Praktijkexamen, maar ik ben te ouderwets.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Raf1994
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2021, 15:22

Praktijkexamen, maar ik ben te ouderwets.

Bericht door Raf1994 »

Hallo iedereen,

Ik heb volgende maand mijn praktijkexamen, ik ben wel een vlotte autobestuurder. Sowieso zal ik mijn best doen.
Maar ik heb wat schrik voor die risicoperceptietest, ik werk weinig met een computer.
Al die technologische snufjes bij een auto, kan ik niet mee werken.

Ik heb altijd met een manuele versnellingsbak gereden, altijd met een manuele handrem, de eerste keer dat ik bij de rijles zag dat de handrem nu veranderd is naar een simpel knopje vond ik al raar.
Een automatische versnellingsbak zou ik ook liever willen vermijden op het examen...
Zelf om de zijspiegels goed te zetten, deed ik dat handmatig met een hendel of mijn hand.

Me vraag is nu, kan ik hierdoor gebuist worden?? Want het rijden opzich is geen probleem. Het instellen van een gps kan ik ook niet, kan je vragen aan de examinator dat hij de richting aan geeft?
Het openen van een motorkap was vroeger gewoon van voor onder aan de kap, een hendel verzetten, nu is dit blijkbaar onder de stuur ofzoiets??

En bij dat handboek spreekt men veel over ontkoppelingspedaal? wat is dit? Want ik ken er maar 3. De gas, de rem en de ambriage.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijkexamen, maar ik ben te ouderwets.

Bericht door Inazuma »

Raf1994 schreef: 22 aug 2021, 15:34 Ik heb volgende maand mijn praktijkexamen, ik ben wel een vlotte autobestuurder. Sowieso zal ik mijn best doen.
Maar ik heb wat schrik voor die risicoperceptietest, ik werk weinig met een computer.
Kijken - en niet gokken want kan je zuur opbreken :!:

hier staan er paar links naar voorbeelden
https://www.gratisrijbewijsonline-forum ... hp?t=26360

Een automatische versnellingsbak zou ik ook liever willen vermijden op het examen...
Je bepaalt toch zelf waarmee je gaat rijden - manueel of automatisch :?:

Zelf om de zijspiegels goed te zetten, deed ik dat handmatig met een hendel of mijn hand.
Met 1 schakelaar kiezen of je de linkse dan wel rechtse spiegel kiest, en dan met een 4 weg schakelaar spiegel in de juiste richting sturen, dat zal hopelijk toch wel lukken ?

Me vraag is nu, kan ik hierdoor gebuist worden??
Je moet enkel tonen hoe je dat zou doen .... zonder het echt te doen als het goed staat

Het instellen van een gps kan ik ook niet, kan je vragen aan de examinator dat hij de richting aan geeft?
Het is of GPS, of de examinator zegt je "rij naar X" - en dan moet je dat zelf zoeken adhv wegwijzers
Het openen van een motorkap was vroeger gewoon van voor onder aan de kap, een hendel verzetten, nu is dit blijkbaar onder de stuur ofzoiets??
Dat is al decennia eerst via hendeltje ergens links van de bestuurder , en dan ontgrendelen aan motorkap

Onder stuur zit doorgaans hoogte / diepte regeling van stuur
En bij dat handboek spreekt men veel over ontkoppelingspedaal? wat is dit? Want ik ken er maar 3. De gas, de rem en de ambriage.
Koppeling(spedaal) is de ambriage ...


Herstelexamen :?:
Raf1994
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2021, 15:22

Re: Praktijkexamen, maar ik ben te ouderwets.

Bericht door Raf1994 »

Aah oké, bedankt.

Het rijden opzich is geen probleem. Maar ik heb heel vroeger nog me rijbewijs behaald in het leger. Maar kon ik niet overzetten. Nu moet ik het opnieuw behalen. Ik heb altijd met een oude auto gereden.
Plaats reactie