busstrook bij rondpunt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

busstrook bij rondpunt

Bericht door Gast »

hey,

Een busstrook mag je als auto enkel en alleen gebruiken als je van richting wilt veranderen. (of bij aanduiding bewonerskaart en in bezit van..)

Hier bij mn deur hebben we een rondpunt, als ik van hieruit daarop wil, hebben we 3 rijstroken, nl 2 links en de rechste een busrijstrook.

Net voor het rondpunbt kun je ook nog rechtsaf.
Als ik me dus niet vergis mag je dat rechtervak van de bus dus gebruiken om rechtsaf te slaan, net voor het rondpunt, want dan verander je van richting.

Klopt toch?

Nu vraag ik me af: velen gebruiken die busstrook ook om het rondpunt op te rijden, maar naar mijn weten is dit niet jusit, omdat een rondpunt oprijden eigenlijk als rechtdoor de rijbaan volgen wordt beschouwd en niet als van afslaan??

Gewoon even ter controle!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef: Nu vraag ik me af: velen gebruiken die busstrook ook om het rondpunt op te rijden, maar naar mijn weten is dit niet jusit, omdat een rondpunt oprijden eigenlijk als rechtdoor de rijbaan volgen wordt beschouwd en niet als van afslaan??
Hoewel het voor de wegbeheerder waarschijnlijk niet de bedoeling zal geweest zijn om via de busstrook op de rotonde te rijden is het volgens de wegcode toegelaten:

Artikel 19: Richtingverandering
2. Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Artikel 72: Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen. (...)
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: busstrook bij rondpunt

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Een busstrook mag je als auto enkel en alleen gebruiken als je van richting wilt veranderen. (of bij aanduiding bewonerskaart en in bezit van..)
En een rotonde oprijden is zoals xantingo al aanhaalde ook een richtingsverandering ...


Eerste punt dat je duidelijk moet maken is of het om een voor autobussen e.a. voorbehouden rij strook gaat volgens Art 72.5 , dan wel om een bijzondere overrijdbare bedding ("BOB") volgens Art 72.6 .

Er is daar grote verwarring over bij de weggebruikers ...

Net voor het rondpunt kun je ook nog rechtsaf.
Door de manier van formuleren in de wegcode, is het niet helemaal duidelijk of je op het eerste kruispunt dan wel "ooit eens" van richting moet veranderen als je een voorbehouden rijstrook voor autobussen e.a. volgt.

Wat mij betreft is het van richting veranderen aan het eerste kruispunt, en dat is ook de interpretatie die je niet in problemen brengt met de politie(rechter) ;)


Worden de verkeerstekens (verkeersbord + wegmarkeringen) die de "busstrook" aangeven na dat kruispunt ook nog herhaald :?:


Als ik me dus niet vergis mag je dat rechtervak van de bus dus gebruiken om rechtsaf te slaan, net voor het rondpunt, want dan verander je van richting.
Ja .
Als het om de voorbehouden rijstrook uit Art 72.5 gaat tenminste.
En als voorsorteringspijlen niet wat anders opleggen.

Nu vraag ik me af: velen gebruiken die busstrook ook om het rondpunt op te rijden, maar naar mijn weten is dit niet jusit,
Een richtingsverandering naar rechts moet altijd vanuit de meest rechtse rijstrook gebeuren, tenzij voorsorteringspijlen wat anders opleggen.

Ook als die meest rechtste rijstrook een voorbehouden "busstrook" (geen BOB :!: ) is.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Waar is dat bewuste punt gelegen, eventueel een foto?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie