Automatic

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Pedro Sanchez

Automatic

Bericht door Pedro Sanchez »

kan ik mijn rijbewijs afleggen met een automatic
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Je kan inderdaad het praktijkexamen afleggen met een auto met automatische versnelling.

Denk echter goed na, want als je dat doet telt je rijbewijs niet voor een auto met versnelling.

Je mag dan alleen maar rijden met "een automatic" of, als je later of voor je werk met een andere wagen wilt rijden, moet je opnieuw examens afleggen.

Omgekeerd mag wel. Iemand die met een auto met versnellingen examen heeft afgelegd, mag ook met een auto met automatische versnelling rijden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

even aan toevoegen : als er mensen zijn die zich afvragen of je ook rijlessen kunt krijgen met een "automatic" is het antwoord ja.
De meeste rijscholen hebben dus een "automatic" in huis.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bedankt, Benny.
Je schreef: Bij het achteruitrijden moet je wel naar stand "R"
Ik had het verwacht, want ik had er, om het voor één keer niet te overladen, niet bijgeschreven "zolang de auto niet achteruit moet rijden".

Ik heb twee wagens gehad met een automatische versnellingsbak. Als ik dan gaan varen was, moest ik er daarna altijd aan denken dat je, in tegenstelling tot een motorboot, een auto niet in achteruit mag schakelen om te vertragen als je vooruit rijdt.
Christian Brison

Nog een paar vraagjes dan

Bericht door Christian Brison »

Hello,

In dat geval heb ik dan nog 2 vragen aan Benny.

- Zijn dat evenveel lessen (en dus even duur) ?
- Is men dan extra streng tijdens de proef op de openbare weg ?

Groetjes,

Christian.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik neem de gelegenheid te baat om ook een vraagje aan onze Benny te stellen over een wagen met automatische versnellingsbak: mag de kandidaat op het examen de hele tijd in de stand "D" (drive) rijden, of moet hij bij het vertragen terugschakelen naar een lagere stand om ook op de motor af te remmen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@ Chistian,
Quote: - Zijn dat evenveel lessen (en dus even duur) ?
Ja het zijn evenveel lessen aan dezelfde prijs.

Quote: - Is men dan extra streng tijdens de proef op de openbare weg ?
Neen, Ik zou ook niet weten waarom?

@ "onze Jozef"
Quote: mag de kandidaat op het examen de hele tijd in de stand "D" (drive) rijden, of moet hij bij het vertragen terugschakelen naar een lagere stand om ook op de motor af te remmen?
Hij mag in stand "D" blijven rijden.
Als je de gas loslaat bij een automatic blijft tenslotte nog altijd het contact tussen motor en overbrenging behouden.

Bij het achteruitrijden moet je wel naar stand "R"
(Niet de "R" van "race")
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
chinouk.b

Re: Automatic

Bericht door chinouk.b »

Als je u praktijk examen aflegt met een automatic komt deze kwa prijs overeen met dat van een hand geschakelde wagen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Automatic

Bericht door Benny Stinkens »

chinouk.b schreef: 18 apr 2021, 20:54 Als je u praktijk examen aflegt met een automatic komt deze kwa prijs overeen met dat van een hand geschakelde wagen?
Is gewoon hetzelfde :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie