**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast2323232

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door gast2323232 »

celinevrstr schreef: 23 apr 2021, 11:01 In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achter rechts - begeleider naast mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen: heb moeten rijden in rechte lijn naast borduur tot aan de auto erachter (+- 20m)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parallel parkeren achter een auto rechts: er stond een auto achter maar er was zeker genoeg ruimte

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
tonen hoe je motoroliepeil meet
bijna alles moeten tonen in auto: alle lichten, claxon, ontwaseming voor- en achterruit
Zithouding: hoe controleer je dit?

Route:
Examencentrum - Poortakkerstraat - Bijenstraat - Kortrijksesteenweg op - Sint Dionysiusstraat - Krijzeltand - naar rechts Oude Heerweg tot aan de vreemde rotonde met verdrijvingsvakken - daar een rondje maken en terug naar Oude Heerweg: daar parkeren en in rechte lijn achteruit rijden - terug naar Kortrijksesteenweg via zelfde weg - daar links oversteken vanaf de Sint Dionysiusstraat naar Kortrijksesteenweg - vanaf daar zelfstandig rijden en borden volgen E40 en dan E17 richting Antwerpen - afrit UZ Gent - Corneel Heymanslaan - Koolmeesstraat - De Pintelaan - Galglaan - Zwijnaardsesteenweg - Gestichtstraat - R4 op en dan via binnenring Sint Denijs borden volgen richting Expo zo terug naar examencentrum via de Loop

Eigen opmerkingen: stress stress stress!
Dit examen was de tweede keer dat ik mijn rijexamen aflegde. Vorige was in januari 2020 en toen was mijn wegrit perfect (geen enkele opmerking) maar het parkeren (recht achteruit in een vak) ruim onvoldoende. Door de COVID-situatie heb ik mijn rijexamen nu pas voor de tweede keer kunnen afleggen. Ik heb uren geoefend op parkeren en dit forum uitgepluisd om alle vorige examenroutes van SDW te vinden. Echter had ik zodanig veel stress dat ik weer zou buizen door het parkeren en ik examen een derde keer zou moeten doen. Hoewel ik weet dat kalmte kan redden, had ik zoveel stress. Trillende benen bij het parkeren en achteruit rijden, en een stress die gedurende het examen nog werd opgebouwd.

Vorig jaar was de wegrit perfect geluk en had ik gedurende het examen meer vertrouwen gekregen dat het wel ging lukken. Nu was ik nog maar het examencentrum uitgereden en het ging al bijna mis. In de Bijenstraat heb je een straat van rechts (Twaalfapostelenstraat) waar voorrang voor rechts geldt. Ik wist dit goed en ik vertraagde tot bijna stilstand om goed te kijken of er niemand uitkwam. Toen ik niemand zag en bijna wilde vertrekken, kwam er iemand aan zeker 70/h aangereden (je mag daar 40) die zeer goed wist dat ze voorrang had. Ik ben meteen vol op de remmen gegaan, de vrouw heeft voorrang genomen. Het remmen was wel heel bruusk en mijn auto was stilgevallen. Een erg slecht begin dus. Het parkeren ging wonder boven wonder goed (stond 5cm van de boord mooi recht) maar bij de voorzorgen vergat ik de auto op slot te doen. Puur door de stress, want ik heb dit 100x tegen mezelf gezegd dat ik dit moet doen. Ik was zodanig bezig met de examinator die zijn ruit openhad en hem te vragen of die dichtmoest, dat ik het vergat.
Dan moest het ergste nog komen. Het zelfstandig rijden was vanaf de Kortrijksesteenweg de borden richting E40 - E17 Antwerpen volgen (verkeerswisselaar). De stress begon al te komen want ik had nog nooit op de autosnelweg gereden (wel heel veel op de R4 in Gent) omdat ik dacht dat het examen daar nooit was. Nu is er op zich niet heel veel verschil met rijden op de R4 of de E40 maar die borden volgen naar Antwerpen daar is toch niet zo gemakkelijk als je er nog nooit geweest bent. Op zich ging dat wel allemaal nog goed. Tot ik de afrit moest nemen van de E17 naar het UZ Gent. Na de afrit moest ik naar rechts en invoegen vanop een bergop. Ik rijd al een jaar met deze auto, ik ben al jarenlang niet meer stilgevallen en daar gebeurt het: 3 keer stilgevallen. Telkens er plaats was om in te voegen en ik wilde vertrekken, viel ik stil. Wat de stress nog maar verhoogde. Achteraf zijn mijn papa (begeleider) dat ik daar iets verder had kunnen rijden om in te voegen en er dan geen bergop meer was. Maar op dat moment was ik zo bezig met het verkeer (en was daar nog nooit geweest) dat ik dat niet had gezien. Aan het UZ was het erg druk (ondanks dat het nu in Gent overal erg rustig is - zeker rond de middag wanneer mijn examen was). Gelukkig had ik op het einde van het examen vanaf het UZ Gent allemaal wegen die ik goed kende en ging het dan weer wat beter.

Resultaat: GESLAAGD!
Dit is de grootste opluchting!!! Ik ben 28 jaar en ik heb op mijn 17de voor het eerst in een auto gezeten. Dan heb ik het rijbewijs altijd maar uitgesteld tijdens studententijd - eens 20 uur rijles genomen bij rijschool maar dan weer laten liggen - tot vorig jaar en dan was ik er niet door.
Wel een onvoldoende voor bediening voertuig (stilvallen) en voorbehoud voor voorzorgen bij parkeren (auto vergeten sluiten)

Dit forum heeft me ontzettend veel geholpen! Ik heb heel aandachtig gelezen wat iedereen hier zei (vooral over de routes rond Gent) en hier veel aan gehad. Om die reden schrijf ik hier ook zo uitgebreid mijn ervaring met het examen, ik hoop dat iemand er ook iets aan heeft! Plus deze route met E40-E17 was ik hier nog niet tegengekomen :-)
Ook: ik heb al tweemaal een vriendelijke examinator gehad. De eerste keer was ik terecht gebuisd omdat ik 10minuten over het achteruit parkeren gedaan had en totaal geen inzicht had. Deze maal was het rijden veel slechter door de stress maar denk ik wel dat de examinator zag dat ik wel goed kan rijden: toon ook dat je veilig rijdt: goed vertragen voor voorrang van rechts, goed over schouder kijken bij afslaan voor fietsers, in het algemeen veel in spiegels kijken...

