Dag iedereen,
ik heb zonet mijn examen te Wevelgem gedaan en ik ben weer niet geslaagd.
Zouden jullie mij deze zaken eens willen uitleggen aub ?
Bediening voertuig: onvoldoende ( ik schakelde veel te bruut )
1.5 schakelen
1.7 Rem- en vertragingstechniek
dit laatste snap ik wel niet want ik ging iedere keer tot 30 en pas daarna drukte ik mijn koppeling in.
bochten: onvoldoende ( ik draaide linksaf maar zat wel heel dicht bij een paaltje )
3.2 techniek
kruisen en inhalen: onvoldoende ( ??? )
4.2.4 kenbaar maken
4.2.1 zich vergewissen
richtingsverandering: onvoldoende
5.1 zich vergewissen bord F50BIS ???
5.7 rechts de rijbaan oprijden ???
snelheid en verkeersinzicht : onvoldoende
8.4 borden C43-45 F1-3-4A-4B-12A-12B-87 ( ???? en dan staat C43 en F1 omcirkeld staat ... F1 kwamen we niet eens tegen en ik haalde niemand in ? )
8.10 kruispunt - borden B1-17 ( 17 omcirkeld) (M 9-10)
manoeuvres: onvoldoende
11.2.2 Keren in een straat / kenbaar maken ( ik had naar rechts gepinkt maar bij draaien niet naar links ) , maar keren zelf ging goed.
11.3.1 Parkeren achter VTG/ zich vergewissen ???
Opmerkingen: 1.1/ 1.3/1.5/1.7/1.8/11.1
groetjes en bedankt voor de uitleg, want na mijn examen stonden mijn oren er niet meer naar en ik had een heel goed gevoel.
rijexamen
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: rijexamen
Tracht rustig en vloeiend te schakelen.Bediening voertuig: onvoldoende ( ik schakelde veel te bruut )
1.5 schakelen
1.7 Rem- en vertragingstechniek
dit laatste snap ik wel niet want ik ging iedere keer tot 30 en pas daarna drukte ik mijn koppeling in.
Waarschijnlijk druk je nog te vroeg het ontkoppelingspedaal in.
Je mag het ontkoppelingspedaal pas indrukken als de motor in lage toerentallen komt (- 1000 t/m). De lage toerentallen zijn verschillend naargelang je snelheid en dat hangt af van de versnelling waarin je rijdt.
Lage toerentallen: in 3de minder dan 30 km/u en in 2de minder dan 20 km/u.
Indien je terugschakelt, moet je ook opnieuw het koppelingspedaal omhoog halen tot je opnieuw in lage toerentallen komt.
Nooit rakelings naast hindernissen rijden!bochten: onvoldoende ( ik draaide linksaf maar zat wel heel dicht bij een paaltje )
3.2 techniek
Tijdig de pinkers gebruiken en heel goed verschillende keren in de spiegels kijken om te zien of je veilig je beweging kunt uitvoeren.kruisen en inhalen: onvoldoende ( ??? )
4.2.4 kenbaar maken
4.2.1 zich vergewissen
In de spiegels kijken én over de schouder om te zien of er geen fietsers rijden op het fietspad.richtingverandering: onvoldoende
5.1 zich vergewissen bord F50BIS ???
5.7 rechts de rijbaan oprijden ???
Als je afdraait, moet je in normale omstandigheden de rijbaan rechts oprijden.
C43 = snelheidsbeperking.snelheid en verkeersinzicht : onvoldoende
8.4 borden C43-45 F1-3-4A-4B-12A-12B-87 ( ???? en dan staat C43 en F1 omcirkeld staat ... F1 kwamen we niet eens tegen en ik haalde niemand in ? )
8.10 kruispunt - borden B1-17 ( 17 omcirkeld) (M 9-10)
F1= bebouwde kom. Waarschijnlijk heb je een bord niet gezien en reed je sneller dan de maximum toegelaten snelheid. Het zou mij sterk verwonderen als je niet in de bebouwde kom zou hebben gereden. Je moet bovendien je snelheid aanpassen aan de omstandigheden (daarom staat er ook verkeersinzicht op jouw document).
