**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
MDV

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door MDV »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achteraan rechts

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
/ moest recht achteruit rijden

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
/ Moest links loodrecht achteruit naast een auto parkeren. Ik stond iets te dicht naast de auto, nipt op/naast de lijn. Achteraf zei de examinator dat ik beter nog eens uitgereden was om me meer in de midden van het vak te zetten maar op het moment zelf niet gedaan door de zenuwen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Waar ruitensproeiervloeistof aanvullen
In de auto: alle lichten, claxon, ontwaseming voor- en achterruit

Route:
Examencentrum - Poortakkerstraat - Bijenstraat - Kortrijksesteenweg - Sint Dionysiusstraat -Loofblommestraat - Vennestraat - Beukenlaan - Snepkaai - patijntjesstraat - Koning Albertlaan - Meersstraat - Sint-paulustraat - Lostraat - Koningin Elizabethlaan - rechts naar kortrijksesteenweg - aan lichten links naar Burggravenlaan - Krijgslaan - Galglaan - Kikvorststraat (hier parkeren) - Salamanderstraat (recht achteruit rijden) - De Pintelaan - Galglaan - Krijgslaan - De Sterre en terug nr examencentrum via Kortrijksesteenweg.

Heb voor borden gekozen ipv gps en was erg gemakkelijk, moest vanaf de Sterre “borden naar Sint-Martens-Latem volgen” tot ik rechts moest in de Bijenstraat om nr examencentrum te gaan (heel de tijd rechtdoor dus)

Opmerkingen examinator:
- Parkeren kon beter
- geen voorrang gegeven aan wagen op het rondpunt Gemeenteplein in Sint-Denijs-Westrem
maar: Geslaagd!
Risicoperceptietest was 10/10, denk dat dit wel de doorslag gegeven heeft want ben er erg nipt door, weet niet of een andere examinator me erdoor had gelaten :)

Veelgelezen tip maar zeker waar: oefen veel de routes die je hier kan vinden, en in de buurt van het examencentrum, zodat je alle zone 30’s en voorrang van rechtsen weet zijn.
Halima
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2020, 20:57

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Halima »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Examencentrum Bree

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij koos een straat, en ik mocht zelf kiezen waar ik zou keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest achteruit parkeren tussen 2 auto's.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de motorkap openen, laten zien waar je de motorolie bijvult, en de sproeiers.
Ik moest de mistlicht achter aanduiden, de remlicht en voor de dimlicht.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool MK met Karima🥰
Ik heb 20 uur rijlessen genomen. Daarna 4 maanden geoefend.

Van de eerste x geslaagd😍
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Halima schreef: 22 aug 2021, 05:28 Van de eerste x geslaagd😍
Proficiat :!:
Halima
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2020, 20:57

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Halima »

Bedankt Inazuma.

Ik heb ook veel gelezen via deze website. En de praktijk boek gelezen. Is ook heel leerzaam. Goede website. Mijn theorie ook van de eerste keer gehaald via deze website.
gast367

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door gast367 »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achteraan rechts

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht kiezen waar in de straat ik mij wou keren. Enkel straat, geen opritten/borduren.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Rechts parallel achter een auto parkeren. Genoeg plaats achter de auto. Nadien moest ik uitstappen en naar het voetpad stappen en terug instappen.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Waar bandenspanning meten
In de auto: alle lichten, claxon, rem, pinkers.

Route:
Examencentrum -> Poortakkerstraat -> Bijenstraat -> Kortrijksesteenweg -> u bocht en terug Kortrijksesteenweg -> Rondpunt sterre -> Oudenaardesteenweg -> De Pintelaan -> wat rondrijden in zone 30's (hier ook keren en parkeren) -> Zwijnaardsesteenweg -> rondpunt sterre -> voskenslaan -> Sint-Denijslaan -> Valentin Vaerwyckweg -> Adolphe Pegoudlaan -> louis bleriotlaan -> Poortakkerstraat -> Examencentrum

Niet moeten kiezen voor borden/gps. Soms vroeg de examinator volg de borden naar ... i.p.v. welke richting.

Opmerkingen examinator:
Geen opmerkingen, geslaagd.
Risicoperceptietest: 8/10

Veelgelezen tip maar zeker waar:
oefen rond het examencentrum en stress is zeker niet nodig.
Ems

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Ems »

Hoe mijn praktisch rijexamen ging deze ochtend, in één keer geslaagd:

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich.

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij. Weet alleen niet meer rechts of links.

- In rechte lijn achteruit: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Toen ik een bepaalde straat in reed, vertelde de examinator me dat ik een plekje mocht kiezen om in rechte lijn achteruit te rijden. Dit lukte niet van de eerste keer, het ging erg scheef. Daarom ben ik zelf terug een stukje naar voor gereden en heb ik het opnieuw geprobeerd.

- Het vooruit parkeren in een vak: wat moest je juist doen?
De examinator vroeg me een bepaalde parking op te rijden en daar een plekje uit te zoeken waar ik vooruit inparkeerde. Er moest minstens één auto naast het parkeervak staan. Ik parkeerde enorm scheef :lol: en heb mezelf toen gecorrigeerd. Nadien moest ik de auto uit stappen alsof ik naar de winkel ging en terug instappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de motorkap openen en het remvloeistof aanduiden. Verder moest ik de dimlichten en grootlichten aandoen. Vervolgens moest ik me in de auto zetten en tegen hem alles vertellen over hoe ik mezelf zou klaarmaken om te rijden (spiegels afstellen, riem aandoen, stoel afstellen).

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
VAB Rijschool. Eerst zelf ongeveer een jaar met begeleider geoefend, daarna 6 uur rijles, dan enkele maanden terug met begeleider en net voor het examen nog 2 uur rijles.

Bij de risicoperceptietest had ik 6/10. Over het algemeen heb ik erg veel geluk gehad dat ik geslaagd ben. Heb wel een grote fout gemaakt ivm voorrang waar de examinator niet bepaald content over was. Hij vertelde me dat hij er uiteindelijk toch voor koos om me erdoor te laten aangezien ik verder wel goed gereden had.

Succes! :)
aysedemirdag

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door aysedemirdag »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne ( route rondom Deurne Bosuil)
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht zelf een plek kiezen. Ik had een vrij moeilijk plekje gekozen, zo achteraf gezien, maar het is gelukt met uiteindelijk wel een opmerking van de examinator dat deze manoeuvre.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest mijn auto in een vak achteruit parkeren tussen 2 auto's. Ik deed de rij-examen met een Volkswagen Transporter en parkeerde tussen de lijnen met wel wat manoeuvres. Ook dit was een punt van aandacht.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Bandenspanning, achterruit ont waseming, dimlichten, mistlampen, linker- en rechterpinker, remlichten.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met een begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Mijn partner.

Het was vrij rustig in het verkeer. De examinator was een jonge vriendelijke man de die aanwijzingen goed aangaf. Het is een kwestie van goed de borden opvolgen: verplichte rijrichting, kruispunten (voorrang aan rechts verlenen), rotondes, trams (voorrang verlenen). Bij elke verplaatsing van naar rechts of naar links goed waarnemen wat er rondom je voertuig afspeelt en hierop verstandig inspelen. Ik heb nogal last van angst, stress en zenuwen en ik heb hiervoor Bach Rescu pastilles voor ingenomen wat de druk een beetje wegnam. Voor de risicoperceptie test had ik 8/10. Heel veel oefenen en rijden rondom het examencentrum is echt een aanrader!!

Ik ben voor de tweede keer geslaagd.
WJS

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door WJS »

Tweede keer examen: geslaagd

- In welk examencentrum ben je geweest? Geel
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht zelf kiezen waar ik keerde in de straat.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In een vlotte S-beweging parkeren achter de aangeduide wagen. Nadien de wagen verlaten alsof ik voor langere tijd wegbleef.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Motorkap openen: remvloeistof aanduiden. Verder de klassieke vragen: pinkers, lichten, ruitenwissers, claxon, ontwasemen, ... en natuurlijk hoe je de spiegels afstelt en je stoel.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Met mijn man.

Ik ben de eerste keer zeer terecht niet geslaagd, ik stond stijf van de stress en zenuwen waardoor ik een grote fout maakte.

De tweede keer had ik een goede nachtrust gehad en was ik zelf rustig. Bovendien wist ik van het eerste examen dat je echt geen schrik moet hebben van de examinatoren. Het examen verliep vlot.

Ik wil even meegeven dat ik vooraf veel had gelezen over ervaringen die mensen hadden opgedaan in Geel en dat was regelmatig negatief. Hierdoor begin je al met stress aan je examen.

Lieve mensen, doe dat alsjeblieft niet. Mijn beide ervaringen zijn zeer positief! De examinatoren zijn correct en zijn er niet om jou te buizen. Maar om eerlijk te beoordelen. Mijn ervaring is dat ze een correcte terugkoppeling geven aan het einde van je examen.

Dus laat je vooral niet gek maken door wat je leest! Neem voldoende rust en geloof in je eigen kunnen. :)
ccaenepe
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 nov 2019, 09:30

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door ccaenepe »

In welk examencentrum ben je geweest?
> Roeselare

Zat de examinator naast of achter jou?
> Achter de passagier (schuin achter mij)

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
> Ik had dit manoeuvre niet, maar wel recht achteruit rijden. Gewoon langs de kant van de straat gaan staan en mooi 20m achteruit gereden (pinkers niet vergeten!)

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
> pinkers aanzetten en in een vloeiende beweing inparkeren, daarna direct doorrijden

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
> Koelvloeistof aanduiden, pinkers, rem, alle lichten (dimlichten, standlichten, grootlichten en mistlichten)

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
> Met Lust en VTIR en laatste keer met begeleider

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
> Vader

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
> Met Lust en VTIR
syzible
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2021, 14:56

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door syzible »

First time: Failed
Second time: Passed

Which examination centre were you in?
> Schaerbeek/Evere

Where did the examiner sit?
> Back-right of the car both times

Turnabout: to what extent were you able to choose your own place to do the manoeuvre?
> I was allowed to choose the place on the street. Both times I just used the first available space on the right to pull in, and then started the manoeuvre from there.
> First time: on Avenue E Speeckaert
> Second time: can't remember, some wide street in Evere

Parallel parking: what did you have to do?
> First time: the examiner told me to park behind a car at the corner of Rue Vervloesem/Avenue Paul Hymans during rush hour. There was no car behind me, only in front of me.
> Second time: the examiner told me to park behind a car on Avenue Herbert Hoover. There was a car in front and behind me, but there was a lot of space to work with.

Preliminary checks: what was asked?
> First time: how to check the tyre pressure, minimum tread depth, lights (dipped, beams), horn, brake lights, indicators
> Second time: Open the bonnet, where is the coolant, lights (dipped, beams, fog), horn, brake lights, indicators

Did you train with a driving school or did you use a supervisor?
> I trained originally some years ago in my home country and failed a few times because I was not able to practice on my own legally. But I decided to do everything from the start in Belgium. I did 20 hours with a driving school in Brussels so that I could get the M-18 licence and drive independently. I did some extra hours closer to my first exam to find out tricky places on routes, and just practiced a lot on my own. I watched a lot of YouTube videos (Conduite Facile, Conquer Driving) to supplement advice, and spent a lot of time analysing roads on Google Maps. I also practiced a lot in the evenings.

Who attended the exam with you?
> The first time I used the appointment my driving school set. They would not allow me to use my own car, and so everything was a bit different when I sat the exam.
> The second time I used my own car, booked an appointment directly with the test centre and asked a friend of mine to accompany me.
> Both times I used a FR/EN translator who was really calm.

First route:
We went around the block through a couple of roundabouts in a square, went around roads around Avenue de Mai. Came down Avenue de Juillet onto Avenue Heydenberg (did not say anything, it is turn right only). We did the turnabout on Avenue E Speeckaert, and then went around some roundabouts, eventually came down Rue Theodore De Cuyper and then onto Avenue Jacques Brel (careful, can only turn right onto Avenue de la Spiruline and then left onto Chausee de Roodebeek). The parallel parking was done on the main road, but I was lucky there was not much traffic at that time (careful, this part of Avenue Paul Hymans is 30km/h as there is no speed sign). Turned left at the next junction onto Rue Vervloesem, then went around Poseidon and then left onto Avenue de Broqueville.

We turned right onto Rue du Duv, and it was here that I did not practice at all beforehand. Boulevard Brand Whitlock is a cycling street, and we continued onto Rue Saint-Henri. I ended up messing up really badly here here https://goo.gl/maps/fFupc1CEWt1792DW7 because I did not understand this sign properly with exam stress. There was a truck obscuring the two way traffic sign, and so I did not notice it until too late. I was stressed and ended up trying to go into the left lane which is on the wrong side of the road. We headed back to the exam centre then, but it was an instant fail at that point even though we were so close to the end.

Second route:
This time I had practiced almost every street in Woluwe-Saint-Lambert and most of Evere. I got a fright when practicing the day before because a car was speeding and I had to give priority. It kept me on my toes and reminded me to trust no one, slow down and let pedestrians cross even if they are a few seconds away because it uses more time and allows you to slow down. Don't do anything illegal. Take a small mark instead of doing something serious, even if it means you don't follow the route exactly.

This time we turned left at the roundabout onto Avenue Leon Grosjean, then right onto the N2, eventually turning onto Avenue des Anciens Combattants. At one point we went into Flanders, and I was dumb by not remembering that the zone speed is 50km/h there. Instead, I did 30km/h for a stretch until I turned headed towards a motorway, at which point I sped up, joined it and then stayed around 110km/h. On Avenue Franz Guillame there is a stop sign, and we turned right and then left onto Avenue des Communautes via Cora. Note, you need to keep as far right as possible at the entrance to a roundabout even if there is one large lane (no markings). I got a pretty serious mark for this because I kept to the left in order to take the third roundabout exit. We eventually came around Kleinenberg, and then back into the Brussels Capital Region via Boulevard de la Woluwe. We came back via Rue Theodore de Cuyper, and then onto Chausee de Roodebeek. I did the parallel parking manoeuvre around there on Avenue Herbert Hoover. At this point we were driving for over 45 mins, and we came back to the test centre. I was waiting for a long time, but eventually the examiner came out and said I passed! He pointed out some mistakes I made, but none were illegal enough to fail.

You can do it, it just takes some time, money and dedication. Treat the exam centre like chess, there are only so many starting moves you can make. Get a lot of sleep, and try not to be stressed. It can be really hard to do that, but it will only make things a lot worse. I recommend avoiding coffee, alcohol & sugar if you get stressed easily.
Jay

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jay »

- In welk examencentrum ben je geweest? Sint-Niklaas
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht vrij kiezen waar ik ging keren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moet in een straat even vertragen, dan "parkeer u in een vloeiende beweging hier achter deze grijze auto". Er stonden twee grijze autos, dus ik heb nog even gevraagd de welke. De examinator heeft dat verduidelijkt met het merk van de auto, geen probleem. De eerste keer draaide ik te laat in, ik voelde dat ik de boord raakte. Ik zei, "Dat ga ik nog eens proberen". Goed kijken, terug uit de plaats gereden, en de tweede keer goed. Dan uitstappen alsof ik voor een tijdje weg zou zijn.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik heb niet onder de motorkap moeten kijken. Ventieltje aanduiden om de bandenspanning te meten. Uitleggen hoe ik weet dat ik goed zit. Dan de lichten, pinkers, remlichten, en klaxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met mijn begeleider. Ik heb wel 20u rijschool gevolgd (Traffix) en dan de verplichte 6u na 2x gebuisd te zijn (VAB).
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Mijn mama

Dit was mijn tweede poging in Sint-Niklaas en mijn derde in totaal, en ik voelde mij veel meer op mijn gemak, ook al had ik nog veel stress!
Mijn route zou ik niet meer voor 100% kunnen omschrijven. We zijn langs de inrit van het shoppingscenter gereden (niet de pijlen centrum gevolgd maar gewoon van Industriepark-Noord blijven rijden). In een zijstraatje van De Meulenaarstraat heb ik mij moeten keren om dan naar de Prins Boudewijnlaan te rijden. Van daar de bloemenwijk in en daar wat straatjes gereden. Let daar heel goed op, het zijn geen rotondes, je moet overal de voorrang van rechts respecteren! En als je die wijk inrijdt via de Goudenregenlaan, pas op voor de voorrang van rechts daar, er staat een bord! Ook langs het ziekenhuis zijn we gereden. Daar heb ik mogen tonen dat ik weet wat doen als een prioritair voertuig aankomt 8)

Voor het zelfstandig rijden heb ik gekozen om de borden te volgen. Ik zou dit echt aanraden in Sint-Niklaas. Er zijn momenteel zo veel werken, tijdens mijn oefenritten zou mijn GPS mij verschillende keren een verboden richting in willen sturen. Ik had pas door dat ik aan het stukje zelfstandig rijden bezig was, toen ik een straat naderde waar afslaan naar links verboden was en rechtdoor een bord verboden richting hing. Dus verplicht naar rechts, dan ook nog werken waar er borden stonden enkel plaatselijk verkeer. Dus duidelijk een testje om te zien of je weet waar je al dan niet mag rijden. Geen instructie als "volg de borden richting ...."

Uiteindelijk kwamen we via de Blokmakerstraat terug op de Parklaan. Dan rechts houden zodat ik de rotende opreed en niet onder de brug. Door naar de Puitvoetstraat en zo terug naar het examencentrum.

Mijn voornaamste advies: ga daar regelmatig rijden! Op alle momenten van de dag. In Sint-Niklaas zijn er veel zoneborden waar je op moet letten, dus hoe beter je daar al vertrouwd mee bent, hoe meer je je focus op andere zaken kan richten. Ik heb ook rijschool gevolgd daar, dat en het alleen nog gaan rijden en verkennen hebben 100% het verschil gemaakt. Het was zelfs zo dat een stuk van mijn laatste opfrissertje, die ik in de voormiddag gereden had, precies terug kwam op het examen.

Derde keer was dus goede keer! Niet opgeven, gewoon veel oefenen en vertrouwen hebben in jezelf en je eigen kunnen!
mar444

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mar444 »

Kannietrijden schreef: 04 jul 2019, 11:06 Ik ben geslaagd voor het examen na de derde keer! :D :D :D

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode, bij Leuven

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij

- Manoeuvres?

1. Loodrecht achterwaarts op parking naast E40. Bij dit manoeuvre moest ik mijn 'voorzorgen' nemen (dus alles uit, correct uitstappen, rondlopen etc.).
2. Keren in een straat. Ergens in Heverlee. Het lukte me in een keer hoewel ik de straat niet breed vond.

Ter info: Er werd mij voor het examen een nummer gevraagd van 0-9. Ik heb 3 gekozen omdat ik dat nummer ook gekozen had bij de twee vorige examenpogingen.

Onder motorkap moest ik de koelvloeistof aantonen, maar ik kreeg de motorkap niet open (auto van de rijschool die ik nog niet gewend ben)! Ik heb zelfs gevraagd aan de examinator om de motorkap te openen maar ik moest het echt zelf doen dus heb ik 10min staan sukkelen om dat klepje te vinden :roll:

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Dimlichten, standlichten, remlichten, richtingsaanwijzers, mistlichten, claxon, grootlichten. Ging perfect.

Hij heeft gevraagd waar ik allemaal op moet letten als ik instap (dus been in hoek op koppelingspedaal, polsen op het stuur en hoofd tegen hoofdsteun). Heb niets moeten tonen in verband met de banden.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool Moderna in Leuven. In totaal tussen 30 en 40 uur les gevolgd.

Algemeen

Risicoperceptietest
Ik kreeg 4 op tien op de risicotest omdat ik teveel twijfelde over wat ik nu wel of niet gezien had. Gokken is sowiso geen goed idee. De eerste twee keer dat ik de test deed had ik 9 en 8 op 10 maar deze keer lukte het dus minder. Een tip hierbij is een notaboekje en balpen bij de hand te houden en alles wat je ziet snel in afkortingen te noteren zodat je achteraf niet meer twijfelt. Je moet dan wel kunnen kijken en snel noteren tegelijkertijd. Dit is toegelaten op het examen. Laat je niet afleiden door anderen die intussen in dezelfde ruimte een oogtest krijgen. Kan storend werken :?

Praktische proef
Mijn examinator was een vriendelijke man. Examen zelf was rond 14u, mooi weer. Normaal verkeer voor een woensdagnamiddag.
Ik had niet zoveel stress ondanks het incident met de motorkap. De examinator stuurde me naar de E40. Daar goed opgetrokken op de invoegsstrook en dan aan 110km/u op de rechterstrook gereden. Heb zelfs het lef gehad om een vrachtwagen in te halen 8)
Op parking naast de E40 heb ik het loodrecht achterwaarts parkeren uitgevoerd. De examinator had wel op voorhand gevraagd niet over een witte lijn die in het midden van de straat lag te rijden bij het parkeren. Heb ik door de zenuwen per ongeluk toch gedaan maar heeft hij geen opmerking over gemaakt op dat ogenblik. Het parkeren zelf ging goed, tot mijn eigen verbazing :lol:

Nadien zijn we via de Boudewijnlaan teruggereden richting St Jan Bergsesteenweg. Hier goed op snelheid gelet. Daarna ergens in Heverlee terechtgekomen. Heb goed in zijspiegel gekeken op de moment dat ik een fietser moest inhalen. Ook gelet op gebruik van de richtingaanwijzers. Vervolgens keren in een straat. Lukte goed in één keer ondanks dat het geen brede straat was. Daarna terug op de Boudewijnlaan uitgekomen en terug de ring op richting Tienen. Vervolgens afslaan aan Geldenaaksebaan. Tegen 30 per uur naar beneden dan afslaan aan de Pakenstraat. Opgelet dit is een verradelijke straat want overal voorrang van rechts. Daarna stuurde de examinator me terug richting examencentrum.

Daar deelde hij mee dat ik geslaagd was. Een grote opluchting :D :D :D

De examinator zei ook nog dat ik moet opletten dat ik niet te plots afrem voor de voorrang van rechts want achterliggers verwachten dit niet. Het afremmen deed ik nadrukkelijker dan gewoonlijk om achteraf zeker geen discussie te hebben dat ik niet zou uitgekeken hebben. De rijinstructrice zei ook nog dat ik nog meer moet leren kijken in mijn dode hoek bij het rechts afslaan. En dat de wagen teveel schokte als ik schakelde maar het is niet mijn eigen wagen dus ben ik het niet gewend om ermee te rijden. De koppeling is ook enorm gevoelig maar ben desondanks gelukkig niet veel stilgevallen.

Tips:
1) Ik heb niet in de Leeuwerikenstraat (zijstraat Pakenstraat) moeten rijden. Dit komt echter vaak voor op het examen en is buispunt nummer één! Dit is een smalle straat waardoor je over de onderbroken stippellijn mag (in feite MOET) rijden. Wijk tijdig uit voor tegenliggers (zowel fietsers als auto's!!) zonder daarbij te dicht bij geparkeerde wagens te komen. Soms moet je stoppen wanneer een tegenligger voorbij komt en je niet meer kan uitwijken zonder te dicht bij de geparkeerde wagens te komen. Hetzelfde geldt voor smalle straten in Leuven bv. Vlamingenstraat, Geldenaaksebaan, Andreas Vesaliusstraat enz... Te dicht bij geparkeerde wagens of fietsen rijden = gebuisd!!!

2) Voorrang van rechts als je vanuit de Kapucijnenvoer naar St Jacobsplein rijdt (Wagenweg). Ook voorrang van rechts verlenen in de Vlietstraat (nabij Tiensesteenweg), de Parkstraat (Leuven) en de Pakenstraat (Heverlee). Deze straten zijn onderdeel van de vaste examenroutes dus leer hier zo snel mogelijk als vaste routine voorrang te verlenen maar er zijn uiteraard nog andere voorrangsplichtige straten waar de examinator je kan doorsturen.

3) Op de Waversebaan richting Waver heb je vlak voor het rechts afslaan (richting overweg aan het Arenberg) nog een straat waar je voorrang van rechts aan moet geven. Leer de locatie van dit straatje (ook Waversebaan genaamd) vanbuiten want het is moeilijk zichtbaar. Voor je het weet rijd je er argeloos voorbij = gebuisd!!

4) Vlak voor het examencentrum van Haasrode ligt een fietspad. Kijk goed naar links en naar rechts alvorens dit over te steken. Ook bij het binnenrijden!

5) Kruispunten altijd naderen in tweede versnelling. Dus op voorhand voldoende afremmen.

6) Rotondes nooit oprijden wanneer er al iemand op is. Vergeet niet te pinken bij het verlaten.

7) Bij file steeds plaats laten voor auto's die van rechts de weg komen oprijden. Maw kruispunten vrijlaten bij filevorming. Dit vereist dat je anticipeert op de filevorming.

8 ) De overweg/treinsporen in Heverlee en aan Arenbergkasteel enkel oversteken wanneer er plaats genoeg is achter je voorligger. Let dus extra op bij filevorming nabij een overweg!!

9) Bus voorlaten als die terug op de rijbaan komt. Dus bussen altijd goed in het oog houden voor in het geval dat ze pinker opzetten.

10) Altijd op de rechtse rijbaan voorsorteren en dit ook zo snel mogelijk doen. Tenzij wanneer je na de brug bij het kruispunt Tervuursevest en Volmolenlaan richting E40 linksomkeer wil maken en terug op de ring (richting Tienen) uitkomen. Dan mag je links voorsorteren. Opgelet van na het af draaien links aan te houden, anders kom je terecht op het busvak.

11) Bij het pinken om van rijstrook te veranderen moet je dit zo snel mogelijk doen! Uiteraard altijd kijken in zijspiegel alvorens uit te wijken. Vergeet de pinkers ook niet bij het uitwijken voor stilstaande voertuigen of fietsers. Hou steeds rekening met zijdelingse afstand, dus niet te dicht bij het obstakel komen.

12) Opgelet voor fietsstraten in Leuven. Je mag er geen fietsers inhalen. Bv Schapenstraat.

13) Verbodsborden respecteren. Een bord voor vergunningshouders (bv kruising Parijsstraat en Minderbroederstraat en ook kruising Oudebaan en Ijzerenpoortstraat in Heverlee nabij Tiensesteenweg) telt ook als gebodsbord dus niet inrijden! Voor haaientanden moet je niet stoppen als de zichtbaarheid goed is, maar je moet er wel voorrang verlenen indien nodig. Staat er een stopbord bij de haaientanden MOET je stoppen.

14) Kijk rechts over je schouder voor de dode hoek bij het rechts afslaan. o.a bij binnenrijden Geldenaaksebaan, Celestijnenlaan en St Janbergsesesteenweg

15) Wanneer je de Groenstraat uitrijdt richting Hertogstraat moet je zo rechts mogelijk op de weg stoppen zodat je het verkeer van links kan zien komen alvorens de Hertogstraat in te rijden naar links (richting Naamsesteenweg) of rechts (richting Heilig Hart Heverlee). Volgens mijn instructrice is dit ook weer een punt waar veel kandidaten buizen op het examen.

16) Op het kruispunt Hertogstraat en de Kerspelstraat (aan sporthal Heverlee) mag je niet in een rechte lijn het kruispunt oversteken maar moet je onmiddellijk na het oversteken de wagen naar rechts zwenken om op het juiste rijvak terecht te komen. Indien je toch rechtdoor rijdt, kom je terecht op het rijvak van de tegenliggers en ben je dus aan het spookrijden. Zeer gevaarlijk dus.

17) Kruispunt aan Parkpoort en je moet naar links (richting Naamsepoort): Wanneer je groen licht hebt, rijd je het kruispunt op maar laat voldoende plaats aan de tegenliggers om voor jouw wagen te kruisen (zie pijlen op de weg). Wanneer de tegenliggers allemaal doorgereden zijn, rijd je best nog een meter à anderhalve meter voorruit zodat je op het juiste rijvak terecht komt na het links afdraaien.
mar444

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mar444 »

Hallo! Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Weet iemand toevallig of je in de Pakenstraat ook maximaal 30 km/u mag rijden of mag je hier 50? Ook in de Broekstraat in Heverlee ben ik hier niet zeker over...
Alvast bedankt!
ldgh

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door ldgh »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

Vandaag examen rijbewijs b gedaan in Deurne. Begonnen met de test en dan route 6 gekozen.

voorafgaand:
dimlichten, grootlichten, standlichten, achtermistlichten, pinkers, ontwasemingsknoppen, ruitenwisservloeistof kunnen aanduiden, claxon, wanneer staat je zetel en je linkerspiegel goed.

op de weg: heb de gps gekozen en ik heb een straatnaam gekregen om in te geven, gps gaf de verkeerde weg aan dus examinator gaf instructies. Ik heb de brug overgestoken richting Merksem. Hierbij had ik blijkbaar een voorrangsfout gemaakt, maar bon snap hem zelf niet. Ik ben nog een beetje doorgereden naar Schoten toe.

Manoeuvres:
hij zei in het begin vooruit in een vak, maar werd uiteindelijk rechts parallel parkeren hij gaf enkel de opmerking dat ik ietsjes meer naar voor moest voor de 1m afstand.
Keren in de straat: easy peasy. Ik heb een heel brede straat gekregen met dan nog eens parkeerplaatsen die deel uitmaakten van de weg (waar ik dus ook op mocht) dus dit ging heel vlot.

Duur vh examen:
Na mijn manoeuvres ben ik terug richting de brug gegaan richting bisschoppenhoflaan en direct weer naar het examencentrum. Het heeft nog geen 30 minuten geduurd volgens mij. Reden? Volgens mij omdat hij al een halfuur te laat was voor mijn afspraak lol maar ik heb ontzettend veel geluk gehad met deze examinator ivm de voorrangsfout

Eindstand:

geslaagd van de eerste keer, maar wel onvoldoende voor voorrang. Heb nog een paar andere fouten gemaakt maar daar heeft die niks van gezegd
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Met de voorrangsfout heb je vooral geluk gehad dat je tegen niemand bent aangereden ...


Proficiat, maar euh ... toch maar uitkijken met die voorrang
Plaats reactie