strengere straffen voor jonge bestuurders

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
De Wilde Eddy

strengere straffen voor jonge bestuurders

Bericht door De Wilde Eddy »

Dag Eugeen en forumleden,

Een klant (leerling) van mij werd enkele maanden geleden door de politie betrapt op rijden met een voorlopig rijbewijs tijdens de weekendnachten (zondagochtend rond 05u30) en hij reed tevens onder invloed van alcohol. Zijn zaak moet nog voorkomen en dat zal vermoedelijk pas na 1 september zijn. Klopt mijn redenering dat ook in dit geval de rechter een verval van het recht tot sturen zal moeten uitspreken en hij het herstel van dit recht moet laten afhangen van het slagen voor een nieuw theoretisch en/of praktisch examen? Ik vind “rijden zonder geldig rijbewijsâ€
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Die wet treedt in werking op 1 september 2007. Overtredingen die vóór die datum gepleegd zijn kunnen niet bestraft worden met deze nieuwe regeling.

IANAL, uiteraard
De Wilde Eddy

strengere straffen voor jonge bestuurders

Bericht door De Wilde Eddy »

Bertje schreef:Die wet treedt in werking op 1 september 2007. Overtredingen die vóór die datum gepleegd zijn kunnen niet bestraft worden met deze nieuwe regeling.

IANAL, uiteraard
Volgens de directie van mijn rijschool zouden overtredingen die voor 1 september gepleegd werden wel degelijk met deze nieuwe regeling bestraft worden. Ik heb geïnformeerd in twee examencentra en ben uiteindelijk doorverwezen naar FOD Verkeerswezen. Daar heb ik de vraag per e-mail voorgelegd en ik wacht nu op antwoord.
Ik wil uiteindelijk mijn klant juist en volledig inlichten zodat hij weet wat hem te wachten staat en wat hij zal moeten doen.

Eddy De Wilde
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

In het KB is niets opgenomen over ingang met terugwerkende kracht; het zou mij dus verbazen mocht het in de praktijk wel toegepast worden met terugwerkende kracht.

Laat het ons weten wanneer je antwoord krijgt, ik ben benieuwd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ook ik ben benieuwd naar het antwoord.

Wat ik me hoe dan ook afvraag is of het zelfs in de "oude regeling" zelfs een zware overtreding was die met een verval bestraft kon worden.

Want als we het over een verjaring zouden hebben is het altijd zo geweest dat gewone overtredingen na 1 jaar dus verjaart waren en alles wat met het rijbewijs te maken had verjaarde pas na 3 jaar, wat me dus doet vermoeden dat het wel degelijk over een zware overtreding gaat waarvoor een verval kan uitgesproken worden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Al drie mislukte pogingen achter de rug, dronken rijden op een tijdstip dat het niet kan, ... Ik bewonder je als instucteur dat je hem nog steeds wil helpen.
Eerlijk gezegd hoop ik dat deze kerel zijn rijbewijs nooit haalt. Iemand met een dergelijke minachting voor de wetgeving en de veiligheid hoort niet achter het stuur.
Er zijn nu éénmaal mensen die niet geschikt zijn als chauffeur, ik vrees dat we hier zo een exemplaar hebben gevonden.

Sorry voor de harde taal, maar ik wordt groen en paars tegelijk van dergelijke verhalen.
De Wilde Eddy

strengere straffen voor jonge bestuurders

Bericht door De Wilde Eddy »

Bertje schreef:In het KB is niets opgenomen over ingang met terugwerkende kracht; het zou mij dus verbazen mocht het in de praktijk wel toegepast worden met terugwerkende kracht.

Laat het ons weten wanneer je antwoord krijgt, ik ben benieuwd.
Hieronder het antwoord dat ik heb ontvangen van FOD Mobiliteit en Vervoer:
Beste,

De wet van 21 april 2007 tot wijziging van de Verkeerswet voegt een 5de paragraaf toe aan artikel 38 van laatstgenoemde wet dat het volgende bepaalt: "De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B". U vindt dit terug in het Belgisch staatsblad van 26 juli 2007 (cf. http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/summary.pl).

Deze wet treedt in werking op 1 september 2007.

Inderdaad geldt het principe vastgelegd in artikel 2 van de strafwet dat geen misdrijf kan worden gestraft met straffen die bij de wet niet waren gesteld voordat het misdrijf werd gepleegd. Bovendien is artikel 38, §5 niet van toepassing indien de bestuurder geen houder is van een rijbewijs dat werd afgeleverd minder dan twee jaar voor het begaan van de overtreding. In het geval van uw klant was de betrokkene geen houder van een rijbewijs op het moment van de feiten.

Wellicht zal uw klant dus zijn praktisch examen kunnen doen en zijn rijbewijs halen en zal de rechter in zijn geval geen toepassing kunnen maken van de nieuwe bepaling.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Mvg,

Mary-Ann De Beuckelaer


"Eddy De Wilde" <xx@xx.xx>
02/08/2007 16:45
Aan <xx@xx.xx>
Cc
Onderwerp RE: FOD Mobiliteit en Vervoer

Mijn klant zou dus nog veel geluk kunnen hebben als ik de tekst goed gelezen en begrepen heb... van wetteksten in voor iedereen verstaanbare taal gesproken...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@Eddy

Dank voor het posten van de mail die je ontving.

PS.
Een tijd geleden is de server en het adres van dit forum gewijzigd.
Vandaar dat vroegere registraties helaas niet meer geldig waren en bezoekers zich opnieuw hebben moeten registeren.

Sorry voor dit ongemak.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: strengere straffen voor jonge bestuurders

Bericht door Inazuma »

[quote="De Wilde Eddy"] Ik vind “rijden zonder geldig rijbewijsâ€
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: strengere straffen voor jonge bestuurders

Bericht door Inazuma »

FOD Mob schreef: In het geval van uw klant was de betrokkene geen houder van een [definitief] rijbewijs op het moment van de feiten.
Meteen ook één van de bezwaren tegen deze wetgeving ...
Wie het definitieve rijbewijs B nog niet heeft, ontsnapt aan de dubbel-op bestraffing voor jonge ... excuseer beginnende bestuurders.
Plaats reactie