B1 = voorrang verlenen en stoppen indien nodig (omgekeerde driehoek)
B17 = kruispunt waar je voorrang aan rechts moet geven.
Waarschijnlijk heb je fouten gemaakt betreffende de voorrang.
Voor je een manoeuvre gaat uitvoeren, moet je dat kenbaar maken met de richtingaanwijzers. Eerst heel goed kijken en dan links pinken voor dat je gaat afdraaien!manoeuvres: onvoldoende
11.2.2 Keren in een straat / kenbaar maken ( ik had naar rechts gepinkt maar bij draaien niet naar links ) , maar keren zelf ging goed.
11.3.1 Parkeren achter VTG/ zich vergewissen ???
Tijdens het parkeren heb je waarschijnlijk te weinig naar het naderende verkeer gekeken (zich vergewissen) om te zien of je moet wachten en voorrang verlenen. Waarschijnlijk heb je het andere verkeer gehinderd.
Normaal staat er ECO + of ECO - voor.Opmerkingen: 1.1/ 1.3/1.5/1.7/1.8/11.1
+ = goed en - is niet goed ecologisch gereden.
Ik raad je aan om de website: http://www.derijprof.be" target="_blank eens goed door te nemen en dan nog véééééééééééél oefenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: rijexamen
F50bis. Beter kijken naar bvb fietsers als je van richting verandert. Dit is een soort algemene code. Kan ook perfect op plaatsen waar dit bod niet staat.
C43
C45
F1a begin bebouwde kom (max.50).
F3a einde bebouwde kom. Ben je ongetwijfeld tegengekomen.
F4a
F4b
F12a begin woonerf (max. 20)
F12b einde woonerf
F87 verhoogde inrichting. (max 30)
B1 voorrang verlenen.
B17 kruispunt waar voorrang van rechts geldt.
onderbord M9
onderbord M10
Je moet je snelheid leren aanpassen in functie van de voorrangssituatie op het kruispunt.
Het ging dus mis bij zowat alle mogelijke snelheidsbeperkingen, ..... Behoorlijk werk aan de winkel!
C43
C45
F1a begin bebouwde kom (max.50).
F3a einde bebouwde kom. Ben je ongetwijfeld tegengekomen.
F4a
F4b
F12a begin woonerf (max. 20)
F12b einde woonerf
F87 verhoogde inrichting. (max 30)
B1 voorrang verlenen.
B17 kruispunt waar voorrang van rechts geldt.
onderbord M9
onderbord M10
Je moet je snelheid leren aanpassen in functie van de voorrangssituatie op het kruispunt.
Het ging dus mis bij zowat alle mogelijke snelheidsbeperkingen, ..... Behoorlijk werk aan de winkel!
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: rijexamen
Beste
Ik heb vandaag mijn examen moeten afleggen en ik ben er niet door sommige dingen zijn niet duidelijk.
1 bediening: slecht
1/5 schakelen
1/7 rem- en vertragingstechniek
Wat deed ik verkeerd
De volgende dat ik niet door ben is
6 voorrang :
6/6.00 borden b1-5 (M9-10:
6/6.00 B1 voorrang verlenen:
Wat deed ik verkeerd
12 manoeuvres: onvoldoende
12/2 keren in een smalle straat: onvoldoende
12/2/01 zich vergewissen Wat wil dit zeggen
12/3 parkeren: evenwijdig links/rechts parkeren tussen 2 voertuigen: onvoldoende .
Wat deed ik verkeerd
12/3/01: zich vergewissen Wat wil dit zeggen
Mvg
Shannah djema
Ik heb vandaag mijn examen moeten afleggen en ik ben er niet door sommige dingen zijn niet duidelijk.
1 bediening: slecht
1/5 schakelen
1/7 rem- en vertragingstechniek
Wat deed ik verkeerd
De volgende dat ik niet door ben is
6 voorrang :
6/6.00 borden b1-5 (M9-10:
6/6.00 B1 voorrang verlenen:
Wat deed ik verkeerd
12 manoeuvres: onvoldoende
12/2 keren in een smalle straat: onvoldoende
12/2/01 zich vergewissen Wat wil dit zeggen
12/3 parkeren: evenwijdig links/rechts parkeren tussen 2 voertuigen: onvoldoende .
Wat deed ik verkeerd
12/3/01: zich vergewissen Wat wil dit zeggen
Mvg
Shannah djema
Re: rijexamen
Schakelen liep duidelijk al niet erg goedShannah93 schreef: ↑20 jun 2022, 21:10 1 bediening: slecht
1/5 schakelen
1/7 rem- en vertragingstechniek
Wat deed ik verkeerd
Foute rem en vertragingstechniek is 1 vd grootste redenen om te buizen.
Typische fout is remmen met koppeling ingedrukt, terwijl je op motor kan remmen
B1:6/6.00 B1 voorrang verlenen:
Wat deed ik verkeerd
Geen of niet goed voorrang verleend, mogelijk met (brom) fietsers vanuit 2 richtingen
Onvoldoende of onvoldoende duidelijk rondgekeken voor en tijdens manoeuvre, of er andere weggebruikers zijn12/2 keren in een smalle straat: onvoldoende
12/2/01 zich vergewissen Wat wil dit zeggen
Ook hier weer: vooraf duidelijker kijken naar andere weggebruikers of je veilig kan afremmen om te gaan stoppen, om achteruit te rijden, om parkeerplaats weer te verlaten, ...12/3 parkeren: evenwijdig links/rechts parkeren tussen 2 voertuigen: onvoldoende .
Wat deed ik verkeerd
12/3/01: zich vergewissen Wat wil dit zeggen
Re: rijexamen
Beste, gisteren mijn praktijk gedaan niet geslaagd. De fouten 5 Richtingsverandering onvoldoende
5/1 zich vergewissen?
5/6 kruispunt vrijmaken?
12 manoeuvres onvoldoende
12/2 zich vergewissen
12/2/16 Defensieve aanpak/ doorstroming onvoldoende?
Ik heb uitleg gekregen maar vond dit niet terecht kruispunt vrijmaken mpest sneller zij de persoon maar er reed een brommer op het fietspad ik kon moelijk mij voor de brommer schieten? De manoeuvreren was ook te langzaam blijkbaar. Hij zij ook dat ik meer in de spiegels moet kijken maar dit deed ik ganze tijd ook achter mij in het zijraam?
5/1 zich vergewissen?
5/6 kruispunt vrijmaken?
12 manoeuvres onvoldoende
12/2 zich vergewissen
12/2/16 Defensieve aanpak/ doorstroming onvoldoende?
Ik heb uitleg gekregen maar vond dit niet terecht kruispunt vrijmaken mpest sneller zij de persoon maar er reed een brommer op het fietspad ik kon moelijk mij voor de brommer schieten? De manoeuvreren was ook te langzaam blijkbaar. Hij zij ook dat ik meer in de spiegels moet kijken maar dit deed ik ganze tijd ook achter mij in het zijraam?
Re: rijexamen
Hoe moet je dan in je spiegels en rond u kijken? Ik keek de heletijd.Jonaleroy schreef: ↑23 jan 2024, 08:43 Beste, gisteren mijn praktijk gedaan niet geslaagd. De fouten 5 Richtingsverandering onvoldoende
5/1 zich vergewissen?
5/6 kruispunt vrijmaken?
12 manoeuvres onvoldoende
12/2 zich vergewissen
12/2/16 Defensieve aanpak/ doorstroming onvoldoende?
Ik heb uitleg gekregen maar vond dit niet terecht kruispunt vrijmaken sneller zij de persoon maar er reed een brommer op het fietspad ik kon moelijk mij voor de brommer schieten? De manoeuvreren was ook te langzaam blijkbaar. Hij zij ook dat ik meer in de spiegels moet kijken maar dit deed ik ganze tijd ook achter mij in het zijraam?
-
- Administrator
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: rijexamen
Er is een verschil tussen "in je spiegels kijken" en "naar je spiegels kijken"...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)