Rijbewijs D!!!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jhona
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2007, 17:23

Rijbewijs D!!!

Bericht door Jhona »

Gisteren Praktijkexamen D gedaan ,en na een vlekkeloos parcours heb ik precies 4 maanden na mijn B nu dus ook mijn D rijbewijs :-)

Superblij uiteraard , binnen 2 weken aan de slag bij De Lijn!!!!

Grtz Jhona
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs D!!!

Bericht door Inazuma »

Jhona schreef:Gisteren Praktijkexamen D gedaan ,en na een vlekkeloos parcours heb ik precies 4 maanden na mijn B nu dus ook mijn D rijbewijs :-)

Superblij uiteraard , binnen 2 weken aan de slag bij De Lijn!!!!
Proficiat - zowel met het rijbewijs als de job :!:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dat is knap gedaan, van geen rijbewijs naar een rijbewijs D op 4 maanden.
Proficiat en veel plezier met de job!
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ik weet niet of dit klopt maar ik hoor uit verschillende hoeken dat een D rijbewijs van De Lijn enkel bruikbaar is met een voertuig van De Lijn zelf.
Dus niet om bvb. met een toeringcar naar Spanje te rijden.
Wanneer je je job bij De Lijn verlaat zou je dus automatisch ook je D rijbewijs verliezen.
Klopt dit?
Jhona
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2007, 17:23

Bericht door Jhona »

Geen idee , maar ik heb mijn rijbewijs niet bij De Lijn zelf gehaald maar via de rijschool. dus ik zit zoiezo safe :-)

Grtz
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:Ik weet niet of dit klopt maar ik hoor uit verschillende hoeken dat een D rijbewijs van De Lijn enkel bruikbaar is met een voertuig van De Lijn zelf.
Dus niet om bvb. met een toeringcar naar Spanje te rijden.
Wanneer je je job bij De Lijn verlaat zou je dus automatisch ook je D rijbewijs verliezen.
De Lijn mag zelf haar personeel leren rijden, maar de rijbewijzen worden nog steeds uitgedeeld volgens de geldende nationale rijbewijswetgeving.

Een normaal uitgereikt Belgisch rijbewijs D is ook verplicht om met de bus te mogen rijden.

Ik ben nog nergens in die wetgeving ook maar iets tegengekomen van een 'De Lijn' rijbewijs met beperkte geldigheid gedurende de tijd dat men bij De Lijn werkt ; of van een speciaal rijbewijs dat enkel geldt voor bussen van De Lijn.


Een rijbewijs D is echter altijd in de tijd beperkt wegens de beperkte duur van het medishe attest.
Als men dat attest niet zelf verlengt na het verlaten van de Lijn, dan houdt men enkel een rijbewijs B over .
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Er zijn bedrijven die hun personeel de kans geven om een rijopleiding voor een vrachtwagen of bus te volgen op hun kosten.
Die bedrijven vragen dan soms om een contract te tekenen waarin de werknemer overeenkomt om een bepaalde periode voor het bedrijf te rijden. Wil hij eerder ontslag nemen, moet hij het de rijopleiding terugbetalen.

Het is mogelijk dat de Lijn deze methode ook toepast voor mensen die met een rijbewijs B komen solliciteren en voor wie de Lijn de rijopleiding voor rijbewijs D betaalt.
Voor iemand die al voordien een rijbewijs D had, kan dit natuurlijk niet van toepassing zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Dan ben ik waarschijnlijk verkeerd ingelicht. :?

Toch proficiat met het behalen van je D Jhona :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Voorwaarden om bij De Lijn te beginnen: 21 jaar zijn, rijbewijs B (!) hebben en bewijs goed gedrag en zeden; DL zorgt voor de opleiding voor het rijbewijs D automatic (soms vergeten ze wel de code, dus mocht je het na een tijdje beu zijn kun je het rijbewijs toch nog gebruiken in bv de touringcarsector)... dus, eigenlijk heeft onze vervoersmaatschappij een goedkope werkkracht in dienst genomen.... maar je bent idd safe, zoals ik al aanhaalde kun je met je D veel meer dan enkel lijndiensten doen.

Collegiale groeten

busje-33
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:Voorwaarden om bij De Lijn te beginnen: 21 jaar zijn, rijbewijs B (!) hebben en bewijs goed gedrag en zeden; DL zorgt voor de opleiding voor het rijbewijs D automatic (soms vergeten ze wel de code, dus mocht je het na een tijdje beu zijn kun je het rijbewijs toch nog gebruiken in bv de touringcarsector)... dus, eigenlijk heeft onze vervoersmaatschappij een goedkope werkkracht in dienst genomen.... maar je bent idd safe, zoals ik al aanhaalde kun je met je D veel meer dan enkel lijndiensten doen.

Collegiale groeten

busje-33
Leuk toch als je van collega's steun krijgt 8)

Ik zou het ook waarderen als jullie je ervaringen in het verkeer als "buschauffeur versus gewone weggebruiker" met ons zou willen delen.
Dit mag hier op deze site maar het mag ook op www.christophoros.be onder de rubriek "praatcafe"

misschien dat dit een interesante topic zal worden :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

bibi585 schreef:Ik weet niet of dit klopt maar ik hoor uit verschillende hoeken dat een D rijbewijs van De Lijn enkel bruikbaar is met een voertuig van De Lijn zelf.
Dus niet om bvb. met een toeringcar naar Spanje te rijden.
Wanneer je je job bij De Lijn verlaat zou je dus automatisch ook je D rijbewijs verliezen.
Klopt dit?
Het gaat waarschijnlijk om de code automatisch die op het rijbewijs wordt vermeld (automatische versnellingsbak). Als je het examen aflegd met een automatische versnellingsbak (bij de Lijn automatische versnellingsbak) krijg je deze code op je rijbewijs. Je mag dan nog enkel naar Spanje rijden met een bus met automatische versnellingsbak. Aangezien geen enkel tour-operator met dergelijke bussen rijdt, ben je dan inderdaad niet veel met je rijbewijs.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

xantingo schreef:Er zijn bedrijven die hun personeel de kans geven om een rijopleiding voor een vrachtwagen of bus te volgen op hun kosten.
Die bedrijven vragen dan soms om een contract te tekenen waarin de werknemer overeenkomt om een bepaalde periode voor het bedrijf te rijden. Wil hij eerder ontslag nemen, moet hij het de rijopleiding terugbetalen.

Het is mogelijk dat de Lijn deze methode ook toepast voor mensen die met een rijbewijs B komen solliciteren en voor wie de Lijn de rijopleiding voor rijbewijs D betaalt.
Voor iemand die al voordien een rijbewijs D had, kan dit natuurlijk niet van toepassing zijn.
Ik twijvel of dergelijke praktijken bij wet toegelaten zijn.
johan695

Re: Rijbewijs D!!!

Bericht door johan695 »

Hallo

Ik heb een vraag ik behaalde mijn rijbewijs D al in het jaar 2006 en heb er nooit niks meer mee kunnen doen. Ik deed in 2006 examen op de lijn en was niet geslaagd op mijn theorie examen voor aanwervingen bij de lijn. Dus ik moest blijven werken in mijn fabriek.
Nu dat mijn fabriek dit jaar in 2021 gaat sluiten wil ik opnieuw voor bus gaan.
Ik nam al contact op met de verantwoordelijke voor opleidingen voor buschauffeur bij de VDAB en schreef mij in voor de opleiding buschauffeur.
Zij beweerde na navraag dat ik nu niet meer op examen moest gaan voor zowel theorie als praktijk , maar dat ik wel mijn code 95 vakbekwaamheid moest halen.
Kan iemand me wat meer uitleg geven daar over , want kan dit enkel gratis behalen via de VDAB als ik werkzoekend ben maar gaat pas tegen september 2021 zijn. Moet ik code 95 al behaald hebben voor ik aan de opleiding buschauffeur zou starten , want dat is een een half jaar wachttijd.
Ook daar dien ik werkzoekend voor te zijn.
Ik kan niet lang zonder werk zitten aangezien ik alleen staand ben. Na de sluiting moet ik al meteen voor ander werk gaan aangezien mijn wachttijd van half jaar dan nog niet om gaat zijn. Zou ik van de VDAB mogen stoppen met dat werk om aan de opleiding te starten.
En als je dat uit eigen zak moet betalen deze code 95 kost veel geld en stel ik dan weer niet wordt aangenomen op de lijn is dat weer geld weggegooid.
Kan me iemand wat hier ervaring mee heeft mij op weg helpen hoe ik dat allemaal best aan pak ; want wil zo graag terug met een bus rijden.
Neem gerust contact met mij op.
MVG Johan
johan695

Re: Rijbewijs D!!!

Bericht door johan695 »

mail mij gerust op johan.keulen1@telenet.be als je mij kunt helpen .
MVG
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs D!!!

Bericht door Stefan Peeters »

Schrijf je in voor de opleiding bij VDAB, daar krijg je de volledige opleiding inclusief code 95.

In tussentijd, dus voor de opleiding effectief start, kan je via interim aan het werk. Zo blijf je werkzoekend maar heb je toch een inkomen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie