Rotonde voorrang vraag

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Raf1994
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2021, 15:22

Rotonde voorrang vraag

Bericht door Raf1994 »

Beste,

Ik heb zitten oefenen voor het praktijkexamen, het ging redelijk vlot. Wel een foutje gemaakt op een rotonde hoe zwaar zou dit wegen op het examen?

Bij het oprijden op de rotonde heb ik zoals het moest voorrang verleend aan de bestuurders die er al op rijden.
Aan 2de versnelling.
Door wat onzekerheid heb ik de meest linkse kant genomen, ik wou afslaan bij de eerste afrit. (Normaal moet je de rechterkant nemen)

Bij het afslaan deed ik me pinker aan en keek ik nog speciaal achter me en de zijspiegel, ik zag wel dat er een voertuig op de rechtse kant reed, normaal moet ik voorrang verlenen, maar ik zag dat hij wat vertraagde en me voorrang verleende, voor alle duidelijkheid ik heb niet de pas afgenomen of verhinderd. Naar mijn mening was er nog een redelijke afstand.
Er is niets gebeurd, maar mijn vraag is nu hoe zwaar zou dit wegen op een praktijkexamen? Ik heb gewoon door gereden om geen wederzijdse verwarring te veroorzaken op de rotonde.
Als ik zag dat hij letterlijk 2 meter achter me reed ging ik wel voorrang verlenen.

Misschien een belangerijk detail. Het was een rotonde zonder rijvakken, maar bestuurders konden naast elkaar rijden, is de voorrang van rechts van toepassing op een rotonde zonder rijvakken?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rotonde voorrang vraag

Bericht door Benny Stinkens »

Het zou kunnen dat je er een voorbehoud voor krijgt of een onvoldoende :idea:
Als het meer dan 1 keer zou gebeuren hoe dan ook een onvoldoende.

Je zou er op dat moment nog niet voor gebuisd worden, wat wel het geval zou zijn mocht je daar iemand hinderen of in gevaar brengen.
Misschien een belangerijk detail. Het was een rotonde zonder rijvakken, maar bestuurders konden naast elkaar rijden, is de voorrang van rechts van toepassing op een rotonde zonder rijvakken?
Deze vraag vind ik gevaarlijker dan je vorige :shock:
Als het een rotonde is staan er borden betreffende de voorrang :idea:
Indien er geen borden staan is het geen rotonde :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rotonde voorrang vraag

Bericht door Inazuma »

Raf1994 schreef: 21 nov 2021, 10:03 Misschien een belangerijk detail. Het was een rotonde zonder rijvakken, maar bestuurders konden naast elkaar rijden, is de voorrang van rechts van toepassing op een rotonde zonder rijvakken?
Neen ...

en wat je deed is niet verboden op zich:

Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

(dateert nog uit tijd dat fietspad deel uitmaakte vd rijbaan ...)


Je moet rotonde wél verlaten van "zo rechts mogelijk" op de rijbaan

Zijdelingse verplaatsingen op de rijbaan zijn (net zoals veranderen van rijstrook) een manoeuvre :arrow: voorrang verlenen :!:


Ik raad nog steeds iedereen aan om altijd rechts te rijden op een rotonde

Al legt men rotondes intussen zo aan dat het niet kan, en geeft zelfs de federale politie in Kijk Uit hierover foute info waardoor weggebruikers dus inbreuken gaan maken (en moeten maken, willen ze nog geraken waar ze heen willen)
Plaats reactie