Uitlokken van fout door Examinator

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Basjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mei 2021, 16:47

Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door Basjan »

2 de keer gebuisd. Examinator zei bij het uitrijden: "Je mag hier 70 doen he". 200 m verder is er een bebouwde kom zone. "Ja je bent gebuisd. Je doet meer dan 50". Is dit een normale gang van zaken? Mag die examinator zomaar zulke dingen doen? We voelen ons radeloos.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer een examinator opmerkt dat je daar 70 mag betekent dat waarschijnlijk dat je daar toch wel vrij traag, misschien zelfs hinderlijk traag reed.

Indien dan verderop een bebouwde kom begint staat die waarschijnlijk aangeduid en dan is het aan jou om dat op te merken.

En dat was dan de enige fout op je examen vermoed ik? De rest van het parcours was vlekkeloos verlopen? En daardoor ben je dan niet geslaagd?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door GRO »

Zoals je in ons praktijkboek kunt lezen, is niet alleen te snel rijden, maar ook te traag rijden een overtreding.
Anders zou het wel gemakkelijk zijn tijdens het praktijkexamen, je rijdt overal (behalve autosnelweg of woonerf) 30 km/h en je begaat nergens een snelheidsovertreding :roll:
Basjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mei 2021, 16:47

Re: Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door Basjan »

Dit was de 2de poging. Het is idd een 70 zone, toen hij dat zei. Dan een paar honderd meter verder zei hij ineens dat we te snel reden. een bord bebouwde kom volledig door de stress niet gezien. Ben dan ook kwaad geworden. Zal ook niet geholpen hebben.
1ste examen goed vertrokken. Toen 1 keer aan een spooroverweg moeten stoppen voor een trein, dan aan een ophaalbrug brug voor een boot. De spanning was te voelen ik vermoed dat hij onder tijdsdruk stond. Examinator vroeg direct na de ophaalbrug om op parking aan de straat rechts, horizontaal te parkeren naast een auto die rechts stond. Was verschrikkelijk druk, omdat er verkeer opgehoopt was met de brug. Je kon de wagen niet manuevreren. Met gevolg dat die op de rechtse witte streep stond. Gebuist. We lezen achteraf dat je een 2de kans krijgt. klopt dit en waarom kreeg ik dit niet? We hebben via examen bureau laten weten dat druk was, maar antwoord was negatief. Het enigste wat de directeur wilde doen was ervoor zorgen dat er de 2de keer een andere examinator ging zijn. Ik ben bang dat ik een slechte naam heb gekregen met die klacht en dat vanaf nu af het om zeep is. Waarom kennen ze mijn persoonlijke gegevens, maar wij kennen de naam van de examinator niet. Waarom worden wij ook niet beschermd er is nu toch iets als GDPR? Leerlingen zouden eigenlijk een nummer moeten krijgen zoals de Examinatoren. Zo ben je beschermd als je een klacht indient. Bij 2de examen stapte de examinator samen met mijn vorige examinator, er stonden nog 3 andere kandidaten, maar hij kwam direct naar mij en sprak me aan met mijn voornaam.
Waarom zijn er regeltjes van: je mag niet over de witte streep van de parking. Je mag de deuren niet opendoen om te kijken als je geparkeerd bent om te zien of je goed staat. Je mag ook je spiegels niet aanpassen om te zien of je goed staat. Die laatste regels hebben toch niks te maken met verkeer veiligheid? Alsook het concept te traag rijden en niet in de spiegels kijken is iets dat subjectief is.
Laatst gewijzigd door Basjan op 12 mei 2021, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door Inazuma »

Basjan schreef: 12 mei 2021, 11:57 Het is idd een 70 zone, met dan een bord bebouwde kom volledig door de stress niet gezien.
Je reed dus al te traag
Vervolgens versnel je na opmerking examinator.
Maar wanneer je dan terug naar <50 moet, doe je dat ook niet ...
Je kon de wagen niet maneuvreren. Met gevolg dat die op de rechtse witte streep stond. Gebuist. We lezen achteraf dat je een 2de kans krijgt. klopt dit en waarom kreeg ik dit niet?
Dat is als je zélf merkt dat je niet goed staat
Dan mag je nogmaals parkeren

Als jij vindt dat je goed staat, en je manoeuvre beëindigt terwijl dat niet zo is,
dan krijg je er ook een negatieve beoordeling op

Waarom zijn er regeltjes van: je mag niet over de witte streep van de parking.
Omdat je met een doorsnee personenwagen ook perfect binnen de vakjes kan staan op een parking
Zelfs met een bestelwagen ...
Je mag de deuren niet opendoen om te kijken als je geparkeerd bent om te zien of je goed staat.
Dat is niet nodig
Je kan dat zien in je spiegels, als ze goed ingesteld staan

Ik ben nu zo in de put dat ik niet meer wil rijden.
Doe dat toch maar :wink:
Meer oefenen !

Bij rijschool zeker vragen wat je moet verbeteren aan je rijtechniek
Basjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mei 2021, 16:47

Re: Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door Basjan »

Net toen we het centrum uitreden, naar links. 50 km/h gestart. Ongeveer een 200 a 300 meter, zei de examinator dat we 70 moesten doen. Van het verschieten Volledig de kluts kwijt geraakt, naar 70 opgetrokken, en op dat moment piepklein bordje dat een 50 zone aanduid voorbijgereden. We zijn nog eens achteraf gaan kijken om dat bordje te zoeken en het staat er idd. Het 2de examen duurde nog geen 2 minuten.

parkeren: waarom dan kan de examinator ons toch beter inlichten. Wij kennen de regeltjes van het examen niet, enkel de wegcode want dat is wat je leert. Als je een 2de kans hebt, dat moet dat ook duidelijk gezegd worden. Helemaal niet akkoord.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door Inazuma »

Neem dan tegen volgend examen de folder ovver rijexamen B maar goed door

https://assets-global.website-files.com ... AN_B_V.pdf
Gast

Re: Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door Gast »

En is het dan gelukt @basjan
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door de rijprof »

Ik herken het probleem. De examinator geeft een opmerking en de kandidaat is daardoor volledig zijn kluts kwijt.
De examinator had beter gezwegen. Dan had je misschien een onvoldoende (of voorbehoud) wegens te traag rijden maar voor de rest misschien wel geslaagd.

De examinator zou enkel mogen tussenkomen als het erg hinderlijk of gevaarlijk wordt.
Hoe traag reed je in de zone 70?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Examengast

Re: Uitlokken van fout door Examinator

Bericht door Examengast »

Of je mag terugrijden wegens "onvoldoende verkeersdeelname"
Plaats reactie