stom vraagje

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Racer_D

stom vraagje

Bericht door Racer_D »

Dit is misschien wel een stom vraagje. Maar ik vroeg mij dit toch al een tijdje af. je weet bij een race, dat die raceauto's vlak voordat ze starten, altijd hun auto's laten 'schreeuwen', zo hun toeren al stilstaand de lucht injagen. Doen ze dit met de koppelingspedaal ingedrukt terwijl ze voortdurend gas geven?

Racer_D
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

ja, een andere mogelijkheid zie ik niet, da's wel niet al te gezond voor de motor denk ik.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Freddie schreef:ja, een andere mogelijkheid zie ik niet, da's wel niet al te gezond voor de motor denk ik.
Technisch gezien ook mogelijk met de pook in neutraal. Ik zou het wel niet uittesten, dit is namelijk wettelijk verboden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stom vraagje

Bericht door Inazuma »

Racer_D schreef:Doen ze dit met de koppelingspedaal ingedrukt terwijl ze voortdurend gas geven?
Ja.

De koppeling van een wat moderne, gewone wagen is eigenlijk boterzacht.
(Boter die niet in de ijskast gestaan heeft ;) )

De koppeling van een racewagen is zwaarder te bedienen, grijpt eerder brutaal aan en is moeilijk fijn te doseren - niet geschikt voor traag manoeuvreren dus 8)

Het vliegwiel van een racewagen is ook lichter uitgevoerd om minder motorinertie te hebben - dat betekent dat de motor sneller toeren maakt ... maar ook sneller in toeren daalt als je gas mindert of als de koppeling aangrijpt.

Als je vermogen nodig hebt om snel te vertrekken, moet je toeren maken - racemotoren zijn ook nog eens hoogtoeriger dan normale, soepele motoren.

Zelfs in de F1 zie je die gasten soms hun motor doen afslaan bij het vertrekken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Racer_D:

Besef wel dat het bij een race niets uitmaakt als daarna de auto klaar is voor de schroothoop.

De meeste technieken uit autoraces pas je dan ook best niet toe als je nog enige tijd met je wagen wil kunnen rijden zonder zware herstellingskosten. :wink:
Plaats reactie