De énige correcte bron voor het Belgische verkeersreglement, is het Koninklijk besluit van 1 december 1975 besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals verschenen in het Belgisch Staatsblad op 9 december 1975. En uiteraard alle latere aanpassingen daaraan, eveneens verschenen in het Belgisch Staatsblad.
WIKIPEDIA, of eender welk woordenboek dan ook, zijn handige tools om dingen in op te zoeken. Maar om het Belgische verkeersreglement iets of wat te doorgronden, zijn het helaas grandioos foute bronnen !
Ter illustratie hoe fout die bron is, hierbij de definitie van WIKIPEDIA van een straat :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Straat_(verharde_weg)
Een straat (uit het Latijn (via) strata) is een verharde weg.
Omdat verharde wegen veel in steden voorkwamen, heeft de aanduiding straat een urbane klank. Veel adressen eindigen dan ook op straat.
De wegen (de verbindingen tussen de plaatsen) waren vaak onverhard. Werden ze verhard sprak men in Nederland van straatweg (bijvoorbeeld Amsterdamsestraatweg) en in België van steenweg. Deze samentrekkingen zijn dus geen pleonasme.
In de wegcode, is een straat echter :
2.38. "Straat" : een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.
In diezelfde wegcode, is een aanhangwagen
(in tegenstelling tot wat WIKIPEDIA er van maakt) :
2.24. "Aanhangwagen" : elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.
Wat jullie, of WIKIPEDIA er ook van moge maken, nérgens in de Belgische wegcode is bepaald dat het slechts een aanhangwagen zou zijn indien die àchter het trekkend voertuig gekoppeld zou zijn.