Dag Celine, dikke proficiat! Heb je soms een 'lijst' of een document met de mogelijke examenroutes? Er zijn meer dan duizenden berichten op dit forum en vind het moeilijk om routes te vinden. Alvast bedankt!
mieke5474

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mieke5474 »

Zijn er mensen die weten welke autosnelwegen aan bod kunnen komen op het examen Gent Sint-Denijs?
celinevrstr

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door celinevrstr »

gast2323232 schreef: 23 apr 2021, 11:55
celinevrstr schreef: 23 apr 2021, 11:01 In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achter rechts - begeleider naast mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen: heb moeten rijden in rechte lijn naast borduur tot aan de auto erachter (+- 20m)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parallel parkeren achter een auto rechts: er stond een auto achter maar er was zeker genoeg ruimte

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
tonen hoe je motoroliepeil meet
bijna alles moeten tonen in auto: alle lichten, claxon, ontwaseming voor- en achterruit
Zithouding: hoe controleer je dit?

Route:
Examencentrum - Poortakkerstraat - Bijenstraat - Kortrijksesteenweg op - Sint Dionysiusstraat - Krijzeltand - naar rechts Oude Heerweg tot aan de vreemde rotonde met verdrijvingsvakken - daar een rondje maken en terug naar Oude Heerweg: daar parkeren en in rechte lijn achteruit rijden - terug naar Kortrijksesteenweg via zelfde weg - daar links oversteken vanaf de Sint Dionysiusstraat naar Kortrijksesteenweg - vanaf daar zelfstandig rijden en borden volgen E40 en dan E17 richting Antwerpen - afrit UZ Gent - Corneel Heymanslaan - Koolmeesstraat - De Pintelaan - Galglaan - Zwijnaardsesteenweg - Gestichtstraat - R4 op en dan via binnenring Sint Denijs borden volgen richting Expo zo terug naar examencentrum via de Loop

Eigen opmerkingen: stress stress stress!
Dit examen was de tweede keer dat ik mijn rijexamen aflegde. Vorige was in januari 2020 en toen was mijn wegrit perfect (geen enkele opmerking) maar het parkeren (recht achteruit in een vak) ruim onvoldoende. Door de COVID-situatie heb ik mijn rijexamen nu pas voor de tweede keer kunnen afleggen. Ik heb uren geoefend op parkeren en dit forum uitgepluisd om alle vorige examenroutes van SDW te vinden. Echter had ik zodanig veel stress dat ik weer zou buizen door het parkeren en ik examen een derde keer zou moeten doen. Hoewel ik weet dat kalmte kan redden, had ik zoveel stress. Trillende benen bij het parkeren en achteruit rijden, en een stress die gedurende het examen nog werd opgebouwd.

Vorig jaar was de wegrit perfect geluk en had ik gedurende het examen meer vertrouwen gekregen dat het wel ging lukken. Nu was ik nog maar het examencentrum uitgereden en het ging al bijna mis. In de Bijenstraat heb je een straat van rechts (Twaalfapostelenstraat) waar voorrang voor rechts geldt. Ik wist dit goed en ik vertraagde tot bijna stilstand om goed te kijken of er niemand uitkwam. Toen ik niemand zag en bijna wilde vertrekken, kwam er iemand aan zeker 70/h aangereden (je mag daar 40) die zeer goed wist dat ze voorrang had. Ik ben meteen vol op de remmen gegaan, de vrouw heeft voorrang genomen. Het remmen was wel heel bruusk en mijn auto was stilgevallen. Een erg slecht begin dus. Het parkeren ging wonder boven wonder goed (stond 5cm van de boord mooi recht) maar bij de voorzorgen vergat ik de auto op slot te doen. Puur door de stress, want ik heb dit 100x tegen mezelf gezegd dat ik dit moet doen. Ik was zodanig bezig met de examinator die zijn ruit openhad en hem te vragen of die dichtmoest, dat ik het vergat.
Dan moest het ergste nog komen. Het zelfstandig rijden was vanaf de Kortrijksesteenweg de borden richting E40 - E17 Antwerpen volgen (verkeerswisselaar). De stress begon al te komen want ik had nog nooit op de autosnelweg gereden (wel heel veel op de R4 in Gent) omdat ik dacht dat het examen daar nooit was. Nu is er op zich niet heel veel verschil met rijden op de R4 of de E40 maar die borden volgen naar Antwerpen daar is toch niet zo gemakkelijk als je er nog nooit geweest bent. Op zich ging dat wel allemaal nog goed. Tot ik de afrit moest nemen van de E17 naar het UZ Gent. Na de afrit moest ik naar rechts en invoegen vanop een bergop. Ik rijd al een jaar met deze auto, ik ben al jarenlang niet meer stilgevallen en daar gebeurt het: 3 keer stilgevallen. Telkens er plaats was om in te voegen en ik wilde vertrekken, viel ik stil. Wat de stress nog maar verhoogde. Achteraf zijn mijn papa (begeleider) dat ik daar iets verder had kunnen rijden om in te voegen en er dan geen bergop meer was. Maar op dat moment was ik zo bezig met het verkeer (en was daar nog nooit geweest) dat ik dat niet had gezien. Aan het UZ was het erg druk (ondanks dat het nu in Gent overal erg rustig is - zeker rond de middag wanneer mijn examen was). Gelukkig had ik op het einde van het examen vanaf het UZ Gent allemaal wegen die ik goed kende en ging het dan weer wat beter.

