Vraag 12266 vs. voorrang van rechts

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Julie B.

Vraag 12266 vs. voorrang van rechts

Bericht door Julie B. »

Beste

Ik had een vraag i.v.m. vraag 12266. Ik snap het principe dat de weggebruiker die rechtdoor gaat voorrang heeft op degene die van richting verandert, maar welke regel is prioritair? De voorrang van rechts of deze? Want deze auto heeft toch voorrang van rechts, en ik begrijp niet wanneer de ene dan de andere regel van toepassing is.

Hartelijk bedankt
Met vriendelijke groet
Julie
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 12266 vs. voorrang van rechts

Bericht door GRO »

Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang.
De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.

Heeft hier niets met voorrang van rechts te maken.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 12266 vs. voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

Julie B. schreef: 21 jul 2021, 19:02 Ik had een vraag i.v.m. vraag 12266. Ik snap het principe dat de weggebruiker die rechtdoor gaat voorrang heeft op degene die van richting verandert, maar welke regel is prioritair? De voorrang van rechts of deze? Want deze auto heeft toch voorrang van rechts, en ik begrijp niet wanneer de ene dan de andere regel van toepassing is.
Voorrang van rechts geldt énkel tussen bestuurders

Dus niet tegenover voetgangers ...


In de rechtspraak geldt een meer specifieke regel (zoals de voorrangsregels bij het afslaan), boven een algemene regel (zoals voorrang van rechts)

Stel dat die voetgangster een fietsster was die daar ook mag rijden, dan heeft die voorrang omdat jij afslaat met de auto ... ook al kom je van rechts
Plaats reactie