Juiste remtechniek

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Raf1994
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2021, 15:22

Juiste remtechniek

Bericht door Raf1994 »

Beste,

Een vraagje over de juiste remtechniek.

Als ik bijvoorbeeld van op een afstand zie dat de verkeerslicht springt naar oranje, en ik rij bijvoorbeeld aan 70km/u
is het oké dat ik me gas los laat, lichtjes bijremmen en elke keer stelselmatig terugkoppelen van 4de naar 3de, ambriage rustig laten opkomen dat je vertraagt, lichtjes bijremmen, en dan weer van 3de naar 2de, om de ambriage weer op te laten komen, omdan juist op het einde volledig op de rem te staan en de ambriage in te drukken?


Of willen ze dat ik het gaspedaal loslaat, lichtjes bij rem en aan ongeveer 1000 toeren per min, de ambriage indruk?

Met andere woorden, als ik aan een hoge snelheid rij en ik wil stoppen, schakel ik meestal stelselmatig terug. Kan je hiervoor gebuist worden? me ambriage probeer ik eigenlijk zo weinig mogelijk lang in te drukken, alleen op het einde.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Juiste remtechniek

Bericht door de rijprof »

Beiden zijn juist. Je mag telkens 1 na 1 terugschakelen, maar dat hoeft niet meer.
Je mag ook gerust in 5de remmen en bij lage toerentallen het ontkoppelingspedaal indrukken.

Belangrijk is dat je zo veel als mogelijk contact houdt met de motor (bij terugschakelen telkens koppeling opnieuw omhoog halen)
of pas gaat ontkoppelen bij lage toerentallen zodat je zo lang als mogelijk gebruik maakt van het vertragen op de motor.

zie: www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc (zie > Terugschakelen )
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie