enkele vraagjes techniek

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
stresskip

enkele vraagjes techniek

Bericht door stresskip »

Hallo allemaal
ik ben nu al een tijdje aan het oefenen maar heb enkele situaties waar ik steeds moeite mee blijf hebben.

1) Stel je staat aan een rood licht/stopbord stil en je moet links af of rechts af. Ik start uit stilstand in 1e versnelling maar het toerental gaat dan wel wat te hoog, ik denk niet dat dit de bedoeling is dus. als ik probeer te schakelen naar 2e vlak voor de bocht, heb ik vaak geen tijd hiervoor, en als het toch lukt heb ik het gevoel dat ik bijna ga stilvallen omdat ik heel traag rij en dus ook niet echt gas kan bijgeven in de bocht. Is het de bedoeling dat ik voor of tijdens de bocht ZEKER naar 2e schakel, of is 1e even goed als dit me beter lukt? Als het dan in 2e moet, mag ik dan remmen en/of ontkoppelen om niet stil te vallen of is dit fout?
2) hetzelfde met kruispunten met voorrang van rechts waarvoor ik bijna tot stilstand kom, inslaan in een smalle straat waar je niet veel ziet (vb de kleine straatjes in Gent)... Ik wil dit heel traag doen omdat de situatie een lage snelheid vraagt, maar dan heb ik vaak het gevoel dat ik ga stilvallen. Hoe pak ik dit correct aan? Mag ik naar 1e schakelen om de bocht te nemen? Kan ik tijdens de bocht dan al terug naar 2e gaan als dit lukt of mag dit niet?
3) Ik lees heel veel over de juiste remtechniek, en ik denk wel dat ik dit snap. Enkel als ik vanop een afstand zie dat ik wil stoppen voor rode lichten, heb ik het soms wat moeilijk. Vb: ik rij in 4e of 3e en stop met gas geven, dan rem ik. Soms komt dit heel goed uit en kan ik op het einde ambriage induwen en stilstaan. Soms geraak ik in een heel laag toerental (bijna stilvallend) maar is het nog iets te vroeg om volledig stil te staan. dan neem ik aan dat het het beste is dat ik naar 2e versnelling ga, blijf remmen, en de ambriage terug omhoog laat komen en pas induw wanneer ik stil moet staan. Nu heb ik soms dat ik geen tijd heb om de ambriage ook nog op te laten komen, omdat ik echt op de plek ben dat ik moet stoppen, maar dan denk ik dus dat de instructeur zal denken dat ik al veel te vroeg ontkoppeld heb en dus niet de juiste remtechniek toepas...
4) Gebruik richtingaanwijzers manoevres, hoe moet je dit doen? als je bv achteruit rechts wil parkeren tussen 2 vakken, rijd en draai ik eerst zo veel mogelijk naar links vooruit, om dan verder te sturen achteruit naar het vak: moet ik dan eerst links pinken, en pas bij achteruit naar het vak rechts? of kan ik direct rechts pinken omdat ik daar uiteindelijk naartoe wil? Hetzelfde heb ik wat met draaien in een straat; wanneer moet ik dan de richtingaanwijzers gebruiken en naar waar?
5) Ook vroeg ik me af als je de maneuvres op slippende koppeling mag doen, moet je vb gas bijgeven bij het achteruit rijden op 1 lijn?
6) Afrit autosnelweg uitkomend op vb een rondpunt. Hoe schakel ik dan best? is het oke als ik van 6e naar 4e naar 2e ga, of zijn hier technieken voor die je best volgt, of eerder gewoon op het gevoel en zijn er meeredere juiste keuzes?
7) Nog een laatste situatie: Ik kom op een T-kruising waar ik vb links wil afslaan. Er zijn haaientanden waaraan ik moet stoppen, om te kunnen zien als er autos/fietsers komen. Maar er ligt net voor de haaientanden een zebrapad. Ik dacht dat ik nooit mocht stoppen op een zebrapad, maar de situatie verplicht je er wat toe in mijn ogen (anders kan je niks zien als je er niet op stopt), zijn ze hier streng op?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: enkele vraagjes techniek

Bericht door de rijprof »

1) Stel je staat aan een rood licht/stopbord stil en je moet links af of rechts af. Ik start uit stilstand in 1e versnelling maar het toerental gaat dan wel wat te hoog, ik denk niet dat dit de bedoeling is dus. als ik probeer te schakelen naar 2e vlak voor de bocht, heb ik vaak geen tijd hiervoor, en als het toch lukt heb ik het gevoel dat ik bijna ga stilvallen omdat ik heel traag rij en dus ook niet echt gas kan bijgeven in de bocht. Is het de bedoeling dat ik voor of tijdens de bocht ZEKER naar 2e schakel, of is 1e even goed als dit me beter lukt? Als het dan in 2e moet, mag ik dan remmen en/of ontkoppelen om niet stil te vallen of is dit fout?
Als je heel traag wenst te rijden (max 10 km/u) dan blijf je best in 1ste.
2) hetzelfde met kruispunten met voorrang van rechts waarvoor ik bijna tot stilstand kom, inslaan in een smalle straat waar je niet veel ziet (vb de kleine straatjes in Gent)... Ik wil dit heel traag doen omdat de situatie een lage snelheid vraagt, maar dan heb ik vaak het gevoel dat ik ga stilvallen. Hoe pak ik dit correct aan? Mag ik naar 1e schakelen om de bocht te nemen? Kan ik tijdens de bocht dan al terug naar 2e gaan als dit lukt of mag dit niet?
Idem als eerste vraag. Liefst niet in een bocht schakelen.
3) Ik lees heel veel over de juiste remtechniek, en ik denk wel dat ik dit snap. Enkel als ik vanop een afstand zie dat ik wil stoppen voor rode lichten, heb ik het soms wat moeilijk. Vb: ik rij in 4e of 3e en stop met gas geven, dan rem ik. Soms komt dit heel goed uit en kan ik op het einde ambriage induwen en stilstaan. Soms geraak ik in een heel laag toerental (bijna stilvallend) maar is het nog iets te vroeg om volledig stil te staan. dan neem ik aan dat het het beste is dat ik naar 2e versnelling ga, blijf remmen, en de ambriage terug omhoog laat komen en pas induw wanneer ik stil moet staan. Nu heb ik soms dat ik geen tijd heb om de ambriage ook nog op te laten komen, omdat ik echt op de plek ben dat ik moet stoppen, maar dan denk ik dus dat de instructeur zal denken dat ik al veel te vroeg ontkoppeld heb en dus niet de juiste remtechniek toepas...
Als je weet dat je tot stilstand gaat komen dan (1) rem je en (2) bij lage toerentallen (-1000 t/m) druk je het ontkoppelingspedaal in (3) terwijl je verder uitremt. Je mag gerust in dezelfde versnelling blijven en hoef niet terug te schakelen.
Terugschakelen kun je eventueel doen als je genoeg tijd hebt en als je weet dat je misschien niet volledig tot stilstand zal komen om alzo in een gepaste versnelling opnieuw te kunnen versnellen.
4) Gebruik richtingaanwijzers manoeuvres, hoe moet je dit doen? als je bv achteruit rechts wil parkeren tussen 2 vakken, rijd en draai ik eerst zo veel mogelijk naar links vooruit, om dan verder te sturen achteruit naar het vak: moet ik dan eerst links pinken, en pas bij achteruit naar het vak rechts? of kan ik direct rechts pinken omdat ik daar uiteindelijk naartoe wil? Hetzelfde heb ik wat met draaien in een straat; wanneer moet ik dan de richtingaanwijzers gebruiken en naar waar?
Bij elke richtingsverandering kun je andere bestuurders best laten weten waar je naartoe wilt.
zie ook: www.derijprof.be/manoeuvres.htm
5) Ook vroeg ik me af als je de manoeuvres op slippende koppeling mag doen, moet je vb gas bijgeven bij het achteruit rijden op 1 lijn?
Uiteraard, dat gaat niet anders want op volle koppeling ga je waarschijnlijk veel te snel. Gas geven is meestal niet nodig, tenzij je met een hele oude auto rijdt of wanneer het bergop is.
6) Afrit autosnelweg uitkomend op vb een rondpunt. Hoe schakel ik dan best? is het oke als ik van 6e naar 4e naar 2e ga, of zijn hier technieken voor die je best volgt, of eerder gewoon op het gevoel en zijn er meerdere juiste keuzes?
Je remt af tot je aan een rustige snelheid komt en voor de rotonde kies je een versnelling die best zal passen aan de snelheid die je wenst. Dat hangt natuurlijk af van hoeveel uitzicht je hebt en of je moet stoppen of heel traag of toch iets sneller de rotonde kunt oprijden. Je mag gerust van 6 naar 2 of als het iets vlotter kan van 6 naar 3. Allemaal afhankelijk van de situatie op dat moment.
7) Nog een laatste situatie: Ik kom op een T-kruising waar ik vb links wil afslaan. Er zijn haaientanden waaraan ik moet stoppen, om te kunnen zien als er auto's/fietsers komen. Maar er ligt net voor de haaientanden een zebrapad. Ik dacht dat ik nooit mocht stoppen op een zebrapad, maar de situatie verplicht je er wat toe in mijn ogen (anders kan je niks zien als je er niet op stopt), zijn ze hier streng op?
Je vertraagt of stopt vóór de oversteekplaats om eerst te kijken of er geen voetgangers in aantocht zijn. Pas wanneer je geen voetgangers in de omgeving ziet en je weet dat je hen niet zal belemmeren kun je tot aan de haaientanden rijden. Stilstaan en parkeren is verboden op een oversteekplaats maar even stoppen om een beter uitzicht te verkrijgen mag gerust, tenminste als je eerst rekening houdt dat er geen voetgangers in de buurt zijn die je zou kunnen belemmeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie