vraag 38 wegmarkeringen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
doka

vraag 38 wegmarkeringen

Bericht door doka »

Hoi,

Bij vraag 38 van de wegmarkeringen staat de vraag?

Mag de blauwe auto op die plaats de bruine auto inhalen?

Ik dacht van niet (omdat aan de kant van de blauwe auto een volle witte lijn staa)... maar het systeem corrigeert dit en zegt dat het wel mag... (met als uitleg: de bestuurder moet enkel rekening houden met de witte onderbroken streep)

Hoe kan dit?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

vraag 38 wegmarkeringen schreef:Afbeelding
Mag de bestuurder van de blauwe auto op die plaats de bruine auto links inhalen?

(JA of NEEN)
Ik veronderstel dat de blauwe auto eerst op de rechterrijstrook achter de bruine auto reed.
In dat geval is hij dus bezig aan het inhalen.
En dus vragen ze hier of hij dat mag doen.
Aangezien hij eerst rechts reed, is hij dus de onderbroken witte streep overgereden, wat dus mag.

Dus het antwoord is JA.
doka

Bericht door doka »

Ok!
Maar dan mag die blauwe auto toch niet terug naar rechts hé? (want dan moet hij toch rekening houden met de doorlopende streep). Juist?

wobotje schreef:
vraag 38 wegmarkeringen schreef:Afbeelding
Mag de bestuurder van de blauwe auto op die plaats de bruine auto links inhalen?

(JA of NEEN)
Ik veronderstel dat de blauwe auto eerst op de rechterrijstrook achter de bruine auto reed.
In dat geval is hij dus bezig aan het inhalen.
En dus vragen ze hier of hij dat mag doen.
Aangezien hij eerst rechts reed, is hij dus de onderbroken witte streep overgereden, wat dus mag.

Dus het antwoord is JA.
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Bericht door Ralph »

Zodat je zou moeten aan de verkeerde kant van de weg blijven rijden? Lijkt me wat onzinnig, niet?
Er zullen er hier wel zijn die het correcter kunnen verwoorden, maar de strepen zoals ze op het prentje staan betekent dat iemand die van links op het prentje komt mag inhalen, maar bij inhalen moet je uiteraard zo snel mogelijk terug op je eigen vak komen. Je mag dus niet alleen terug naar rechts, je moet terug naar rechts!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

AR 72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.
De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
vakantieblokker

reactie op vraag 38 wegmarkeringen

Bericht door vakantieblokker »

ok, dus het juiste antwoord is JA, de blauwe auto mag de bruine inhalen en MOET dan weer terug naar rechts. Maar stel dat hij dit niet doet, is dit dan een zware overtreding? Die bruine auto kan toch moeilijk beginnen toeteren en zeggen tegen de blauwe dat hij terug in z'n oorspronkelijk vak moet komen??
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Re: reactie op vraag 38 wegmarkeringen

Bericht door Scarface »

vakantieblokker schreef:ok, dus het juiste antwoord is JA, de blauwe auto mag de bruine inhalen en MOET dan weer terug naar rechts. Maar stel dat hij dit niet doet, is dit dan een zware overtreding? Die bruine auto kan toch moeilijk beginnen toeteren en zeggen tegen de blauwe dat hij terug in z'n oorspronkelijk vak moet komen??
Spookrijden zal niet mild bestraft worden als je het mij vraagt. Bovendien is het levensgevaarlijk.
Plaats reactie