Nederlandse Rijbewijs AM ( Brommer )

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Saagar

Nederlandse Rijbewijs AM ( Brommer )

Bericht door Saagar »

Hallo,

Ik kom binnekort in Belgie wonen. Ik woon nu in Nederland.
Mag ik met mijn Rijbewijs AM voor brommers die ik in Nederland heb gehaald, ook in Belgie Rijden op een brommer klasse B?

Alvast bedankt,

Saagar
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nederlandse Rijbewijs AM ( Brommer )

Bericht door Inazuma »

Saagar schreef:Ik kom binnekort in Belgie wonen. Ik woon nu in Nederland.
Mag ik met mijn Rijbewijs AM voor brommers die ik in Nederland heb gehaald, ook in Belgie Rijden op een brommer klasse B?
Zolang je officiëel nog in Nederland woont, heb je in het internationale wegverkeer (als Nederlands ingezetene rijdend in België) zelfs geen rijbewijs nodig om een bromfiets te besturen.

Dit is nog een gevolg van het Internationale verdrag inzake het wegverkeer van 1968 dat van kracht is voor het internationale verkeer.


Van het moment dat je officiëel in België woont, en geboren bent na 14 februari 1961 heb je een rijbewijs A3 nodig om met een bromfiets klasse B te rijden - dat is bij ons een bromfiets die max. 45 km/u haalt :!:


Ons rijbewijs A3 vermeldt dat het geldig is in het nationale verkeer - wegens niet nodig in het internationale verkeer - maar hoe het zit met de internationale uitwisseling van rijbewijzen voor bromfietsen is me helaas ook niet volledig duidelijk ...

De beste manier om op zeker te spelen, is je NL rijbewijs AM bij het Belgische gemeentebestuur gaan omwisselen voor een Belgisch rijbewijs A3 op het moment dat je je hier officiëel inschrijft.

Als ze het rijbewijs AM omwisselen, ben je zeker dat het in orde is, en gaat niemand er ooit moeilijk om doen.

Mochten ze het evenwel niet omwisselen, zal je hier een rijbewijs A3 moeten behalen (of B , daar krijg je A3 bij).


Het NL bromfietscertificaat is in geen geval internationaal geldig of erkend :!:


PS1 :
De NL wetgeving voorziet sinds 21 april overgangsmaatregelen voor bromfietsbestuurders die sinds max. 185 dagen ingeweken zijn, België voorziet zo'n regeling niet ...


PS2 :
Je bromfiets moet verplicht verzekerd zijn, en de Belgische wetgeving voorziet dat :
http://wegcode.be/wet.php?wet=14&node=hfdst2
De verzekering moet zijn gesloten bij een verzekeraar die daartoe is toegelaten of van toelating is vrijgesteld op grond van de wet van 9 juli 1975 betreffende de controle der verzekeringsondernemingen.

Dat kan een NL firma zijn, maar dan moet ze hier in B wel erkend zijn als verzekeraar (je kan eens informeren bij je verzekeraar of ze ook in B actief zijn).

Ook hieraan moet je voldoen vanaf je officiële inschrijving.
Plaats reactie