Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Bericht door Erasmusje »

Gegeven: de volgende situatie.
Afbeelding

De examinator vraagt de kandidaat voorwaarts te parkeren in parkeervak 2.
In parkeervak 3 staat een kleine auto (formaat Opel Corsa) die zich goed vooraan in zijn parkeervak heeft geplaatst.
Hierdoor zit er tussen het achterste van de auto in vak 3 en de achterlijn van zijn vak een meter afstand.
Onlangs hoorde ik een instructeur beweren dat de kandidaat tijdens het manoeuvreren van die vrije meter géén gebruik mag maken door bvb tot op 20 cm van de auto in vak 3 te rijden. (Zoals op de tekening)
Dat je géén gebruik mag maken van de tegenoverliggende vakken (4, 5 en 6) wist ik, maar dat je de de ruimte in vak 3 achter de daar geparkeerde auto niet zou mogen gebruiken lijkt me vreemd.

Had die instructeur het bij het rechte eind? Mag het of mag het niet?

Zijn de officiële richtlijnen voor wat nu wel of niet mag/moet tijdens de vereiste manoeuvres van het examen ergens te vinden op de website van een officiële instantie?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Bericht door GRO »

Het is inderdaad niet de bedoeling dat je gebruik gaat maken van 30 cm vrije ruimte in een ander parkeervak, want dan zou je evengoed voor een stuk op vakken 4,5,6 kunnen rijden.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Bericht door Erasmusje »

Bedankt, GRO.
Heb je toevallig ook een officiële referentie naar de exacte beschrijving van wat wel mag/moet en en zeker niet mag tijdens dit en de andere manoeuvres.
Het enige "quasi-officiële" dat ik terugvind is deze brochure: http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _NL_VL.pdf
En ook daar vind je slechts weinig specifieke info terug.
Ook in je praktijkboek (blz 108 en 109) wordt er niet gesproken over het gebruik van de naastliggende rijvakken en ook niet over de tegenoverliggende vakken.
Op de website van de rijprof over dit manoeuvre http://www.derijprof.be/paginaPvak.htm vind ik wel terug dat je de TEGENOVERLIGGENDE rijvakken niet mag gebruiken, maar ook de rijprof zegt niks over de naastliggende rijvakken. Ik betwijfel niet dat "de rijprof" het bij het rechte eind heeft, maar dergelijke info moet tech ergens te vinden zijn via een officiële instantie? Een wettekst ergens?
Van de volgende link word ik ook niet veel wijzer: https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... jlage5vg#3
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Bericht door de rijprof »

Je mag de tegenoverliggende vakken niet gebruiken. Die info had je al.
Over de naastliggende vakken wordt er bij mijn weten niets gezegd.
Maar waarom zou je het naastliggend vak gebruiken? Dat is toch niet nodig. Op 20 cm naar een andere auto rijden, zou ik toch niet echt aanraden.
Neem geen risico's en rijd niet te dicht naar andere auto's.
Ik denk dat het niet verboden is om een naastliggend vak te gebruiken maar ik zou het toch ook niet gaan zoeken.
Vermoedelijk wordt er niets over gezegd.
De bedoeling is in een vak parkeren en dan moet je je voorstellen dat dat vak ingenomen is, zelfs al staat daar geen auto.

Je mag gerust in 2 bewegingen naar het parkeervak rijden zoals op mijn website is voorgesteld.
www.derijprof.be/manoeuvres/PvakrechtsV.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Bericht door Benny Stinkens »

In Bree wordt er je wel gezegd dat je de naastliggende vakken ook NIET mag gebruiken :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Bericht door Erasmusje »

de rijprof schreef:Je mag de tegenoverliggende vakken niet gebruiken. Die info had je al.
Over de naastliggende vakken wordt er bij mijn weten niets gezegd.
Benny Stinkens schreef: 05 mar 2021, 20:18 In Bree wordt er je wel gezegd dat je de naastliggende vakken ook NIET mag gebruiken :idea:
Kijk, daar heb je het. De ene zegt het zus en de andere zegt het zo...
Als de examinator voor het examenmanoeuvre zegt dat je de naastliggende vakken niet mag gebruiken, dan is het duidelijk en weet de kandidaat waar hij zich -tijdens het examen- aan te houden heeft. Mijn dochter heeft dat manœuvre ook moeten doen toen ik haar naar het examen begeleidde, maar ik meen me te herinneren dat de examinator niks zei over het al dan niet gebruiken van de naastliggende vakken.

Dus mijn vraag blijft: waarop is dat al dan niet gebaseerd? Als de rijprof op zijn site schrijft dat je de tegenoverliggende vakken niet mag gebruiken, waarop is dat dan gebaseerd? Rijprof, is dat gewoon omdat jij het zelf altijd zo gehoord hebt van anderen, of omdat de examinatoren dat effectief zeggen in één of alle examencentra of zijn al die spelregeltjes ergens terug te vinden in een officieel document? Ik zou hopen van wel!
Waar zijn er officiële richtlijnen te vinden?
Als een leerling mij vraagt waarom iets zus of zo is, wil ik niet zo maar antwoorden dat het zo is omdat ik het zo zeg, maar wil ik hem ook de bewijzen daarvan kunnen leveren. En in dit geval ben ik zelf gewoon benieuwd! Ik kan het antwoord nergens vinden!
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Bericht door Erasmusje »

Op de website van Goca Vlaanderen vind ik de twee volgende documenten:
Infobrochure over het praktijkexamen B (uitgifte datum 1-3-2021) en
Infobrochure over het praktijkexamen A (uitgiftedatum 1-3-2021)

In de brochure voor de motorbestuurder valt het op dat er zeer gedetailleerde instructies te vinden zijn voor het achterwaarts parkeren in een parkeervak. Daar kan je oa lezen dat je het tegenoverliggende vak niet mag gebruiken en bij het manoeuvreren niet over de lijnen mag rijden die het parkeervak afbaken.

In de brochure voor het rijbewijs B daarentegen, lees ik enkel het volgende:
LOODRECHT TEN OPZICHTE VAN DE WEG VOORUIT IN EEN VAK PARKEREN
- U moet uw voertuig vooruit parkeren in een parkeervak op een openbare plaats.* Minstens één voertuig staat naast het aangeduide parkeervak geparkeerd.
- U heeft de vrije keuze wat de opstelling van het voertuig betreft, zolang dit een voorwaarts parkeermanoeuvre mogelijk maakt.
- U hoeft het manoeuvre niet in één beweging uit te voeren.
- Hier kan de examinator vragen om het gedeelte “Voorzorgen” van het manoeuvre “Voorafgaande controles” uit te voeren.
- Het manoeuvre is beëindigd wanneer het voertuig volledig in het parkeervak opgesteld staat.


Daar staat dus NIET in dat je de naastliggende parkeervakken niet mag gebruiken, er staat zelfs niet in dat je de tegenoverliggende rijvakken niet mag gebruiken en er staat ook niet in dat je niet mag "droog sturen".
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Bericht door Benny Stinkens »

Droog sturen mag.
Zelfs tijdens het keren op de rijbaan. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorwaarts parkeren rijvak. Beperkingen tijdens examen?

Bericht door de rijprof »

Droog sturen mag.
Zelfs tijdens het keren op de rijbaan.
Ja, maar is om mechanische redenen (veel slijtage) toch sterk af te raden. 't Is niet omdat het mag dat het daarom ook goed is voor de auto.

@ Erasmusje,
Ik denk dat je gelijk hebt. Er is niets te vinden in de brochure over het al dan niet mogen gebruiken van tegenover- of naastliggende parkeervakken.
Ik dacht dat het voorheen wel zo was (wat betreft tegenoverliggende parkeervakken) maar dat het ondertussen geschrapt is in de brochure.
Op den duur kun je er niet meer aan uit als men steeds vanalles verandert...

Maar ik zou het ook niet echt gaan 'zoeken' als het niet nodig is om tegenoverliggende of naastliggende parkeervakken te gebruiken.
Je mag gerust in 2 bewegingen naar een parkeervak rijden en ik zou daar dankbaar gebruik van maken. Het maakt het manoeuvre gemakkelijker en minder riskant om rakelings naast een andere geparkeerde auto te komen.
Je weet nooit of de examinator ook up-to-date is, indien de brochure aangepast is, en of er veel belang wordt aangehecht. :|

In mijn ogen is dit onbelangrijk maar je weet nooit hoeveel belang een examinator er aan hecht.
Ik denk dat je moet laten zien dat je in een vak kunt parkeren, alsof er geparkeerde auto's in de andere vakken staan.

Wil je het zeker weten, dan kun je het vragen aan de hoofdexaminator.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie