Vragen i.v.m. GPS tijdens praktisch examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
AZERTYU
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2021, 21:58

Vragen i.v.m. GPS tijdens praktisch examen

Bericht door AZERTYU »

Hallo,

Ik ga binnenkort (januari) mij praktisch examen afleggen in Haasrode. Het zou leuk zijn als iemand op volgende vragen een antwoord kan geven:

1) Mag je op het rijexamen je GSM als GPS gebruiken? ik heb gehoord dat als je auto beschikt over een ingebouwde GPS je die sowieso moet gebruiken, maar die van mij is niet meer up-to-date en dus onpraktisch...

2) Mag je de GPS gedurende het ganse examen laten aanstaan? Ik stel deze vraag omdat, het handig is om Google Maps te gebruiken wanneer je het bord met de snelheidsbeperking niet hebt gezien.

3) Wie moet de GPS instellen (bestuurder, begeleider of examinator) en wanneer?

4) Gelden er andere regels (omtrent GPS gebruik) bij andere examencentra? Als dit het geval is, wil je dan vermelden bij welk examencentrum jouw antwoorden van toepassing zijn.

5) Op dit forum heb ik een aantal examenroutes opgezocht en ik merk op dat sommige van die routes langs wegen passeren waar het bord “uitgezonder plaatselijk verkeer” of “uitgezonder bus” staat. Mijn vraag is dus: mag je tijdens het examen voorbij deze borden rijden?

Alvast bedankt (:
Gast

Re: Vragen i.v.m. GPS tijdens praktisch examen

Bericht door Gast »

2) Mag je de GPS gedurende het ganse examen laten aanstaan? Ik stel deze vraag omdat, het handig is om Google Maps te gebruiken wanneer je het bord met de snelheidsbeperking niet hebt gezien.
Tijdens mijn examen heeft mijn boordcomputer de hele tijd op het scherm van de GPS gestaan, en daar waren geen opmerkingen over. Maar wel een tip: ik weet niet of Google maps ook dit probleem heeft, maar veel GPS-systemen zijn niet up to date met de snelheidsbeperkingen in bepaalde zones. Vertrouw je dus NIET op de snelheid die de GPS weergeeft! Beter om op voorhand te gaan verkennen en zo te weten hoe snel je mag rijden en waar. En bij twijfel of het bv. 50 of 30 is: neem 30. Beter een voorbehoud omdat de examinator je moest aansporen om vlotter te rijden, dan een onvoldoende wegens te snel.
5) Op dit forum heb ik een aantal examenroutes opgezocht en ik merk op dat sommige van die routes langs wegen passeren waar het bord “uitgezonder plaatselijk verkeer” of “uitgezonder bus” staat. Mijn vraag is dus: mag je tijdens het examen voorbij deze borden rijden?
Nee, dat mag niet. Je examinator zal ook uitdrukkelijk zeggen voordat je vertrekt: wij zijn geen plaatselijk verkeer. En je bent geen bus, dus ook daar niet voorbijrijden :wink:
Wel kijken of er op het blauw bordje niks anders vermeld staat, zoals dat het bv. enkel geldt voor +3,5t.
Meestal zal verwacht worden dat je je inzicht toont door de weg te volgen waar je wel in mag. De examinator zal je bv. niet zeggen van, "Hier naar links", je zal zelf op de borden moeten lezen dat je enkel naar links kan omdat de andere opties enkel voor plaatselijk verkeer zijn.
Plaats reactie