Achteruitrijproef

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jeremy

Achteruitrijproef

Bericht door Jeremy »

Beste,

Dinsdag heb ik mijn rijexamen afgelegd en heb ik als manoeuvre 20 meter moeten achteruitrijden.
Ik voer de proef correct uit (spiegels, pinken naar rechts, spiegels, licht naar rechts verplaatsen, tot stilstand komen, (pinker af?)). Daarna begin ik achteruit te rijden, echter komt er achterliggend verkeer aan. Ik zet mijn richtingsaanwijzer aan om te seinen aan het achteropkomende verkeer dat ik een manoeuvre uit aan het voeren ben. De wagen stopt achter mijn wagen en de bestuurder doet teken dat hij gaat inparkeren. Ik zet mijn richtingsaanwijzers af. (waar ik achteraf commentaar over kreeg van de examinator). Hij zei dat ik mijn richtingsaanwijzers 'de hele tijd' moest laten branden. Echter wat bedoelt hij met 'de hele tijd'?

Concreet: Hoe moet je deze proef correct uitvoeren m.b.t. de richtingsaanwijzers? Moet je gedurende heel de proef de richtingsaanwijzers naar rechts laten branden, of enkel als er achteropkomend verkeer is?

Met vriendelijke groeten
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achteruitrijproef

Bericht door Inazuma »

Het manoeuvre heet "IN RECHTE LIJN ACHTERUIT RIJDEN"

Wettelijk doe je na het rechts opstellen vooraf, dan ook geen zijdelingse verplaatsing, en geen richtingsverandering
Dus mag je richtingaanwijzer bijgevolg eigenlijk niet eens meer aan staan bij achteruit rijden ...

Als je terug wegrijdt na manoeuvre en daarbij wat naar links opschuift, pink je natuurlijk wel.


GOCA folder voorziet geen gebruik richtingaanwijzers tijdens het achteruit rijden

Filmpjes van De Rijprof evenmin
http://derijprof.be

(klik Praktijkexamen , vervolgens Manoeuvres rechtsboven)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruitrijproef

Bericht door de rijprof »

Ik zet mijn richtingsaanwijzers af. (waar ik achteraf commentaar over kreeg van de examinator). Hij zei dat ik mijn richtingsaanwijzers 'de hele tijd' moest laten branden. Echter wat bedoelt hij met 'de hele tijd'?
Als je in rechte lijn achteruit rijdt, doe je geen zijdelingse verplaatsing noch richtingsverandering en hoef je niet te pinken.
Ik weet ook niet waar die examinator dat haalt :roll: , integendeel, het màg zelfs niet!...
zie: www.derijprof.be/manoeuvres/achteruitOW.htm

Hetgeen toegestaan wordt, bij dreigend gevaar, zijn de 4 pinkers.
Belangrijk is dat je weet dat als er een bestuurder nadert (veel in de spiegels kijken) je gepast reageert, eventueel stopt, voorrang geeft indien mogelijk.
Als dat niet kan, zeg je gewoon tegen de examinator dat er een bestuurder achter jou is en meestal zegt de examinator dan dat je verder mag rijden en we wel een ander plaats gaan zoeken.

Was daarvoor niet geslaagd?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie