Aquaplaning
Aquaplaning
Ik was aan het rijden toen het extreem begon te regenen. Ik zag nog genoeg, dus besloot rustig verder te rijden. Nadat ik afsloeg op een kruispunt had ik voor ik het wist overduidelijk een dikke waterlaag tussen m'n wielen en de baan. Mijn auto gleed. Ik heb de gaspedaal gelost, uiteraard niet geremd en hem zo recht laten uitbollen (+ zachtjes teruggeschakeld) met het stuur stevig vast tot er weer tractie was en er van aquaplaning geen sprake meer was. Nu lees ik op internet dat je bij aquaplaning je ontkoppelingspedaal ingedrukt moet houden. Klopt dit en kan iemand me uitleggen welk verschil dit maakt? En kan in het bovenstaand geval met hoe ik gereageerd heb mijn auto - als het tegenzit - alsnog plots beginnen te slippen?
Re: Aquaplaning
Dat veroorzaakt een remkracht, die zo goed als zeker niet aan beide kanten even groot isCalleigh26klm schreef: ↑24 jul 2021, 22:07 Mijn auto gleed. Ik heb de gaspedaal gelost,
bvb meer water aan één kant vd weg dan aan andere
Dat kan leiden tot een draaiende beweging van de auto als de wielen aan 1 kant terug grip krijgen (en vertragen) terwijl de andere kant nog waterskiet ...