Enkele ( belangrijke) vragen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
F13
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2021, 17:02

Enkele ( belangrijke) vragen

Bericht door F13 »

Ik ga binnenkort mijn examen doen. Maar heb enkele vraagjes.

1: op die moment rij ik meestal met mijn handen 10 voor 2 of kwart voor 3. In de bochten draai ik meestal meteen hand en neem met mijn handen over als de ene ver genoeg heeft gedraaid. Maar dus niet boven en onder doorgeven zoals ik eerder heb gehoord. Os dit fout of niet? Ik voel me namelijk heel onveilig met die manier van biven en onder doorgeven. Hoe doen jullie dit?

2: ik gebruik mijn koppeling niet heel veel, maar als er bijvoorbeeld een rondpunt is, dan laat ik me een stukje uitbolle, koppeling ingedrukt, en dan op het einde schakelen naar 2. Is dit fout? Moet je echt altijs remmen, terugschakelen naar een vorige versnelling, terug koppeling uithalen, terug remmen, terug naar vorige,…? Dit duurt zo lang, en lijkt me alsof je het verkeer meer slecht aan doet dan goed. Hoe doen jullie dit?

3: ik hoor vaak dat je niet te goed en te soepel mag rijden, dan buizen ze u voor de minste dingen, gewoon omdat ze u niet veilig vinden, dat je eerder wat slechter mpet rijden, en wat moeilijk moet doen, en… klopt dit, of niet?

4: hebben jullie nog extra tips op waar ze hard ketten, waar ik goed op moet letten, waarvoor jij gebuisd was…

Heel hard bedankt!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele ( belangrijke) vragen

Bericht door Inazuma »

F13 schreef: 28 jul 2021, 17:32 1: op die moment rij ik meestal met mijn handen 10 voor 2 of kwart voor 3. In de bochten draai ik meestal meteen hand en neem met mijn handen over als de ene ver genoeg heeft gedraaid. Maar dus niet boven en onder doorgeven zoals ik eerder heb gehoord. Os dit fout of niet? Ik voel me namelijk heel onveilig met die manier van biven en onder doorgeven.
Je mag "overpakken"

"Boven & onder doorgeven" kan de in UK vaak aangeleerde pull-push steering zijn

https://www.youtube.com/watch?v=1gqMxU35AJU
https://www.youtube.com/watch?v=1gqMxU35AJU

Hierbij zit je niet met je armen voor de airbag ...

Bocht in, én UITsturen (niet door je handen laten slippen)

2: ik gebruik mijn koppeling niet heel veel,
Koppeling gebruik je bij vertrekken & stoppen, tijdens schakelen, en traag manoeuvreren
Al de rest wordt in versnelling gereden
maar als er bijvoorbeeld een rondpunt is, dan laat ik me een stukje uitbolle, koppeling ingedrukt, en dan op het einde schakelen naar 2. Is dit fout?
Uitbollen is niet de bedoeling
Levert "foute remtechniek" op, en is 1 van de grote oorzaken van niet slagen

De laatste meters voor je volledig gaat stoppen kan je "uitbollen" met koppeling ingedrukt, want je moet ook niet alle versnellingen doorlopen als / voor je gaat stoppen, en voor laatste paar meters nog eens terugschakelen is wat zottekes
Naar eerste terugschakelen voor je stil staat, hoeft ook echt niet

Normale techniek is:

Gas lossen
Remmen op motor , eventueel bijremmen met de voet
Terugschakelen als toerental terugloopt naar iets boven vrijloop (iig voor motor gaat schokken)
Herhaal
Tot je in een voor de omstandigheden geschikte versnelling zit (voor de bocht of rondpunt, ...) en aan een goede snelheid daarvoor

Dit duurt zo lang, en lijkt me alsof je het verkeer meer slecht aan doet dan goed.
Als je dat goed doet, rem je amper en stop je nog minder
Met goede timing, rij je vlak achter een andere auto de rotonde op
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele ( belangrijke) vragen

Bericht door de rijprof »

ik hoor vaak dat je niet te goed en te soepel mag rijden
Euh... waar heb je dat gehoord???
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie