**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kxamil
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2020, 18:33

PRAKTIJKEXAMEN EEKLO

Bericht door Kxamil »

Ben in Eeklo examencentrum geweest.
Examinator zat achter mijn begeleider.
Keren in straat mocht ik zelf kiezen waar.
Parkeren was in S beweging, redelijk plaats.
Controle van auto waren als waar controleer ik mijn bandenspanning, lichten pinkers en ruitventilatie.
Ben met begeleider geweest was mama.

En nu beetje over Examinator vertellen in begin kwam zij direct beginnen dus bandenspanning en dan mocht ik in auto gaan zitten exminator zie dat ik mocht mijn ram open zetten keb die ram nog niet open gezet en mijn motor heb ik nog niet opgestart en khoort all volgende opdracht, keb nog problemen met masker gaat want mijn bril dampte en keb mijn neus zichtbaar gemaakt en hoort ik directe opmerking dat ik moet hem onder masker zetten want anders ga zijn examen niet verder doen, oke ja zij was heel gehaast dacht dat alles op gemakje gebeurde blijkbaar niet.
En in straat waar is zone 30 en is rijbaan gemaakt van voetpad stenen dus is heel gevoeling voor schokdempers en kwil daar geen 30 rijden en is nog druk als school en smalle straten ik rijd voorzichitg want kwist niet naar waar ik moest want keb nog geen comand hoort dus mijn snelheid was 10kmh 10m heb ik zo gerijden en dan moest ik naar rechts en opeens komt tegenligger en dan hoorde ik beetje volloter rijden keb niks gezegd en ja dan was d beter straat vond ik om die snelhied te optrekken, en dan kwam ik dat ik moest links afslaan en mijn zichtbaar rechts was niet was niet volledig zichtbaard dus ik zeg dat ik moet me op fietspad te stellen en voetpad om goed te kunnen zien of iets van rechts komt (mijn vraag is hier mag ik zo iets zeggen op examen?) en khoorde alleen ehhhh.
Dan rijden we en kwam tegen situatie waar ik moest links afslaan en kwam tegenligger en in straat waar ik moest afslaan was auto die heeft pinker links, dus tegenligger wou me voorlaten dus ik denk ik mag iemand voorgaan niet nemen zelf als die wilt zijn voorgang afgeven aan me en ik zeg dat tegen haar en zij zie ja maar je moet naar situatie bekijken maar ik weet wel wie heeft voorgang die auto dat recht door rijden en dan ik en dan die laste.

En ben gebuisd voor mijn Rem - vertraagtechniek, Voorgang van rechts dus waren veel straatjes waar geen borden waren en keb mijn snelheid niet aagepast, en hier zijn ik niet mee akkord want van ver kan ik zien of daar geen auto staat en waren geen autos als een auto daar ging zijn zou ik me aanpassen en kwou ook niet ganze die straat 40kmh rijden want onder 70m is straat anders zou ik hooren zeggen beetje vlotter rijden.
Ally2609

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Ally2609 »

Hamster schreef: 15 feb 2018, 00:07 - In welk examencentrum ben je geweest?
In Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht volledig zelf kiezen.
- Het tweede manoevre: wat moest je juist doen?
Vooruit parkeren in een vak naast 1 auto op een parking.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Claxon, remvloeistof, grote lichten, dimlichten, juiste zithouding, spiegels, ontwaseming vooraan.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met mijn begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn papa.

De risicoperceptietest ging vrij goed. Ik had een 8/10.
Het zelfstandig rijden deed ik aan de hand van borden. Dat duurde uiteindelijk niet zo heel lang (een paar straten maar) en ging vrij vlot. Ik moest de borden richting Antwerpen-Kontich volgen.

Mijn route was:
Neerveld - Singel - Duffelsesteenweg - Duffelshoek - Lintsesteenweg - Liersebaan - Kauwlei - Ooststatiestraat - Meylweg - Dan allemaal kleine straatjes in de buurt die ik me niet helemaal meer herinner (Ik heb daar ook moeten keren) - Jan Frans Gellyncklaan - Antwerpsesteenweg/Koningin Astridlaan - Duffelsesteenweg (parkeren op de eerste parking die gelegen is rechts van de straat) - Koningin Astridlaan - Neerveld.

