigen
afstand tussen voertuig en straatbegrenzing minder dan 0.3 = goed
afstand tussen 0.3 en 0.5 = voorbehoud
afstand meer dan 0.5 = onvoldoende

Hier kan je dus zien wanneer je een fout maakt, en hoe ernstig die is.
Voor de proef op de openbare weg vindt ik alleen

Slecht wordt toegekend voor: ...................... etc. etc.

Hier zie ik dus alleen wat SLECHT is, en niet wat je moet doen om op de openbare weg &quotonvoldoende&quot, &quotvoorbehoud&quot of &quotgoed&quot te krijgen.
Of kijk ik er misschien grandioos naast???
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Of kijk ik er misschien grandioos naast???
Euchh neen je kijkt er minder naast dan dat ik dacht
maar zoals jij het graag zou willen zien is onbegonnen werk om op de site te zetten

Bij de Manoeuvres zijn de richtlijnen dus inderdaad duidelijker dan bij de rest en dit komt ook om dat de rest enorm veel kan inhouden en omdat de ene examinator de andere niet is.

Op de site staat dus naar wat ze kijken maar niet hoe ze het bekijken
Ik bedoel dus de ene kan zwaarder tillen aan een fout dan de andere
(dit wil niet zeggen dat ze dan onrechtvaardig zijn) maar stel dat je stilvalt bv: kan het best zijn dat examinator A onmiddelijk een voorbehoud neerpent terwijl examinator B in zijn eigen denkt &quotach ja ene keer kan gebeuren de volgende keer schrijf ik een voorbehoud.

het kan zelfs zijn dat een en dezelfde examinator op maandag zo oordeeld en op andere dagen anders.

Men kan nu gemakkelijk reageren met dat kan niet of dat mag niet maar zo eenvoudig ligt het niet.

Ik ga je een voorbeeld geven over mijn eigen.

Ik geef al 12 a 13 jaar theorielessen ik zou dus alle weken hetzelfde in mijn klas moeten vertellen (min of meer toch want ondertussen is er natuurlijk het een en ander veranderdt) maar elke cursus zou in grote lijnen toch hetzelfde moeten zijn.
Nu ik heb dus al heel wat cursussen gegeven en ik kan je zeggen er zijn er zelfs geen 2 van die hetzelfde zijn en zo gaat het er ook bij examens aan toe.

Ik kan er ook gerust bij vermelden dat ik al heel wat praktijkexamens heb meegemaakt en desondanks dat examinator A s'maandags soms een andere mannier van oordelen heeft dan gewoon in de week kan ik nog altijd zeggen dat er in mijn bijzijn nooit iemand ten onrechte is gebuisd.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Ik kan er ook gerust bij vermelden dat ik al heel wat praktijkexamens heb meegemaakt en desondanks dat examinator A s'maandags soms een andere mannier van oordelen heeft dan gewoon in de week kan ik nog altijd zeggen dat er in mijn bijzijn nooit iemand ten onrechte is gebuisd.

Hoe kan dat Benny? Dat klinkt toch oneerlijk als hij een fout de ene keer zwaarder &quotbestraft' dan de andere keer. Dan moet je toch maar net geluk hebben met de dag dat je examen doet en het daarmee gepaarde humeur van de examinator?
Die indruk wekt het bij mij althans.
Ik geloof je direct dat wanneer een examinator iets als fout vermeld dat de kandidaat dan ook die fout maakte maar hoe het kan dat hij het de ene keer wel en de andere keer niet door de vingers ziet dat begrijp ik toch niet.

Welke dag en tijdstip zijn in jouw ervaring het gunstigst om examen te doen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

BBB schreef:
Quote: Ik kan er ook gerust bij vermelden dat ik al heel wat praktijkexamens heb meegemaakt en desondanks dat examinator A s'maandags soms een andere mannier van oordelen heeft dan gewoon in de week kan ik nog altijd zeggen dat er in mijn bijzijn nooit iemand ten onrechte is gebuisd.

Hoe kan dat Benny? Dat klinkt toch oneerlijk als hij een fout de ene keer zwaarder &quotbestraft' dan de andere keer. Dan moet je toch maar net geluk hebben met de dag dat je examen doet en het daarmee gepaarde humeur van de examinator?
Die indruk wekt het bij mij althans.
Ik geloof je direct dat wanneer een examinator iets als fout vermeld dat de kandidaat dan ook die fout maakte maar hoe het kan dat hij het de ene keer wel en de andere keer niet door de vingers ziet dat begrijp ik toch niet.
Dat het niet eerlijk klinkt kan ik niet ontkennen maar ik vergelijk het met de opvoeding van mijn klein mannen.
Als ik 1 dag &quotstressig &quot en oververmoeid thuis kom dan hebben ze minder credit bij me dan als ik ontspannen ben en het kan dan ook best voorkomen dat ik de ene dag rapper iets door de vingers kan zien dan een andere.

Klinkt waarschijnlijk ook niet fair maar ik denk wel dat heel veel mensen dit herkennen en examinators zijn ook mensen.

Ander voorbeeld soms komen mensen binnen die onmiddelijk grof zijn en een air hebben van stomme examinator ik ga u even leren rijden (sterk overdreven) of men komt op een beleefde mannier binnen.
dan denk ik dat als ik met die mannieren bij jou binnenkom je me ook op 2 verschillende mannieren zou beoordelen.

trouwens moeten we dit niet overdrijven het zal zeker niet zo zijn dat er iemand gaat buizen daardoor men is alleen een beetje strenger.
Quote: Welke dag en tijdstip zijn in jouw ervaring het gunstigst om examen te doen?
Voor iemand die weet dat hij/zij voldoende klaar is voor het examen
elke dag
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie