Vraag ivm voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Axelle123
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2020, 14:35

Vraag ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Axelle123 »

Hallo iedereen,

Ik heb mijn theorie behaald in juli 2020 en ben achter mijn voorlopig rijbewijs van 36 maanden geweest in oktober 2020. Ik heb al een vijftal uur bij de rijschool gereden om de basis mee te hebben maar nu oefen ik verder met mijn vader adhv het praktijkboek. Ik ben van plan om nog in 2021/begin 2022 mijn rijexamen af te leggen. Rijden gaat tamelijk goed .

Een paar van mijn vriendinnen vinden het dom dat ik van eerste keer een voorlopig rijbewijs van 36 maanden heb aangevraagd
Ze gaan eerst 20 uur les volgen bij de rijschool en krijgen vervolgens een voorlopig rijbewijs krijgen van 18m zonder begeleider, ik weet dat als zij niet slagen binnen de 18m , ze deze nog kunnen omzetten naar een rijbewijs van 36m met begeleider.

Ik weet ook als ik 20u rijles volg binnen mijn soort rijbewijs ik dan ook zo'n voorlopig rijbewijs kan krijgen van 18m. Bv dat ik in de dertigste maand beslis om mijn rijbewijs om te zetten naar een van 18m. Ik weet dat je je rijbewijs maar een keer kunt omzetten en dat je theorie maar drie jaar geldig is.

Ik vroeg me dus gewoon af wat het best is om te doen; Eerst je 20 uur bij de rijschool volgen en daarna zelfstandig rijden met met een voorlopig rijbewijs van 18m of zoals ik ook wel rijlessen nemen maar niet zoveel en voor de rest oefenen met mijn vader met mijn rijbewijs van 36M. Is de kans op slagen even groot?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

De kans op slagen is voor jou even groot. :idea:
Je moet er gewoon voor zorgen dat jij of je begeleider je geen verkeerde dingen aan leert.
En vooral veel oefenen, zowel op rijden als op de manoeuvres.

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Kans op slagen gaat meer afhangen van hoe veel en hoe vaak je oefent, dan van je model voorlopig rijbewijs :idea:

Als je vaak gaat rijden met je vader zal een M18 zonder begeleider hebben, weinig verschil maken.
Als het oefenen er niet vaak van komt, kan je beter af zijn met M18 en zélf gaan rijden (als je een auto ter beschikking hebt) wanneer je dat uit komt.

Zonder (goede) begeleider is er ook meer kans dat je foute gewoonten aankweekt.


Als je ze allemaal binnen de 3 jaar na begin vd lessen neemt, kan je met 15 extra lesuren ook aan die 20 uur komen.
Plaats reactie