Resultaat: GESLAAGD!
Dit is de grootste opluchting!!! Ik ben 28 jaar en ik heb op mijn 17de voor het eerst in een auto gezeten. Dan heb ik het rijbewijs altijd maar uitgesteld tijdens studententijd - eens 20 uur rijles genomen bij rijschool maar dan weer laten liggen - tot vorig jaar en dan was ik er niet door.
Wel een onvoldoende voor bediening voertuig (stilvallen) en voorbehoud voor voorzorgen bij parkeren (auto vergeten sluiten)

Dit forum heeft me ontzettend veel geholpen! Ik heb heel aandachtig gelezen wat iedereen hier zei (vooral over de routes rond Gent) en hier veel aan gehad. Om die reden schrijf ik hier ook zo uitgebreid mijn ervaring met het examen, ik hoop dat iemand er ook iets aan heeft! Plus deze route met E40-E17 was ik hier nog niet tegengekomen :-)
Ook: ik heb al tweemaal een vriendelijke examinator gehad. De eerste keer was ik terecht gebuisd omdat ik 10minuten over het achteruit parkeren gedaan had en totaal geen inzicht had. Deze maal was het rijden veel slechter door de stress maar denk ik wel dat de examinator zag dat ik wel goed kan rijden: toon ook dat je veilig rijdt: goed vertragen voor voorrang van rechts, goed over schouder kijken bij afslaan voor fietsers, in het algemeen veel in spiegels kijken...

Dag Celine, dikke proficiat! Heb je soms een 'lijst' of een document met de mogelijke examenroutes? Er zijn meer dan duizenden berichten op dit forum en vind het moeilijk om routes te vinden. Alvast bedankt!
Jazeker, ik heb op trefwoord "Westrem" gezocht in dit Forum en zo routes verzameld in een document. Kan je me jouw emailadres geven of hoe bezorg ik jou dit?
celinevrstr

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door celinevrstr »

celinevrstr schreef: 23 apr 2021, 11:01 In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achter rechts - begeleider naast mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen: heb moeten rijden in rechte lijn naast borduur tot aan de auto erachter (+- 20m)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parallel parkeren achter een auto rechts: er stond een auto achter maar er was zeker genoeg ruimte

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
tonen hoe je motoroliepeil meet
bijna alles moeten tonen in auto: alle lichten, claxon, ontwaseming voor- en achterruit
Zithouding: hoe controleer je dit?

Route:
Examencentrum - Poortakkerstraat - Bijenstraat - Kortrijksesteenweg op - Sint Dionysiusstraat - Krijzeltand - naar rechts Oude Heerweg tot aan de vreemde rotonde met verdrijvingsvakken - daar een rondje maken en terug naar Oude Heerweg: daar parkeren en in rechte lijn achteruit rijden - terug naar Kortrijksesteenweg via zelfde weg - daar links oversteken vanaf de Sint Dionysiusstraat naar Kortrijksesteenweg - vanaf daar zelfstandig rijden en borden volgen E40 en dan E17 richting Antwerpen - afrit UZ Gent - Corneel Heymanslaan - Koolmeesstraat - De Pintelaan - Galglaan - Zwijnaardsesteenweg - Gestichtstraat - R4 op en dan via binnenring Sint Denijs borden volgen richting Expo zo terug naar examencentrum via de Loop

Eigen opmerkingen: stress stress stress!
Dit examen was de tweede keer dat ik mijn rijexamen aflegde. Vorige was in januari 2020 en toen was mijn wegrit perfect (geen enkele opmerking) maar het parkeren (recht achteruit in een vak) ruim onvoldoende. Door de COVID-situatie heb ik mijn rijexamen nu pas voor de tweede keer kunnen afleggen. Ik heb uren geoefend op parkeren en dit forum uitgepluisd om alle vorige examenroutes van SDW te vinden. Echter had ik zodanig veel stress dat ik weer zou buizen door het parkeren en ik examen een derde keer zou moeten doen. Hoewel ik weet dat kalmte kan redden, had ik zoveel stress. Trillende benen bij het parkeren en achteruit rijden, en een stress die gedurende het examen nog werd opgebouwd.

Vorig jaar was de wegrit perfect geluk en had ik gedurende het examen meer vertrouwen gekregen dat het wel ging lukken. Nu was ik nog maar het examencentrum uitgereden en het ging al bijna mis. In de Bijenstraat heb je een straat van rechts (Twaalfapostelenstraat) waar voorrang voor rechts geldt. Ik wist dit goed en ik vertraagde tot bijna stilstand om goed te kijken of er niemand uitkwam. Toen ik niemand zag en bijna wilde vertrekken, kwam er iemand aan zeker 70/h aangereden (je mag daar 40) die zeer goed wist dat ze voorrang had. Ik ben meteen vol op de remmen gegaan, de vrouw heeft voorrang genomen. Het remmen was wel heel bruusk en mijn auto was stilgevallen. Een erg slecht begin dus. Het parkeren ging wonder boven wonder goed (stond 5cm van de boord mooi recht) maar bij de voorzorgen vergat ik de auto op slot te doen. Puur door de stress, want ik heb dit 100x tegen mezelf gezegd dat ik dit moet doen. Ik was zodanig bezig met de examinator die zijn ruit openhad en hem te vragen of die dichtmoest, dat ik het vergat.
Dan moest het ergste nog komen. Het zelfstandig rijden was vanaf de Kortrijksesteenweg de borden richting E40 - E17 Antwerpen volgen (verkeerswisselaar). De stress begon al te komen want ik had nog nooit op de autosnelweg gereden (wel heel veel op de R4 in Gent) omdat ik dacht dat het examen daar nooit was. Nu is er op zich niet heel veel verschil met rijden op de R4 of de E40 maar die borden volgen naar Antwerpen daar is toch niet zo gemakkelijk als je er nog nooit geweest bent. Op zich ging dat wel allemaal nog goed. Tot ik de afrit moest nemen van de E17 naar het UZ Gent. Na de afrit moest ik naar rechts en invoegen vanop een bergop. Ik rijd al een jaar met deze auto, ik ben al jarenlang niet meer stilgevallen en daar gebeurt het: 3 keer stilgevallen. Telkens er plaats was om in te voegen en ik wilde vertrekken, viel ik stil. Wat de stress nog maar verhoogde. Achteraf zijn mijn papa (begeleider) dat ik daar iets verder had kunnen rijden om in te voegen en er dan geen bergop meer was. Maar op dat moment was ik zo bezig met het verkeer (en was daar nog nooit geweest) dat ik dat niet had gezien. Aan het UZ was het erg druk (ondanks dat het nu in Gent overal erg rustig is - zeker rond de middag wanneer mijn examen was). Gelukkig had ik op het einde van het examen vanaf het UZ Gent allemaal wegen die ik goed kende en ging het dan weer wat beter.

Resultaat: GESLAAGD!
Dit is de grootste opluchting!!! Ik ben 28 jaar en ik heb op mijn 17de voor het eerst in een auto gezeten. Dan heb ik het rijbewijs altijd maar uitgesteld tijdens studententijd - eens 20 uur rijles genomen bij rijschool maar dan weer laten liggen - tot vorig jaar en dan was ik er niet door.
Wel een onvoldoende voor bediening voertuig (stilvallen) en voorbehoud voor voorzorgen bij parkeren (auto vergeten sluiten)

Dit forum heeft me ontzettend veel geholpen! Ik heb heel aandachtig gelezen wat iedereen hier zei (vooral over de routes rond Gent) en hier veel aan gehad. Om die reden schrijf ik hier ook zo uitgebreid mijn ervaring met het examen, ik hoop dat iemand er ook iets aan heeft! Plus deze route met E40-E17 was ik hier nog niet tegengekomen :-)
Ook: ik heb al tweemaal een vriendelijke examinator gehad. De eerste keer was ik terecht gebuisd omdat ik 10minuten over het achteruit parkeren gedaan had en totaal geen inzicht had. Deze maal was het rijden veel slechter door de stress maar denk ik wel dat de examinator zag dat ik wel goed kan rijden: toon ook dat je veilig rijdt: goed vertragen voor voorrang van rechts, goed over schouder kijken bij afslaan voor fietsers, in het algemeen veel in spiegels kijken...
Nog een kleine aanvulling: ik besef nu het belang van een goede risicoperceptietest toch ook wel. Indien ik daarvoor minder dan 6/10 had gehad was dit een 'voorbehoud' - samen met de onvoldoende door het meerdere stilvallen en het voorbehoud voor vergeten sluiten auto bij parkeren had dit mijn rijbewijs gekost!
Ik heb dit letterlijk de dag voor mijn examen geoefend: gewoon veel filmpjes bekijken op YouTube en een paar online tests doen! Ik had 8/10 :-)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
celinevrstr schreef: 23 apr 2021, 11:01 Toen ik niemand zag en bijna wilde vertrekken, kwam er iemand aan zeker 70/h aangereden (je mag daar 40) die zeer goed wist dat ze voorrang had. Ik ben meteen vol op de remmen gegaan, de vrouw heeft voorrang genomen. Het remmen was wel heel bruusk en mijn auto was stilgevallen. Een erg slecht begin dus.
Examinator gaat ook wel gezien hebben dat die er snel aan kwam én zinnens was voorrang te nemen

Dat moet je niet zien als "slecht begin"
Zou me eerder verwonderen indien je er een negatieve opmerking over kreeg ...
"Bediening" zal eerder over die andere keren zijn


Verplaatsing gas :arrow: rem is normaal veel sneller dan van ergens opzij :arrow: koppeling

Bij noodstop vanop lage snelheid, ben ik ook wel eens te laat met de koppeling, zelfs na 30+ jaar autorijden ...
rvrielin

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door rvrielin »

Inazuma schreef: 23 apr 2021, 15:13 Proficiat :!:
celinevrstr schreef: 23 apr 2021, 11:01 Toen ik niemand zag en bijna wilde vertrekken, kwam er iemand aan zeker 70/h aangereden (je mag daar 40) die zeer goed wist dat ze voorrang had. Ik ben meteen vol op de remmen gegaan, de vrouw heeft voorrang genomen. Het remmen was wel heel bruusk en mijn auto was stilgevallen. Een erg slecht begin dus.
Examinator gaat ook wel gezien hebben dat die er snel aan kwam én zinnens was voorrang te nemen

Dat moet je niet zien als "slecht begin"
Zou me eerder verwonderen indien je er een negatieve opmerking over kreeg ...
"Bediening" zal eerder over die andere keren zijn


Verplaatsing gas :arrow: rem is normaal veel sneller dan van ergens opzij :arrow: koppeling

Bij noodstop vanop lage snelheid, ben ik ook wel eens te laat met de koppeling, zelfs na 30+ jaar autorijden ...
Inderdaad, hij heeft daar geen opmerking over gemaakt achteraf. Ik bedoelde eerder een slecht begin voor mezelf, voor het stressniveau :-)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Zeker geen slecht begin! Je hebt de juiste reflex gehad: bij gevaar, knal op de rem. Stilvallen is minder erg dan ontkoppeling induwen en dan pas remmen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
mavka

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mavka »

Hi everyone! This forum has helped me a tonne so I hope my post helps you too!

First exam: 26/02/2021 at around 1 pm.
- Which exam center have you been to?
Haasrode
- Was the examiner next to or behind you?
Behind me on the right
- Turning in the street: to what extent were you allowed to choose the location yourself?
Kerspelstraat, to the left from Hertogstraat if coming from the examination center. I could choose the location myself. This was one of the points where I failed since there was a car coming from the other side of the road, but I thought it was far enough so I proceeded with the maneuver. Don't make my mistake! Wait for all the traffic to pass and only then do the tuning.
- Parking behind a car: what exactly did you have to do?
I was asked to park parallel on the right on Milseweg. I parked successfully from the second attempt (the first time I had to correct myself by driving forward and the examiner didn't like that).
- Preliminary checks: what did he ask for?
Tire wear plus all the lights, blinks, horn, etc.
- Have you been to the driving school (which one?) Or a supervisor?
This one I took with a driving school Mercator Leuven
- If you went with an attendant, who was it? (no names but eg: dad, mom, uncle, aunt, friend, etc ....)
My driving instructor.
- Also tell us if you followed driving school or only learned to drive with a guide
I followed 20 hours of driving with a school and at the moment practiced for about 4 months non-stop.

My route was as follows: Ambachtenlaan, Hertogstraat, Kerspelstraat (3 point turn), Pakenstraat, Armand Thiérylaan (there on the bend be very careful and make a sharp turn to the right! I was told that it's a point where many students fail), Milseweg (parking), and then through Pakenstraat back to the examination center. At the crossing of Milseweg and Geldenaaksebaan, you have to give priority and look carefully at the traffic coming from the right. The examiner told me that I should have looked at the mirror on the road to the left to do that.

Outcome: failed. I did a priority mistake at the very beginning at the crossing of Hertogstraat and Kerspelstraat. I was turning left and had a priority to the car on my left, so proceeded with the movement, but I didn't notice a car that was coming from straight ahead, which wanted to turn right. After that, I also didn't wait for the traffic to pass for 3 point turn. We still drove a bit around, but the exam was done in less than 20 minutes. Overall, it was a terrible experience. The examiner gave me a 30-minute lecture before telling me that I failed and was super picky on the smallest things. I was super stressed about my retake exam because of it.


Second exam: 05/05/2021 at 6:50 am.
- Which exam center have you been to?
Haasrode
- Was the examiner next to or behind you?
Behind me on the right
- Turning in the street: to what extent were you allowed to choose the location yourself?
I was asked to turn in the Parkdallaan and could choose the location myself.
- Parking behind a car: what exactly did you have to do?
I had to parallel park on the right on Paul van Ostaijenlaan. Also took two attempts.
- Preliminary checks: what did he ask for?
Oil check and oil reservoir plus all the lights, blinks, horn, etc.
- Have you been with the driving school (which one?) Or a supervisor?
I was with my own car
- If you went with an attendant, who was it? (no names but eg: dad, mom, uncle, aunt, friend, etc ....)
My friend

My route: Ambachtenlaan, Hertogstraat, Kerspelstraat, Withoflaan, Parkdallaan (3 point turn), Pakenstraat, Geldenaaksebaan, Paul van Ostaijenlaan (parallel parking), then through the ring onto Blijde Inkomststraat, Maria Theresiastraat, Justus Lipsiusstraat, on the ring (here I was asked to follow E40 Luik), Tiensesteenweg, Meerdaalboslaan, and back to the exam center.

Outcome: PASSED! Since we didn't do the highway, I thought I failed when we turned to the exam center. This examiner was much nicer. He immediately told me that I passed and went to get the papers. I'm so relieved right now, the stress was very overwhelming. It was definitely easier with my own car since I felt its dimensions and behavior better. Both times I did the exam with an automatic car.

Good luck!
annaaa

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door annaaa »

Ik heb mijn praktijkexamen vandaag in Haasrode gedaan en GESLAAGD!!

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij/rechts
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht kiezen waar. Heb dit wel nagevraagd.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest parallel rechts parkeren. Ging van de eerste keer. Dan moest ik uitstappen enzo, op neutraal zetten, rem, contact uit en auto sluiten.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Lik vond het raar maar ik moest geen motorolie of remolie ofzo aanduiden, wel zeggen waar ik bandenspanning kan meten en waar ik het kan vinden, ontwaseming, hoe ik juist in een auto moet zitten, lichten.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met mijn papa

Mijn examinator was super vriendelijk! Dat had ik eigenlijk niet verwacht door de slechte reviews. Ik voelde mij echt op mijn gemak met hem. Hij zei dat hij eigenlijk geen opmerkingen had, alleen moest ik wat sneller naar rechts rijden op de rotonde :D
ElineVH
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jul 2020, 16:44

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door ElineVH »

Ik heb deze week dinsdag (1 juni) mijn praktijkexamen gedaan in het examencentrum van Kontich en ik was GESLAAGD!!! :mrgreen:

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij/rechts
- Achteruit rijden: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator gaf mij een stukje van de baan, een lange parkeerstrook naast een nogal drukke straat, dat hielp mij met zéker niet scheef te rijden, want dan zou ik op de baan belanden :D
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest parallel rechts parkeren. De eerste keer raakte ik de borduur een beetje, en toen ik helemaal stil stond zei hij (super lief, die man) "Eline, als je wil mag je het anders nog eens proberen hoor?" en dan heb ik geluisterd, tweede keer ging perfect. Onze ramen stonden open (het was warm) dus hij zei dat ik mocht uitstappen alsof ik thuis ben, met uitzondering van de ramen (die mocht ik open laten)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest véél aanduiden: motorolie, remlicht, al mijn andere lichten, pinkers, verwarming, zithouding, mijn ramen open dicht, ruitenwissers,...
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Eerste 20u met rijschool gedaan, nu examen afgelegd met mijn papa.

Route
- Neerveld, rechts afslaan naar Singel, daar heb ik een auto van rechts voorrang gegeven die uit de Heiveldekens kwam (50 km/u)
- Rechts afslaan naar Duffelsesteenweg (50 km/u)
- Rond punt naar Duffelshoek (eerste helft 50 km/u, dan 30 km/u), bij rond puntje Holle Weg genomen
- Rechts afslaan naar Kapelstraat
- Links afslaan naar Kauwlei (50 km/u)
- Links afslaan naar Ooststatielei en Ooststatiestraat (50 km/u)
- Links afslaan naar Kon. Astridlaan (70 km/u)
- Rechts afslaan naar Mechelsesteenweg - hier moest ik mijn achteruitrijd-manoeuvre doen
- Centrum Kontich (winkelstraat, kerk, gemeentehuis,...)
- Rechts afslaan naar Gemeenteplein & Antwerpsesteenweg
- Links afslaan naar Altenastraat - hier ergens in één van deze straatjes geparkeerd
- Dan één van die straatjes genomen naar Helenaveldstraat (30 km/u) en voorrang krijgen daar (want ik kwam van rechts) en dus ook moeten nemen
- Links afslaan naar Antwerpsesteenweg
- Rechts afslaan naar Kon. Astridlaan en dan terug naar het examencentrum gereden met de GPS
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

proficiat :!:
Abhinav

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Abhinav »

Congratulations :) , and thanks for the informative post. Much helpful, as I am also very stressed for the exam.
Could you please give the route/junctions which you have collected? my id is abhinav.uzh@gmail.com. Thanks a lot for your help.




[quote=celinevrstr post_id=119191 time=1619168475]
In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achter rechts - begeleider naast mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen: heb moeten rijden in rechte lijn naast borduur tot aan de auto erachter (+- 20m)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parallel parkeren achter een auto rechts: er stond een auto achter maar er was zeker genoeg ruimte

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
tonen hoe je motoroliepeil meet
bijna alles moeten tonen in auto: alle lichten, claxon, ontwaseming voor- en achterruit
Zithouding: hoe controleer je dit?

Route:
Examencentrum - Poortakkerstraat - Bijenstraat - Kortrijksesteenweg op - Sint Dionysiusstraat - Krijzeltand - naar rechts Oude Heerweg tot aan de vreemde rotonde met verdrijvingsvakken - daar een rondje maken en terug naar Oude Heerweg: daar parkeren en in rechte lijn achteruit rijden - terug naar Kortrijksesteenweg via zelfde weg - daar links oversteken vanaf de Sint Dionysiusstraat naar Kortrijksesteenweg - vanaf daar zelfstandig rijden en borden volgen E40 en dan E17 richting Antwerpen - afrit UZ Gent - Corneel Heymanslaan - Koolmeesstraat - De Pintelaan - Galglaan - Zwijnaardsesteenweg - Gestichtstraat - R4 op en dan via binnenring Sint Denijs borden volgen richting Expo zo terug naar examencentrum via de Loop

Eigen opmerkingen: stress stress stress!
Dit examen was de tweede keer dat ik mijn rijexamen aflegde. Vorige was in januari 2020 en toen was mijn wegrit perfect (geen enkele opmerking) maar het parkeren (recht achteruit in een vak) ruim onvoldoende. Door de COVID-situatie heb ik mijn rijexamen nu pas voor de tweede keer kunnen afleggen. Ik heb uren geoefend op parkeren en dit forum uitgepluisd om alle vorige examenroutes van SDW te vinden. Echter had ik zodanig veel stress dat ik weer zou buizen door het parkeren en ik examen een derde keer zou moeten doen. Hoewel ik weet dat kalmte kan redden, had ik zoveel stress. Trillende benen bij het parkeren en achteruit rijden, en een stress die gedurende het examen nog werd opgebouwd.

Vorig jaar was de wegrit perfect geluk en had ik gedurende het examen meer vertrouwen gekregen dat het wel ging lukken. Nu was ik nog maar het examencentrum uitgereden en het ging al bijna mis. In de Bijenstraat heb je een straat van rechts (Twaalfapostelenstraat) waar voorrang voor rechts geldt. Ik wist dit goed en ik vertraagde tot bijna stilstand om goed te kijken of er niemand uitkwam. Toen ik niemand zag en bijna wilde vertrekken, kwam er iemand aan zeker 70/h aangereden (je mag daar 40) die zeer goed wist dat ze voorrang had. Ik ben meteen vol op de remmen gegaan, de vrouw heeft voorrang genomen. Het remmen was wel heel bruusk en mijn auto was stilgevallen. Een erg slecht begin dus. Het parkeren ging wonder boven wonder goed (stond 5cm van de boord mooi recht) maar bij de voorzorgen vergat ik de auto op slot te doen. Puur door de stress, want ik heb dit 100x tegen mezelf gezegd dat ik dit moet doen. Ik was zodanig bezig met de examinator die zijn ruit openhad en hem te vragen of die dichtmoest, dat ik het vergat.
Dan moest het ergste nog komen. Het zelfstandig rijden was vanaf de Kortrijksesteenweg de borden richting E40 - E17 Antwerpen volgen (verkeerswisselaar). De stress begon al te komen want ik had nog nooit op de autosnelweg gereden (wel heel veel op de R4 in Gent) omdat ik dacht dat het examen daar nooit was. Nu is er op zich niet heel veel verschil met rijden op de R4 of de E40 maar die borden volgen naar Antwerpen daar is toch niet zo gemakkelijk als je er nog nooit geweest bent. Op zich ging dat wel allemaal nog goed. Tot ik de afrit moest nemen van de E17 naar het UZ Gent. Na de afrit moest ik naar rechts en invoegen vanop een bergop. Ik rijd al een jaar met deze auto, ik ben al jarenlang niet meer stilgevallen en daar gebeurt het: 3 keer stilgevallen. Telkens er plaats was om in te voegen en ik wilde vertrekken, viel ik stil. Wat de stress nog maar verhoogde. Achteraf zijn mijn papa (begeleider) dat ik daar iets verder had kunnen rijden om in te voegen en er dan geen bergop meer was. Maar op dat moment was ik zo bezig met het verkeer (en was daar nog nooit geweest) dat ik dat niet had gezien. Aan het UZ was het erg druk (ondanks dat het nu in Gent overal erg rustig is - zeker rond de middag wanneer mijn examen was). Gelukkig had ik op het einde van het examen vanaf het UZ Gent allemaal wegen die ik goed kende en ging het dan weer wat beter.

Resultaat: GESLAAGD!
Dit is de grootste opluchting!!! Ik ben 28 jaar en ik heb op mijn 17de voor het eerst in een auto gezeten. Dan heb ik het rijbewijs altijd maar uitgesteld tijdens studententijd - eens 20 uur rijles genomen bij rijschool maar dan weer laten liggen - tot vorig jaar en dan was ik er niet door.
Wel een onvoldoende voor bediening voertuig (stilvallen) en voorbehoud voor voorzorgen bij parkeren (auto vergeten sluiten)

Dit forum heeft me ontzettend veel geholpen! Ik heb heel aandachtig gelezen wat iedereen hier zei (vooral over de routes rond Gent) en hier veel aan gehad. Om die reden schrijf ik hier ook zo uitgebreid mijn ervaring met het examen, ik hoop dat iemand er ook iets aan heeft! Plus deze route met E40-E17 was ik hier nog niet tegengekomen :-)
Ook: ik heb al tweemaal een vriendelijke examinator gehad. De eerste keer was ik terecht gebuisd omdat ik 10minuten over het achteruit parkeren gedaan had en totaal geen inzicht had. Deze maal was het rijden veel slechter door de stress maar denk ik wel dat de examinator zag dat ik wel goed kan rijden: toon ook dat je veilig rijdt: goed vertragen voor voorrang van rechts, goed over schouder kijken bij afslaan voor fietsers, in het algemeen veel in spiegels kijken...
[/quote]
Abhinav_1

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Abhinav_1 »

Congratulations for passing the exam :) It is a helpful post.
Can you please send the collection of routes that you made on this email id abhinav.uzh@gmail.com?

Thanks you very much for help,
Best,
Abhinav
Dries123
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2021, 13:57

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Dries123 »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achter rechts - begeleider naast mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Mocht de plaats volledig zelf kiezen. Was wel een erg smalle straat (Roosakker) door de vele geparkeerde wagens.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parallel parkeren achter een auto links: er stond een auto achter maar er was zeker genoeg ruimte

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
+Remvloeistof
+bijna alles moeten tonen in auto: alle lichten, claxon, ontwaseming voor- en achterruit
+Zithouding: hoe controleer je dit?

Route:
Is me wat ontgaan. Redelijk wat tussen Gent Sint Pieters en de Pintelaan, wat in Sint Denijs Westrem, twee of drie keer de R4 gedaan, De Sterre. Twee maal het punt waar je na een tunnel de Kortrijksesteenweg op moet rijden (vlakbij de Pieter Pauwl Rubenslaan).

Eigen opmerkingen:
Had best wel wat stress toen we vertrokken. Ik had dit zelf niet verwacht aangezien ik veel alleen had gereden en dat altijd goed ging. Tien jaar geleden had ik al eens vruchteloos een examen afgelegd, maar nu vond ik dat ik véél beter kon rijden. Tout court beter voorbereid op wat me te wachten stond. 20u rijles, veel op mezelf geoefend, nooit problemen gehad. Na de vijfde les zei de instructeur ook al dat ik al op niveau zat van iemand die alleen kan rijden, met dank aan de wijze waarop m'n vader het me vroeger had aangeleerd. Alleen was mijn verkeersinzicht tien jaatr geleden optimaal.

Maar ik wijk af.

De stress heeft er dan ook voor gezorgd dat ik in het begin wat fouten maakte die ik anders nog nooit had gemaakt. De eerste rotonde na het verlaten van het centrum rem ik af, maar vergeet ik terug te schakelen... Resultaat: niet stilvallen, maar met piepende banden (en wielen die doordraaiden...) de rotonde op gereden... Om dan na een paar minuten de Kortrijksesteenweg op te rijden, met piepende banden, alweer, alleen vanuit eerste deze keer...
Had dit in al die uren rijden nog nooit aan de hand gehad, zuiver te wijten aan stress. Vrij snel erna mocht ik de Loop en Expo volgen, dus ik dacht eigenlijk dat mijn examen er al op zat.

Gelukkig bleek al snel dat het examen niet werd stopgezet. Op een gegeven moment vond ik zelfs dat het examen gewoon lang begon te duren, en de examinator me langs erg veel punten liet rijden ivm de examenroutes die hier al eerder gepost waren.

Eenmaal aangekomen gaf hij zijn opmerkingen, waaronder het vertrekken met piepende banden in het begin. Hij gaf aan dat hij de start van het examen erg slecht vond, maar dan wat extra zaken erin heeft gestoken om te zien of ik ondanks die piepende banden toch voldoende kan rijden.

Conclusie: GESLAAGD! Hoe langer de examinator bij mij in de wagen zat, hoe comfortabeler/veiliger hij zich voelde, zo zei hij het zelf.
Ik had me echt voor de kop geslagen als ik er niet door was (en daardoor, door 10jaar geleden mislukte poging 6u moest volgen), want ik wéét gewoon dat ik goed kon rijden. Om dan te buizen door een fout op 100m van de start, die je anders nooit maakt...

Mijn eigen "raad" voor de toekomstigen: probeer zo rustig mogelijk te blijven, hoe moeilijk dat ook soms is.
Het is waar wat ze zeggen: examinatoren zijn écht niet uit om je te buizen. Tenzij er écht onvergefelijke fouten zijn tijdens je examen, zullen ze je altijd tijdens de rit nog wel een kans geven. Niet blijven stilstaan bij je fouten en blijf gefocust doorrijden!

Resultaat: GESLAAGD!

Opmerkingen:

1) Bedieining van het voertuig: voorbehoud (zie verhaal supra)
schakelen
rem en vertragingstechniek
2) Snelheid en verkeersinzicht: voorbehoud
niet naleven snelheidsbeperkingen (ergens 80 gereden waar het maar 70mocht, dom, maar helaas)
3) menoeuvres: voorbehoud
keren in smalle straat: voorbehoud
opstelling voertuig: voorbehoud

Risicoperceptietest: 8/10

Keren in de straat vond hij goed. Enkel bij het opstellen was hij van mening dat ik te dicht bij de geparkeerde wagen rechts stond opgesteld, want de wagen deed biep biep biep. Vond dit een beetje een vreemde opmerking, maar goed. Ik ben erdoor dus het zal me worst wezen :D
Sara M.

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sara M. »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas
Parkeren vóór het examen doe je trouwens gewoon op dat oefenterrein aan de kassa's van het examencentrum. Dit staat nergens aangegeven en ik wist niet of ik hier wel mocht staan dus had me veiligheidshalve op de SBAT parking naast de autokeuring gezet. Niet doen dus :)
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter begeleider.
Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei in het begin van de straat dat ik me ergens in die straat moest keren. Het was een rustige straat en ik had meer dan ruimte genoeg.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Niet moeten doen.
Ik heb achteruit moeten parkeren in een vak tussen 2 auto's. Dit ging op zich heel vlot in 2 bewegingen (ik stond mooi in het midden van mijn vak) maar die ene auto waar ik naast moest staan stond bijna op de witte streep geparkeerd. Hierdoor stond ik naar mijn gevoel toch wat te dicht tegen de auto links van me en heb ik er voor gekozen om, net voor het volledig achteruit rijden, toch nog een beetje bij te corrigeren. Dit was blijkbaar geen enkel probleem en hier is niks van gezegd geweest buiten dat m'n manoeuvres "goed" waren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenslijtage, juiste zithouding (ik moest niks ontregelen. enkel uitleggen), alle lichten, pinkers, ruitenwissers, ontwaseming voor en achter tonen.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
begeleidend persoon (ik had 20u les gevolgd) met m'n eigen wagen
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama

Ik ben vandaag van de 1e poging GESLAAGD (en dat op 40 jarige leeftijd) dus het is echt wel mogelijk!
Heel m'n leven lang mijn plan getrokken met fiets en openbaar vervoer maar vorig jaar toen m'n vader ziek werd besloten dat ik toch een rijbewijs wou zodat ik niet telkens een halve dag onderweg was om hem te bezoeken. Spijtig genoeg ben ik er wat te laat mee begonnen want 1 week na het behalen van m'n M18 is hij gestorven. Maar ik ben nu wel heel blij dat ik er door en met hem aan begonnen ben, volgehouden heb en ik nu zoveel meer vrijheid heb gewonnen!
Wat de voorbereiding en het verloop van het examen betreft:
Ik had iets meer dan 5000km gereden de afgelopen maanden. Voornamelijk gewestwegen en stadscentra en in mindere mate snelweg. De laatste weken ben ik ieder weekend gaan oefenen in St-Niklaas (op rustige momenten om goed op de borden te kunnen letten).
De examinator was gelukkig een sympathieke man die me duidelijk op mijn gemak probeerde te stellen. Hij legde rustig uit hoe het examen zou verlopen en wat er verwacht werd van me. Hij vroeg of ik het stuk zelfstandig rijden met GPS of zonder wou doen.
Ik koos voor GPS en ik mocht dan meteen zelf mijn GPS instellen vanaf het examencentrum naar de Hospitaalstraat. Van daaruit werd ik via het Brugske naar de Azaleastraat gestuurd waar ik al meteen mijn eerste manoeuvre mocht doen (het parkeren op een kleine parking). Dan wat kleine straatjes in Don Bosco wijk waar ik dan ook ergens moest keren.
Rustig rijden, goed kijken want allemaal voorrang van rechts. Dan ging het richting N70 aan het Glycinenplein (dus verplicht rechtsaf op de N70). Rotonde aan het zwembad richting E17, borden shoppingcenter volgen, en via Puitvoetstraat N16 op. Daar moest ik de E17 op richting Antwerpen maar er dan ook weer meteen terug af (dat ambetant weefvak daar). Terug richting rotonde Parklaan, ditmaal rechtsaf (dus net niet over de rotonde eigenlijk). N70 en rechtsaf Hertjen. Mijn hart maakte een vreugdesprongetje want we waren zo te zien terug op weg naar het examencentrum. Aandacht niet laten verslappen! Houten Schoen, en hop, naar 't examencentrum. (Zone 50, ook al zegt de GPS 70 en allemaal voorrang van rechts daar).
Ik kreeg 2 opmerkingen waar ik op moet letten. Beiden mee akkoord, dingen die ik normaal nooit doe. 1x Iets te lang links blijven rijden (omdat ik dacht dat ik links af moest iets verderop maar ik moest dus rechtdoor) en 1x heel effe te snel gereden maar heel snel gecorrigeerd. Voor de rest geen opmerkingen en dus geslaagd (ik was er zelf pas gerust in toen hij de magische woorden uitsprak).

Ik was ENORM zenuwachtig, al weken aan een stuk. Dag en nacht denken "wat als er dit gebeurt? stel dat dit of dat?". Alle doomscenarios... Er is niemand kritischer voor mij dan ikzelf en ik wist wel dat ik normaal gezien niet slecht rij (voor een beginneling) maar ik had schrik dat ik bij het minste foutje ging paniekeren en méér fouten ging maken. En tóch ben ik tijdens het rijden kalm kunnen blijven.
Gaat er iets mis? Niet over flippen! Direct vergeten. Niet proberen de gedachten van de examinator te lezen want dat lukt je toch niet. Herpak u. Toon dat jij met de auto rijdt en niet omgekeerd en problemen rustig oplost. (Ik kwam ook wat lastige situaties tegen. Verkeerd geparkeerde camion op een kruispunt etc maar telkens ik zoiets goed oploste werd ik wat kalmer). Je moet echt niet perfect rijden (kán dat trouwens?) maar wel tonen dat jij de controle hebt en goed kijken. Als ik het kan als ouwe taart, dan kunnen jullie het ook :) Oefenen, oefenen, oefenen, jezelf niet overschatten maar zeker ook niet onderschatten!

En dan wou ik iedereen hier ook heel erg bedanken! Ik heb hier veel geleerd. Eerst het theorieboek en de oefenexamens (direct 48/50 bij m'n 1e poging). Daarna het praktijkboek en vooral het forum hier met de nuttige tips van de ervaren chauffeurs. Merci!
Plaats reactie