rijden op het fietspad

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
ikkie

rijden op het fietspad

Bericht door ikkie »

vraagje..ik heb net men A3 rijbewijs gehaald maarnu heb ik toch nog een vraagske omda er iets is dat ik niet echt snap...

wanneer mag je nu eigenlijk op het fietspad rijden en wanneer niet???

hier op de site staat:
- Wanneer de snelheid beperkt is tot 50 km/uur zoals bijvoorbeeld:
. binnen de bebouwde kom (max. 50);
. binnen een Zone 30 (max. 30);
. in een erf (max. 20);
. op plaatsen waar een snelheidsbeperking is opgelegd.

- MOGEN bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B op een fietspad rijden dat aangeduid is door bord D7 of door wegmarkeringen, op voorwaarde dat zij andere weggebruikers (vb fietsers) niet in gevaar brengen.

- Ze moeten dit dus niet.

Mag er sneller dan 50 km/uur gereden worden, dan MOETEN bestuurder van tweewielige bromfietsen klasse B een fietspad volgen dat aangeduid is door wegmarkeringen of door bord D7 als dit bruikbaar is.




in het boekske van flor koninckx staat:
dat buiten de bebouwde kom de bestuurders van een bromfiets klasse b de keuze hebben tussen het fietspad en de rijbaan , tenzij een verkeersbord hen verplicht of verbiedt het fietspad te gebruiken. Binnen de bebouwde kom moeten ze altijd op de rijbaan...


wat is het nu eigenlijk want ik kan er niet meer aan uit (e site hier of Flor Koninckx)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

De site is juist en de reden is omdat "Florken" zijn boek niet up to date is :!:

Het KB van 28 dec 2006 verschenen in het staatblad 10 jan 2007 heeft de wet veranderd. :wink:

en dit moest je eigenlijk al weten voor dat je je rijbewijs had behaald :wink: maar ik vind het zeer verstandig van je dat je tenminste nog de moeite doet om ook na het behalen van je rijbewijs eens te polsen hoe het zit.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ikkie

Bericht door ikkie »

ik had de site ook gelezen maar nu wist ik natuurlijk niet meer wat het juiste was
thx a lot
ikkie
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wij hebben niets tegen het gebruik van een handboek. Maar wij waarschuwen jongeren dat ze altijd een recent handboek moeten gebruiken.

Zo zijn er in 2007 al verschillende koninklijke besluiten met wijzigingen verschenen. Als je een handboek koopt dat bv in december 2006 gedrukt is, dan staan al die nieuwe regels daar niet in.

In de meeste rijscholen waar het handboek van Wees Wegwijs verkocht wordt, krijg je bij de aankoop een papier waarop de gewijzigde regels staan.

Zoiets gebeurt helaas niet in een winkel waar je een handboek van Flor Koninckx koopt. Dus leer je dan verkeerde zaken.
Plaats reactie