Weet je toevallig nog welke route dat was?
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Sanne87 schreef: 13 jan 2015, 21:42 - In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
"in deze straat", dus ik had een paar honderd meter om uit te kiezen

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
"achter die grijze auto mag je parkeren"
Omdat ik het gevoel had dat ik op de stoeprand ging terechtkomen, zei ik "ik ga het opnieuw proberen". (de examinator had hier van te voren niets over gezegd, maar het was geen probleem)
Bij de 2e keer stond ik goed.
Toen ik gestopt was, zei de examinator dat ik de motor moest stilleggen, uitstappen alsof ik de auto zou achterlaten en terugkeren via het voetpad.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Peilstok van de motorolie.
Dimlichten, grootlichten, achtermistlicht, remlicht. Richtingaanwijzers links en rechts, ruitenwissers, voorruitontwaseming, achterruitverwarming.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Begeleidende persoon: mijn schoonvader.
Ik heb 20 uur rijschool gevolgd. Daarna meestal met mijn vrouw geoefend (en steeds gereden als we ergens naar toe moesten). Omdat zij te veel zenuwen zou hebben, vonden we het geen goed idee dat zij mee zou gaan tijdens mijn examen.

Na mijn laatste rijles (begin dec. 2013) twijfelde de instructeur of ik mijn attest wel zou krijgen, omdat ik toen heel erg onzeker was. Ik reed toen ook echt nog niet goed, maar na veel oefenen, ging dit beter. Het heeft nog wel een tijd geduurd voor ik klaar was voor mijn examen. De laatste tijd ging alleen het parkeren vaak nog niet goed.

Het was mijn eerste examen. Resultaat: geslaagd.

De examinator was vriendelijk en zei alles duidelijk.

Mijn belangrijkste fout was een zijstraat met voorrang aan rechts die ik pas op het laatste moment gezien had.
En ik ben na het parkeren mijn handrem vergeten af te zetten, of dit niet fatsoenlijk gedaan. Gelukkig had ik het snel door. En de examinator heeft hier niets over gezegd.

Omdat ik het zelf altijd interessant vond om te lezen en daardoor te weten waar ik kon gaan oefenen, mijn route:

Examencentrum uit naar links (Neerveld). Aan het licht naar rechts, N1. 1e links Mechelsesteenweg, door Kontich-centrum. Aan het einde van het Gemeenteplein naar rechts, Antwerpsesteenweg. Links Altenastraat, in een van de zijstraten rechts keren. Rechts, Altenastraat nog wat verder. Rechts Abelenlaan, parkeren. Links Helenaveldstraat, rechts Edegemsesteenweg. Aan het licht rechtdoor (dit zei de examinator), Kontichstraat. Rechts afbuigen Trooststraat, rechts Hovestraat. Rechts Mechelsesteenweg (N1), aan het licht links (dit zei de examinator op tijd, zodat ik kon voorsorteren), Jan Frans Gellyncklaan. Aan de rotonde de 2e afslag, rechtdoor, Jan Frans Gellyncklaan, verderop Dennenlaan. Links Meylweg, einde rechts Ooststatiestraat. Aan het licht links Koningin Astridlaan (N1). Links Blauwesteenstraat, rechts + links, Neerveld.
Weet iemand welke route dit was?
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Weet iemand welke nummer de route is richting de duffelshoek,liersebaan...?

Dit is voor het examencentrum in kontich.
Polina
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2021, 13:41

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Polina »

In welk examencentrum ben je geweest?
- Kontich 29/01/2021
Zat de examinator naast of achter jou?
- Achter de begeleider
Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
- De examinator zei dat ik moet keren in deze straat en zelf mag kiezen waar ik dit doe. De straat was smal, ik moest het in 5 stappen doen.
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
- In een straat langs rechts achter een auto parallel parkeren.
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
- Aanduiden waar de koeilvloeistof is. Dan grootlichten, dimlichten, voor- en achterruit ontwaseming, remlicht, richtingaanwijzers en achtermistlicht, claxon.
Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Ik was met mijn auto en met mijn instructeur van de rijschool waar heb ik 20 uur praktijk gevolgd.

Dit was de eerste keer dat ik examen deed en ik ben geslaagd. De examinator was heel vriendelijk en het was erg behulpzaam. Dankzij hem was ik totaal zonder stress aan't rijden.
Helaas, ben ik niet geslaagd voor risicoperceptietest (4/10). Andere fout die ik heb gemaakt was verkeerd de auto verlaten. Ik heb helemaal vergeten om handrem te duwen, de auto uitzetten, en de auto de op slot gedaan. Zo stomme fout maak ik nooit... Maar de rest was prima. En dus ben ik geslaagd.

Mijn examenroute: Examencentrum uit naar links (Neerveld) - Mechelsesteenweg - Kon.Astridlaan - Vredestraat - Guido Gezellestraat (moest daar rechts parallel parkeren) - Jozef Matheessenstraat - Eikenstraat - Vredestraat - Jan Frans Gellyncklaan - Mechelsesteenweg - Antwerpsesteenweg - Helenaveldstraat - Steentjeslaan (moest daar keren) - Atlenastraat - Egemensesteenweg - N171 - De Villermontstraat - Prins Boudewijnlaan - Drabstraat - Kiezershoek - daan gaan we met GPS op mijn gsm terug naar het Examencentrum.

Veel succes aan iedereen die nog examen moet doen!

Met vriendelijke groeten
Polina
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Ik heb helemaal vergeten om handrem in te duwen, de auto uitzetten, en de auto de op slot gedaan.
In de meeste gevallen betekent dit NIET geslaagd. Handrem vergeten kan héél gevaarlijk zijn!
Ik denk dat je hier heel veel geluk gehad hebt om te slagen na een ernstige fout. Bij de meeste examinatoren zou het niet waar zijn.

Onthou voor de rest van je leven dat je nooit een auto, die vaak rond de 1500 kg weegt, niet zomaar zonder handrem mag achterlaten.
Wat zei de instructeur hierover?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Liza

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Liza »

Beste,

Ik heb een vraag over achteruit rijden in een rechte lijn. Hoe doe je dat juist? Moet je over je schouder in de achterruit kijken? Moet je in dode hoek kijken? Of is enkel in de spiegels kijken genoeg? Verschillende mensen zeggen verschillende dingen en daarom ben ik in de war. In mijn boekje van de rijschool staat zelfs dat ik mijn arm achter de passagierszetel moet leggen en zo over mijn schouder in de achterruit kijken.. ik heb vrijdag praktijkexamen in Gent en heb redelijk wat stress, ook al heb ik 1,5 jaar stage en rij ik regelmatig.. alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 03 feb 2021, 16:16
Ik heb helemaal vergeten om handrem in te duwen, de auto uitzetten, en de auto de op slot gedaan.
In de meeste gevallen betekent dit NIET geslaagd. Handrem vergeten kan héél gevaarlijk zijn!
Meestal nadat dit op het forum opduikt, gebeurt er kort nadien ook een ongeval mee ...
Polina
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2021, 13:41

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Polina »

de rijprof schreef: 03 feb 2021, 16:16
Ik heb helemaal vergeten om handrem in te duwen, de auto uitzetten, en de auto de op slot gedaan.
In de meeste gevallen betekent dit NIET geslaagd. Handrem vergeten kan héél gevaarlijk zijn!
Ik denk dat je hier heel veel geluk gehad hebt om te slagen na een ernstige fout. Bij de meeste examinatoren zou het niet waar zijn.

Onthou voor de rest van je leven dat je nooit een auto, die vaak rond de 1500 kg weegt, niet zomaar zonder handrem mag achterlaten.
Wat zei de instructeur hierover?
Ik heb een automaat auto en het was in de P-stand. De examinator heeft niks gezegd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

In P stand is OK met een automaat. Ik dacht dat het auto met manuele versnellingsbak was.
Proficiat! :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lennart.p

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Lennart.p »

Dus hier zit ik dan, 2de poging gedaan en gebuisd, ik zal eens uitleggen hoe...

Men eerste keer had ik een vrouw als examinator, mijn begeleider is mijn vader die mij heeft leren voor het afgelopen jaar. Bij de eerste poging was ik gebuisd want ik had een voertuig niet zien aankomen van mijn rechts. Ok begrijpelijk en ik had met veel geluk 2 weken later weer een kans om mijn definitief rijbewijs te halen.

Mijn examen start om 10:00, wij waren daar om 09:05 en heb rond half voor tien mij opgegeven en mijn risico perceptie test gedaan. En toen begon het, ik heb moeten wachten tot 10:20 voordat hij er pas was, ik heb alles fatsoenlijk aangeduid van hoe ik mijn wagen in orde breng en waar alles voor dient, ik gaf deze keer wel iedereen voorrang die zijn voorrang verdiende. Enz enz...
Kortom de fouten die ik nu vandaag heb gemaakt waren als volgt:
Te dicht bij de stoep om te keren in een straat, mijn auto (Saab 9-3 2004) is voorzien van parkeersensoren die goed werken en we al verschillende keren hebben getest op hoe accuraat ze zijn met objecten achter de sensoren, wat blijkt is dat zodra je een continue gepiep hoord dat er nog zo'n 5cm ruimte is met het object. Maar toen ik keerde in die straat en dicht bij een vuilbak kwam dacht hij al dat ik er te dicht opzit. :/

Maar dan het ergste, mijn rij instructeur had mij uitgelegd dat bij het S-parkeren tegenwoordig er niet meer wordt geparkeerd tussen twee voertuigen maar achter een enkele auto met genoeg ruimte achter u. Dat was dus niet het geval, ik heb tussen twee voertuigen moeten parkeren, en dat ging gelukkig foutloos, ik ben uitgestapt nadat de auto was vergrendeld en heb men rondje rind de auto gedaan zoals gevraagd. Daarna ingestapt en klaar om te vertrekken, omdat ik weinig ruimte voor mij had ben een beetje achteruit gegaan, mijn sensoren hebben mij gewaarschuwd dat ik nu heel dicht bij de achterste auto zat aan het continue gepiep te horen, ik ben direct gestopt en zat nergens tegen. Maar die, om het onbeleefd te zeggen, en mijn excuses hiervoor, zeikstraal van een examinator zat van zijn oren te maken precies alsof ik er zogoed als tegenaan zat en vroeg mij heel cru en afgekort hoeveel ruimte ik nu nog over heb en dat ik beter moet uitkijken, ik antwoorde vriendelijk maar verschoten van zijn opmerking dat er minstens 5 cm tussen moet zitten, hij geloofde mij niet en is gaan kijken en kwam zwijgend terug binnen om dan mij de weg te laten vervolgen. Daarna heb ik mijn gps ingesteld terug naar het adres waar ik vandaan kwam (lammerdries 7 het examen centrum van Geel, want daar heb ik mijn examen gedaan) vervolgens per ongeluk een afslag gemist maar dat is geen probleem, maar toen ik bij het grote rondepunt kwam van Geel (die ene met de verkeerslichten) had ik weer een fout gemaakt, maar ik was niet in fout bij dit geval. Het rondepunt heeft twee rijbanen, ik reed volledig rechts en heb dan ook vooral bij het afslagen tegenover het voertuig links van mij, dat voertuig veegde zijn voeten eraan en zonder dat ik het door had heeft hij mijn voorrang afgepakt. Zowel ik als mijn vader hadden dit niet door en waren aan het letten op een fietser die stond te wachten. De examinator natuurlijk wel aangezien hij de luxe heeft om op alles te kunnen letten zonder zelf te rijden. Hij zag het voertuig en met een luid geroep heeft hij mij doen stoppen om een aanrijding te voorkomen. Opzich zou je denken: 'ok, dit was iets dat we zelf hadden kunnen zien maar ik heb ook maar twee paar ogen gekregen, en ik ga ook niet op elk voertuig liggen babysitten om zien of die zich wel houdt aan de regels' maar nee, ook al was ik in mijn recht volgens de examinator was dit een grote fout. Bij het parkeren terug aan het examencentrum stond ik dan ook weer eens te dicht bij een ander voertuig en meneer kon er zo niet uit, ik heb me verplaatst en klaar.

Wat waren de fouten nu samengevat:

-Te dicht bij de vuilbak (alhoewel mijn sensoren er wel anders over dachten, en mijn achteruitkijkspiegel ook)

-Te dicht bij de rechtse rand tijdens het klaarstaan voor te keren.

-Te dicht op het achterste voertuig terwijl ten eerste ik eigenlijk zelfs niet tussen die twee had moeten staan volgens wat er tegenwoordig is afgesproken en dat er nog steeds ruimte was tussen mijn auto en de achterste zonder in gevaar te komen.

-een straat in gedraaid met één hand op het stuur en één hand op mijn versnellingsspook voor mijn snelheid te regelen, en daardoor te breed mijn bocht gepakt...

-bijna een aanrijding meegemaakt met een persoon die zelf in de fout ging bij het afdraaien, iets wat dagelijks gebeurd en waarvan de kans groot is dat mijn examinator het zelf straks meemaakt in het verkeer en niet vroegtijdig opmerkt.


Kortom, mijn ervaring vandaag was slecht, ja ik geef toe dat ik wat fouten heb gemaakt maar een deftig persoon zou merken dat ik goed kan rijden, zeker nadat je al een jaar op de baan zit en hebt leren rijden met een oude volvo v70 van 1999 zonder iets van hulp qua parkeersensoren of dergelijk, om vervolgens je eigen wagen aan te schaffen om de andere helft van het jaar mee te rijden en te leren kennen.

Nu MOET ik 6 uur verplicht gaan volgen om mijn volgende examen te mogen doen en god weet wanneer dat pas gaat zijn met corona nu. Ik had nog het geluk dat ik mijn datum twee keer vroeger heb kunnen regelen om mijn tweede examen te kunnen doen (het was in het begin pas ten vroegste op 2 juni 2021, dan 5 Mei en nu 4 Februari)

Ik weet het gewoon niet meer, nu kan ik gewoon hopen dat ik terug vroegere datums kan regelen en dat mijn nieuwe examinator geen (nogmaals sorry voor het taalgebruik) oude zeikende zure vent is die precies niet snapt wat het punt is van een parkeersensor. Ook moet ik nu VERPLICHT volgens de wet 6 uur gaan volgen met een rijschool...

Als het volgende keer faalt op een gelijkaardige manier dan weet ik niet waar ik men hoop en zelfvertrouwen nog van moet halen..


Ik wens jullie allemaal veel succes en vooral geluk dat je een deftige examinator krijgt, een goede route krijgt en dat je geen bestuurders tegenkomt die zelf niet weten wie voorrang heeft.

Ps: ik had route 4 WEER genomen, maar ja inderdaad. De knooppunten verschillen elke keer en ook de route zelf die ga er nooit vanuit dat bij elk nummer vaste knooppunten of routes aan vast hangen, het is gewoon een Dus hier zit ik dan, 2de poging gedaan en gebuisd, ik zal eens uitleggen hoe...

Men eerste keer had ik een vrouw als examinator, mijn begeleider is mijn vader die mij heeft leren voor het afgelopen jaar. Bij de eerste poging was ik gebuisd want ik had een voertuig niet zien aankomen van mijn rechts. Ok begrijpelijk en ik had met veel geluk 2 weken later weer een kans om mijn definitief rijbewijs te halen.

Mijn examen start om 10:00, wij waren daar om 09:05 en heb rond half voor tien mij opgegeven en mijn risico perceptie test gedaan. En toen begon het, ik heb moeten wachten tot 10:20 voordat hij er pas was, ik heb alles fatsoenlijk aangeduid van hoe ik mijn wagen in orde breng en waar alles voor dient, ik gaf deze keer wel iedereen voorrang die zijn voorrang verdiende. Enz enz...
Kortom de fouten die ik nu vandaag heb gemaakt waren als volgt:
Te dicht bij de stoep om te keren in een straat, mijn auto (Saab 9-3 2004) is voorzien van parkeersensoren die goed werken en we al verschillende keren hebben getest op hoe accuraat ze zijn met objecten achter de sensoren, wat blijkt is dat zodra je een continue gepiep hoord dat er nog zo'n 5cm ruimte is met het object. Maar toen ik keerde in die straat en dicht bij een vuilbak kwam dacht hij al dat ik er te dicht opzit. :/

Maar dan het ergste, mijn rij instructeur had mij uitgelegd dat bij het S-parkeren tegenwoordig er niet meer wordt geparkeerd tussen twee voertuigen maar achter een enkele auto met genoeg ruimte achter u. Dat was dus niet het geval, ik heb tussen twee voertuigen moeten parkeren, en dat ging gelukkig foutloos, ik ben uitgestapt nadat de auto was vergrendeld en heb men rondje rind de auto gedaan zoals gevraagd. Daarna ingestapt en klaar om te vertrekken, omdat ik weinig ruimte voor mij had ben een beetje achteruit gegaan, mijn sensoren hebben mij gewaarschuwd dat ik nu heel dicht bij de achterste auto zat aan het continue gepiep te horen, ik ben direct gestopt en zat nergens tegen. Maar die, om het onbeleefd te zeggen, en mijn excuses hiervoor, zeikstraal van een examinator zat van zijn oren te maken precies alsof ik er zogoed als tegenaan zat en vroeg mij heel cru en afgekort hoeveel ruimte ik nu nog over heb en dat ik beter moet uitkijken, ik antwoorde vriendelijk maar verschoten van zijn opmerking dat er minstens 5 cm tussen moet zitten, hij geloofde mij niet en is gaan kijken en kwam zwijgend terug binnen om dan mij de weg te laten vervolgen. Daarna heb ik mijn gps ingesteld terug naar het adres waar ik vandaan kwam (lammerdries 7 het examen centrum van Geel, want daar heb ik mijn examen gedaan) vervolgens per ongeluk een afslag gemist maar dat is geen probleem, maar toen ik bij het grote rondepunt kwam van Geel (die ene met de verkeerslichten) had ik weer een fout gemaakt, maar ik was niet in fout bij dit geval. Het rondepunt heeft twee rijbanen, ik reed volledig rechts en heb dan ook vooral bij het afslagen tegenover het voertuig links van mij, dat voertuig veegde zijn voeten eraan en zonder dat ik het door had heeft hij mijn voorrang afgepakt. Zowel ik als mijn vader hadden dit niet door en waren aan het letten op een fietser die stond te wachten. De examinator natuurlijk wel aangezien hij de luxe heeft om op alles te kunnen letten zonder zelf te rijden. Hij zag het voertuig en met een luid geroep heeft hij mij doen stoppen om een aanrijding te voorkomen. Opzich zou je denken: 'ok, dit was iets dat we zelf hadden kunnen zien maar ik heb ook maar twee paar ogen gekregen, en ik ga ook niet op elk voertuig liggen babysitten om zien of die zich wel houdt aan de regels' maar nee, ook al was ik in mijn recht volgens de examinator was dit een grote fout. Bij het parkeren terug aan het examencentrum stond ik dan ook weer eens te dicht bij een ander voertuig en meneer kon er zo niet uit, ik heb me verplaatst en klaar.

Wat waren de fouten nu samengevat:

-Te dicht bij de vuilbak (alhoewel mijn sensoren er wel anders over dachten, en mijn achteruitkijkspiegel ook)

-Te dicht bij de rechtse rand tijdens het klaarstaan voor te keren.

-Te dicht op het achterste voertuig terwijl ten eerste ik eigenlijk zelfs niet tussen die twee had moeten staan volgens wat er tegenwoordig is afgesproken en dat er nog steeds ruimte was tussen mijn auto en de achterste zonder in gevaar te komen.

-een straat in gedraaid met één hand op het stuur en één hand op mijn versnellingsspook voor mijn snelheid te regelen, en daardoor te breed mijn bocht gepakt...

-bijna een aanrijding meegemaakt met een persoon die zelf in de fout ging bij het afdraaien, iets wat dagelijks gebeurd en waarvan de kans groot is dat mijn examinator het zelf straks meemaakt in het verkeer en niet vroegtijdig opmerkt.


Kortom, mijn ervaring vandaag was slecht, ja ik geef toe dat ik wat fouten heb gemaakt maar een deftig persoon zou merken dat ik goed kan rijden, zeker nadat je al een jaar op de baan zit en hebt leren rijden met een oude volvo v70 van 1999 zonder iets van hulp qua parkeersensoren of dergelijk, om vervolgens je eigen wagen aan te schaffen om de andere helft van het jaar mee te rijden en te leren kennen.


Met vriendelijke groeten en nogmaals veel succes, Lennart Proost 04/02/2021
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

-bijna een aanrijding meegemaakt met een persoon die zelf in de fout ging bij het afdraaien
Dat zal wel de doorslag hebben gegeven. 't Is niet omdat iemand een fout maakt dat je niet moet opletten. Men noemt dat 'defensief rijden'.
Rekening houden met de zottigheden van andere bestuurders. Dat moet je heel jouw leven doen...
met sensoren... dat er minstens 5 cm tussen moet zitten
Da's toch wel héél krap. Hou in het vervolg toch iets meer afstand. Het minste dat je wegrolt is het koekenbak. Ga niet tot het uiterste en neem wat meer veiligheidsmarge.
gedraaid met één hand op het stuur en één hand op mijn versnellingspook voor mijn snelheid te regelen, en daardoor te breed mijn bocht gepakt...
Te weinig controle kan zware gevolgen hebben. Schakelen doe je op voorhand, niet in een bocht.
Nu MOET ik 6 uur verplicht gaan volgen om mijn volgende examen te mogen
Je kunt daar steeds veel uit leren, en vooral op gebied van defensief rijden. Neem jouw resultaatblad mee en bespreek het met de instructeur. Dan kun je daar gericht op werken.
Wees blij dat je nog niet geslaagd bent. Je leert er uit en het zal je later veel narigheid besparen.

Ik kan ergens begrijpen dat je niet geslaagd bent. Als je meerijdt met iemand en je denkt constant: oei, ai, ola, oef, pff, m.a.w. je niet echt op je gemak voelt, ja, dan is het nog niet goed genoeg.
Ik was er niet bij maar kan mij wel voor een stuk inleven in de beslissing van de examinator.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

lisq schreef: 26 mei 2020, 13:48 - In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan in het midden
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Dit manoevre niet moeten doen
- Het parkeren: wat moest je juist doen?
Vooruit inparkeren naast een reeds geparkeerde wagen op een parking
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenspanning, remmen, alle lichten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik (begeleider) maak dit bericht, heb mijn vriend (26) leren rijden afgelopen jaar.


Route:
Eerst via rotondes rechtdoor, onder de brug, naar de kortrijksesteenweg. Dan direct rechtsaf om te draaien zodat we de andere kant opgingen op kortrijkesesteenweg. Blijven volgen tot aan de Sterre. Daar richting Oudenaarde afslaan (1e afslag). Eerstvolgende aan de lichten links afslaan in de de pintelaan. 1e rechts, hagedisstraat, hier achter een bmw moeten gaan staan en vervolgens recht naar achter moeten rijden langs de borduur, tot de eerste auto (in de praktijk was dit zeker 30 meter). Dan links afslaan en weer direct links om terug uit te komen aan de de pintelaan. Blijven volgen tot aan de lichten naar rechts (galglaan). Gaat over in zwijnaardsesteenweg. Heerweg-Noord. Brug oversteken. Ter hoogte van nummer 138 moeten vooruit inparkeren in vak op een parking. Vervolgens terugrijden van waar we kwamen. Over de brug naar links. Dan via R4 erop gegaan en borden moeten volgen Expo > Poortakker tot terug aan het examencentrum.

Examen:
Risicoperceptietest: 8/9. Persoonlijk als beleider weet ik nog dat ik 10 jaar geleden een kaartje mocht trekken voor de route, dat was nu bij mijn vriend niet het geval. Ook hadden we geoefend op GPS (dacht dat je mocht kiezen tussen GPS of borden volgen) maar de examinator heeft hier niets over gevraagd en hem op het einde borden laten volgen. Ook voor manoevres dacht ik dat dit afhing van een kaartje trekken.. achja. De laatste weken veel geoefend op defensief rijden en niet de kantjes eraf lopen, omdat mijn vriend nogal sportief rijdt van nature. In mijn ogen heeft hij alles heel goed gedaan op het examen behalve 1 einde zone 30 bord gemist (er waren juist fietsers en voetgangers) aan het einde van de de pintelaan, net voor het afslaan naar de galglaan. Hij reed dus 30 waar hij 50 mocht op de galglaan. examinator heeft hier 3 opmerkingen over gegeven, maar op zo'n manier dat mijn vriend dacht dat hij hem aan het testen was. Dat creëerde dus alleen maar meer stress. Verder was het voor mij allemaal goed maar de examinator had op het einde veel opmerkingen.

De examinator (man met een franstalig accent) vond ik enorm goed in het extra zenuwachtig maken van mijn vriend. De manier waarop hij aangaf dat het bvb wel een zone 50 was en geen 30 was enorm stresserend. Ook bij het begin de vragen aan de auto vond hij 1 van de lichten niet direct(is normaal automatisch, dus wordt eigenlijk nooit zo gebruikt) en kwam hij kijken en vroeg hij "jij kan zeker niet lezen?".

Zoals gezegd hebben we de laatste weken geoefend op defensief rijden en daar had hij dus achteraf veel commentaar op, dat hij bvb sneller dan 20km/uur op een rotonde moet rijden, dat hij een niet direct naar rechts ging bij de afslag aan de r4 richting loop (maar er was een crazy motorrijder hem langs rechts aan het voorbij steken?!?), dat hij veel sneller moet optrekken op de r4 (er was letterlijk geen verkeer, maar hij wilde duidelijk meer snelheid op de invoegstrook)... etc. Veel knikken en de examinator gelijk geven dan hé. Vooral niet tegenspreken. 1 keer heb ik gezegd dat mijn vriend ook wel een beetje gestresseerder leek door het examen dan gewoonlijk en dan kreeg ik direct de reactie "stress, stress, dat heeft daar niks mee te maken".

Anyway: verdict was voldoende dus geslaagd van de 1e keer, maar al bij al vond ik het een vreemd examen. Het leek wel de examinator zijn 1e werkdag sinds corona (examen was om 7u45, op de 2e dag dat het terug open was). Voor de rest, mondmaskers verplicht in de auto.

verder: bedankt aan dit forum, we hebben wel elke straat gedaan door veel routes van andere mensen te oefen, al was deze tour niet letterlijk terug te vinden. Succes allemaal!






aaah! ik heb die klootzak ook gisteren gehad tijdens mijn examen! een kale man met een frans accent. 40 min mocht ik extra op hem wachten. vriendelijk zeg ik goedendag tegen hem, meneer zegt niets en begint direct op een aanvallende toon te spreken. 'ja waar is de begeleider?! ik: in de auto: ja hij moet maar uitstappen! nog geen second later kruipt hij in de auto en zegt hij, alé buiten wachten meneer. hij was al heel gehaast en onvriendelijk. automatisch krijg je meer stress terwijl een examinator geruststellend en rustig moet zijn tegen de leerling. we vertrokken goed, dan mocht ik de Kortrijksesteenweg oprijden. voorrang gegeven aan een fietser en de auto's, op dat moment was er de mogelijkheid om in te voegen dus ik doe dat ook. ik zat er in zonder problemen (het is ook niet de eerste keer dat ik daar invoeg, tijdens het oefenen heb ik dit verschillende keren gedaan). begint hij wel opeens te roepen voor zijn leven, ja die auto heeft hard moeten remmen om u voorrang te verlenen! ik verschoot enorm van zijn reactie. er was helemaal geen auto op dichte afstand! die gast is niet geschikt voor deze job. zelf heeft hij last van extreem veel stress en kan hij duidelijk de baan niet op met onervaren chauffeurs. Ik moest dus meteen terugkeren van hem. Het feit dat ik mijn rijbewijs niet heb gehaald zit nie zo heel diep.. het komt wel de volgende keer. maar dat zo iemand subjectief beoordeelt en totaal niet objectief is, zit diep. Gelukkig kan ik hem de volgende keer niet hebben als examinator.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Je kunt altijd een klacht indienen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Lennart.p schreef: 04 feb 2021, 13:54 Opzich zou je denken: 'ok, dit was iets dat we zelf hadden kunnen zien maar ik heb ook maar twee paar ogen gekregen,
Da´s toch al 1 paar ogen meer dan de gemiddelde mens...

En daarom net wordt gezegd door mensen (vooral van de vorige generatie) dat je door alle extra voertuigen die tegenwoordig op de baan zijn je eigenlijk 10 ogen zou moeten hebben.

Het moeilijke aan rijden is niet het technische, niet de theorie, maar het inschatten van wat andere weggebruikers (sterk of zwak) gaan doen, en of dit al dan niet volgens de regels is...
Plaats reactie