Inhalen???

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
JensP

Inhalen???

Bericht door JensP »

Ik ben momenteel bezig met mijn theoretisch examen voor te bereiden en daarbij maak ik natuurlijk gebruik van deze site.
Maar ik ben ook bezig met een paar oefeningen aan het maken in het boek "Wees wegwijs".
In 1 van die oefeningen staat de volgende vraag:

Mag je de auto rechts inhalen? Op de foto zie je dan een auto rijden met links van hem bedrijvingsvlakken en rechts van hem een bushalte.

Ik dacht dat dit dus niet mocht omwille van het feit dat er in de theorie staat dat je een auto pas rechts mag inhalen als deze te kennen heeft dat hij links zal inslaan. Dus ik dacht dat je hem maar pas LINKS kon inhalen na de bedrijvingsvlakken.
Volgens het boek mag je hem wel rechts inhalen.

Wie is er juist ik of het boek???indien het boek, leg het me aub even uit.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Aangezien het gaat om een vraag bij een foto, is het zeer moelijk om op je vraag te antwoorden zonder de bijhorende foto.
Misschien kan je die bewuste vraag inscannen?
Of er een foto van nemen?

En ik veronderstel dat je 'verdrijvingsvlakken' bedoelt ipv "bedrijvingsvlakken'.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Zoals Wobotje reeds aanhaalt is het voor ons moeilijk te oordelen over een vraag die we niet kunnen zien. :wink:

Als je me laat weten van welke datum je boek is (staat vooraan ergens ingeschreven) en dan de blz. met de nummer van de vraag kan ik je misschien wel helpen want ik heb hier 8 verschillende boeken van wees wegwijs liggen.

Het kan ook zijn dat je dit voertuig rechts voorbij mag omdat je aan rijstrook keuze binnen een bebouwde kom mag doen of er sprake is van file verkeer, maar dat kan ik je alleen maar bevestigen als ik de vraag dus zelf kan zien.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JensP

Bericht door JensP »

Het boek dateert van 2006.
De vraag komt uit de oefeningenreeks C en draagt het nummer 39. (pg 129)
BassKillah
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2007, 11:20

Bericht door BassKillah »

bij deze ingescand ;)

kunnen jullie hem ook antwoorden ;)

Afbeelding


39: A

40: C

staat als oplossing in het boek
~Let Me Hear The Bass~
What Is A Dj, If He Can't Scratch?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

beste,

In onze leermethode staat dat, als je via de site leert, je best geen ander handboek/CD/website gebruikt.

Je zal beslist begrijpen dat wij al werk genoeg hebben om jongeren te helpen met het uitleggen van zaken die hier op de site staan. Wij kunnen ons echt niet bezighouden met het hier gaan uitleggen van zaken of oefenvragen uit een of ander handboek.

Daarenboven heeft het geen zin om een boek te gebruiken uit 2006. Er zijn dit jaar al zoveel nieuwe wetten met wijzigingen verschenen. Een boek van 2006 is echt verouderd.

Om u toch te helpen:

Uw vraag 1. Is het antwoord neen.
Rechts inhalen is verboden. Zeker als je daarbij over het fietspad rijdt.
Als een auto linksaf wil slaan, dan mag je deze rechts voorbijrijden op voorwaarde dat je niet op een fietspad komt.

Uw vraag 2.
Je mag op een bushalte niet parkeren

Dus gooi dat boekje weg, want als dat al niet aangepast is, dan vraag ik hoe het zit met de wijzigingen van de voorrang van rechts etc...

Normaal gezien als je in een rijschool een boek van wees wegwijs koopt (vandaag), dan krijg je een papier met de laatste wetswijzigingen die er geweest zijn en de verbeteringen.
Laatst gewijzigd door GRO op 07 aug 2007, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef:Je mag op een bushalte niet parkeren/stilstaan.
Het is verboden te parkeren op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst (AR 25.1.2°).

Het is stilstaan aldaar is echter geenszins verboden!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Jozef

Sorry, had in alle haast even busstrook gelezen.

Zoals Jozef schrijft mag je op een bushalte stilstaan om een passagier te laten in/of uitstappen.

Je mag er echter niet even blijven wachten op een vriend of vriendin die met de bus gaat aankomen, want dat is parkeren.

Op een busstrook mag je echter niet parkeren of stilstaan
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef:Zoals Jozef schrijft mag je op een bushalte stilstaan om een passagier te laten in/of uitstappen.
Neen, ik schreef dat je er mag stilstaan.
AR 2.22. "Stilstaand voertuig": een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
In de praktijk wordt ook een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het op- of afstappen van personen (bijvoorbeeld een motorfiets) als een stilstaand voertuig beschouwd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@ Eugeen

Ik heb JensP zelf gevraagd om het boek blz en vraag nr door te geven dus wil ik hem wel helpen

@ JensP
Ik dacht dat dit dus niet mocht omwille van het feit dat er in de theorie staat dat je een auto pas rechts mag inhalen als deze te kennen heeft dat hij links zal inslaan.
Als je de foto (met dank aan BassKillah :wink: ) even goed bekijkt zie dat dit voertuig zijn linkerpinker aanheeft en reeds links is uitgeweken, waardoor hij dus duidelijk te aangeeft dat hij wil links afslaan en ja ik mag hem dus rechts inhalen. :wink:

@ Eugeen
Uw vraag 1. Is het antwoord neen.
Rechts inhalen is verboden. Zeker als je daarbij over het fietspad rijdt.
Als een auto linksaf wil slaan, dan mag je deze rechts voorbijrijden op voorwaarde dat je niet op een fietspad komt.
Het antwoord is dus ja want hij hoeft niet over het fietspad te rijden er is nog rechts een rijstrook. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Benny

Voor mij is het "neen", want ik meen (maar de foto is onduidelijk) naast de rijbaan de onderbroken witte streep te zien van het fietspad.

En over het fietspad mag je niet rijden.

Maar misschien zie ik verkeerd op de foto.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

er is nog rechts een rijstrook
De foto nog wat beter bestudeerd.

Als het inderdaad gewoon twee rijstroken naast elkaar zijn met tussen de twee rijstroken een onderbroken witte streep, dan heb je volledig gelijk.

Maar ik meende eerst naast de rijstrook een fietspad te zien (lichtgrijs) en daarnaast een soort voetpad (donker grijs)

Waarom gebruikt men niet overal even duidelijke foto's als op onze site :twisted:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Het zijn gewoon rijstroken en ik heb het gezien omdat ik het boek in kwestie reeds had nagekeken. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie