Frustraties door rijden met L

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
chelsy95

Frustraties door rijden met L

Bericht door chelsy95 »

Ik ben nu een tweetal maanden alleen aan het rondrijden met een L aan de achterruit. Hoewel mijn werk niet ver is, heb ik besloten om toch vaak de auto te nemen om te oefenen. Ik rijd nu dus bijna dagelijks met mijn wagen.
Ik ben nogal laat aan mijn rijbewijs begonnen, 26 jaar ben ik, en rijd dus met een gloednieuwe wagen.
Het is me echter opgevallen dat andere weggebruikers vaak op me claxoneren of me inhalen terwijl daar geen reden toe is. Mijn wagen vertrekt snel genoeg, maar voor velen achter me blijkbaar niet snel genoeg.
Ik vind het zo frustrerend dat ik geneigd ben de L te verwijderen, gewoon om eens te zien of de andere weggebruikers mij nog steeds zo behandelen.

Het doel van die L is toch dat andere weggebruikers weten dat ik nog aan het oefenen ben, en dat ze daar dus liefst rekening mee houden. In plaats daarvan zit ik vaak mega gefrustreerd achter het stuur, word ik ingehaald door iemand terwijl ik de aangegeven snelheid rijd, om dan de rest van de weg vlak achter die persoon te hangen....

Het lijkt me soms veiliger, zeker voor mij toch, om gewoon zonder die L te rijden.

Deze morgen, onderweg naar het werk stop ik aan de stopstreep. Ik moet rechts maar er komt een hele rij autos en vrachtwagens aan dus ik wacht. Dan komt er een wagen naast me staan die links wil, waardoor mijn zicht volledig verdwijnt. Ik probeer wel wat naar voren te rijden, maar die auto naast me doet dit dan gewoon doodleuk ook. Maar ik kan niet vertrekken want ik zie dus niets. Eindelijk is de wagen weg en ik zie iets, maar heb geen kans om te vertrekken want een nieuwe rij autos en vrachtwagens is er. Ik wacht geduldig af. En dan komt er ineens weer een wagen voor links naast me staan, en zie ik opnieuw niets meer. Dan begint de wagen achter me te claxoneren. Wagen naast me is weg, geen rij autos meer, dus ik ben weg. Terwijl ik vlot aan het accelereren ben, haalt de toeteraar me in, om dan voor me te remmen want nu zit meneer vast in de hele rij wagens en vrachtwagens waar ik zolang op moest wachten. Ik heb daarna de ganse weg naar het werk achter de toeteraar gereden. :roll:

Het valt me gewoon op dat veel weggebruikers enorm gevaarlijke en onnodige maneouvres uitvoeren, en ik begon al snel te vermoeden dat het door de L komt. Gezien ik ook 20u praktijk gedaan heb, en ditzelfde gedrag ook in de rijleswagen heb meegemaakt.

Leren rijden is al stresserend genoeg. Zelfs op mijn zielige twee maandjes heb ik al twee bijna ongelukken gehad doordat de andere iets deed wat niet mocht of gewoon niet keek. Ik moet dus sowieso al constant op mijn hoede zijn, en het gedrag van anderen proberen inschatten, om daarboven ook nog eens al die L hatende kl**** te verdragen.

Ik word eigenlijk elke dag ingehaald. Is dit normaal? Wordt iedereen die zich aan de 50 houdt in de bebouwde kom ingehaald?

Misschien is dit allemaal wel normaal, en is het gewoon nog nieuw voor me. Ik weet niet. Ik word zelfs ingehaald als ik boven de snelheidslimiet rijd ook, dus het lijkt me eerder alsof ze denken 'oh nee, een L, snel voorbij rijden.'

Ja de frustraties hebben zich opgebouwd zoals je ziet, en het moest er gewoon even uit. Even wat gal spuwen, om het zo te zeggen.

Moesten er mensen zijn die ook hun ervaring willen delen van het rijden met een L. Ik lees het graag.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Frustraties door rijden met L

Bericht door de rijprof »

'oh nee, een L, snel voorbij rijden.'
Ja, dat is het vaak. Toen ik mijn kinderen leerde rijden, liet ik soms de 'L' hangen als ik zelf reed. Ik merkte inderdaad een ander gedrag bij sommige bestuurders. Ze zijn niet allemaal zo, soms waren ze té hoffelijk omdat ik ocharme met een L reed. :lol:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Frustraties door rijden met L

Bericht door Gast »

Ik heb dit ook vaak meegemaakt en het is inderdaad frustrerend. Het "gatplakken", liefst dan ook 's nachts zodat hun lichten mij verblinden, om dan met gierende banden op te trekken en mij in te halen. Soms, als bonus, dan ook over de volle streep voor die inhaalmanoeuvre.

Je moet gewoon denken, jij rijdt veilig, en jij houdt je aan de regels. Als anderen dat niet willen doen, dan is dan niet jouw probleem. Jou valt niks te verwijten als je rijdt zoals er van iedere bestuurder verwacht is. Je hebt soms het gevoel dat ze er ook allemaal gewoon mee wegkomen... Maar wees gerust, door hun rijgedrag--te snel rijden, verkeersonveilige fratsen allerhande--lopen ze vroeger of later tegen de lamp. En dan is dat eigen schuld, dikke bult.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Frustraties door rijden met L

Bericht door Inazuma »

chelsy95 schreef: 16 okt 2021, 02:01 Het lijkt me soms veiliger, zeker voor mij toch, om gewoon zonder die L te rijden.
Laat ze maar hangen, want ze moet er hangen

En probeer het je niet teveel aan te trekken ...
Deze morgen, onderweg naar het werk stop ik aan de stopstreep.
...
Dan begint de wagen achter me te claxoneren.
Ooit ook meegemaakt, maar met 25+ jaar rij-ervaring :lol:
Degene die er zo nodig toch rapper voorbij moest, is vervolgens bijna op een auto op de voorrangsweg geknald ...

Als je niet veilig kan invoegen: wachten ...
Komt het niet uit: spijtig, wachten ...

Ik word eigenlijk elke dag ingehaald. Is dit normaal?
Als dat op een rijbaan met 1 rijstrook per rijrichting is, niet echt, aangezien er daar eigenlijk niet zo veel meer ingehaald wordt
(regio kempen, Antwerpen)

Mij lijkt het vaak omgekeerd: dat mensen niet meer durven inhalen ..


Nu, bijna iedereen rijdt (op teller) pakweg 5 km/h te snel, dan zit je ongeveer rond maximumsnelheid
Maar als je dan de max op teller rijdt, is dat verschil niet echt van aard om je te gaan inhalen ...

Wordt iedereen die zich aan de 50 houdt in de bebouwde kom ingehaald?
Als dat een invalsweg buiten de bebouwing is die enkel door het bord "binnen de bebouwde kom " ligt, ga je dat wel vaker zien

Echt binnen een "echte" bebouwde kom: gebeurt zelden

Moesten er mensen zijn die ook hun ervaring willen delen van het rijden met een L.
Ik heb niet zo lang geleden nog 1,5 jaar ofzo rond gereden met L (als begeleider dan :wink: )

Eigenlijk nooit veel of zelfs maar iets van gemerkt ...
Gast128

Re: Frustraties door rijden met L

Bericht door Gast128 »

Ik heb exact dezelfde ervaring. Grappig dat er net een topic over gemaakt werd.

Ik ben 25 en heb 6 jaar mijn rijbewijs. Mijn vriendin is drie jaar jonger, en aangezien ik haar nog niet mag begeleiden, heeft ze onlangs haar 20u praktijkles gedaan. Sindsdien plakt er dus ook een L op mijn auto.

En inderdaad, ik heb véél meer last van bumperklevers momenteel. Sommige begaan zelfs levensgevaarlijke manoeuvres om mijn auto voorbij te geraken, gewoon omdat ze niet achter een L willen rijden.

Ik vind het persoonlijk hallucinant. Een L dient er juist voor om mensen duidelijk te maken dat je wat voorzichtiger moet zijn, dat iemand onervaren voor je rijdt. En de reactie van een heleboel idioten is om het tegenovergestelde te doen. Het ergste is dat die randdebielen denken dat zij de ervaren, goeie chauffeurs zijn, en de L maar het sukkeltje is. Terwijl zij degene zijn die op 5 seconden tijd 3 zware overtredingen begaan.

Op de snelweg staat er bij mij, als het niet te druk is natuurlijk, meestal 130-135 op de teller. Zeker niet te traag. Toch krijg ik gekken die me de pas afsnijden, om dan eens ze mij gepasseerd zijn 115 te rijden. Dat had ik vroeger nooit.

Het toppunt was afgelopen weekend. Ik sta moederziel alleen voor het rood aan een kruispunt, waar er twee vakken zijn om rechtdoor te rijden. Er was niemand anders op de weg want het was al laat, en ik zie dat iemand links van mij kruipt, om zeker niet achter de L te moeten rijden eens het groen wordt. Ik dacht, we zullen eens lachen. Het wordt groen, ik trek in een mum van een tijd op naar 90 (dat was de limiet daar), en meneer kan niet volgen. Een paar honderd meter verder is er een rondpunt met twee vakken. Net wanneer ik er ga oprijden, snijdt hij me de pas af en schiet hij zich vanop het tweede vak, zonder reden, vlak voor mij op het eerste vak. Daarna gaat hij vol op de remmen staan, en steekt hij zijn middelvinger uit... Puur uit nijdigheid omdat hij de L niet kon volgen. En ik deed niks verkeerd he, voor de duidelijkheid. Ik heb niet eens opgekeken naar hem. Gewoon heel snel opgetrokken tot 90, wat perfect mag. En daardoor wordt je bijna van de baan gereden.

Ik ben al meermaals ingehaald geweest op banen waar je 70 mag, door mensen die bijna het tegenliggend verkeer rammen met hun manoeuvre. Over ononderbroken witte lijnen, in bochten,... allemaal om niet achter de L te moeten rijden die "maar" 75 rijdt. Want zij zijn de goeie chauffeurs.

Ik stond bv ook eens stil voor rode lichten, met nog een heleboel auto's voor mij. Rechts van mij is er een straat, dus ik laat wat ruimte tussen om de mensen die in of uit de straat willen rijden te laten passeren. Begint de bestelwagen achter mij te claxonneren... Ik blijf gewoon staan. Die zot schiet zich dan plots voor mij, om vlak in de doorgang van die straat te gaan staan.

Voor die L kwam ik ook veel idioten tegen op de weg, waarvan ik mij afvraag hoe ze ooit hun rijbewijs gehaald hebben. Op de autosnelweg heb ik de indruk dat 90% de basisregels niet snappen. Middenvakrijders, van vak veranderen zonder te pinken, bumperkleven,... Maar sinds die L aan mijn wagen hangt, is het tien keer erger.
Gast128

Re: Frustraties door rijden met L

Bericht door Gast128 »

Nog een ander voorbeeld waaraan ik denk, is dat er vlak bij mij thuis een straat is waar je dikwijls wat moet aanschuiven, op een steile helling.

Toch komt degene achter mij, 9 op de 10 keer, op centimeters van mijn wagen staan. Ik zou dat al niet doen bij gewone chauffeurs, dus hoe dom kan je zijn om zo te gaan bumperkleven achter een L op een steile helling. Onlangs passeerde ik aan Gent Dampoort, op een lichte helling ook, een ongeval waarbij de voorste auto (een L) in zijn achterste geraakt was door degene die achter hem reed. 99% dat de L wat achteruit bolde bij het starten, maar dat moet je toch kunnen anticiperen als ervaren chauffeur? Ik begrijp er niks van. Had zwaar te doen met die L, want daar sta je dan te blinken. Is een goeie manier om een grote schrik van rijden op te doen, allemaal omdat er een ongeduldige idioot achter je zit.
Plaats reactie