Herstelexamens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Hilde

Re: Herstelexamens

Bericht door Hilde »

Hoi vanmorgen geweest voor herstelexamen :x.
De theoretische vragen zijn voortal kwestie van opletten op alle vervoermiddelen op en naast de weg. Ging vlotjes..
Daarna Toon mij de remvloeistof?? Euh remvloeistof???? :?: nooit van gehoord zit dus onder moterkap goed verborgen met gele dop erop.
Koelvloeistof en de gekende vragen,
De lichten.. Mistlichten laat dit nu niet aan bod gekomen zijn dusja sterk bezig (not).
Hupla de weg op te traag rijden in bebouwde kom mag niet, te snel evenmin, enfin alles netjes gedaan de manoeuvres draaien, geen stoep ofzo geraakt, in parkeren ook vlot,
Stel u GPS in.. Bestemming invoeren kan ik dus enkel afgaan nu op Madammetje haar stem
Oef eindbestemming gehaald.
Spijtig ik moet u teleurstellen mevrouw, verkeersbord f50bis gemist en manoeuvreren ging ook niet
Kom maar terug
Vriendelijke mijnheer heeft mij toch papieren mee
Bij veel opmerkingen OW (geen mens of Google die betekenis kent)..
Dus niet te traag zeker niet te snel, pas op voor verkeersbord F50bis, en leer je gps ook kennen succes aan allen
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Hilde schreef: 19 jan 2021, 20:04 Daarna Toon mij de remvloeistof?? Euh remvloeistof???? :?: nooit van gehoord
Staat toch overal dat dit gevraagd kan worden ?
De lichten.. Mistlichten laat dit nu niet aan bod gekomen zijn dusja sterk bezig (not).
Als je dat niet weet bij auto waarmee je rij-examen gaat doen, zoek je het eerlijk gezegd toch zelf ?

Dit kan / zal de doorslag geven als het elders nipt is ...

Spijtig ik moet u teleurstellen mevrouw, verkeersbord f50bis gemist en manoeuvreren ging ook niet
F50bis is officieel gevaarsbord dat waarschuwt voor fietsers bij afslaan

Maar wordt algemeen aangeduid wanneer kandidaat niet voldoende uitkijkt voor fietsers , voetgangers bij afslaan

Bij veel opmerkingen OW (geen mens of Google die betekenis kent)..
Openbare Weg
Mathiaswillemsens

Re: Herstelexamens

Bericht door Mathiaswillemsens »

Jack schreef: 20 sep 2018, 15:29 Beste Laura,

helaas moet ik ook herstelexamens afleggen en zit zelfs 4 j zonder rijbewijs.
Ik rij reeds 30 j met de auto, tijden veranderen als ook de examens vandaar ik info zoek op het web.
Zoals u aanhaalt is hier moeilijk bruikbare materie over te vinden en zeker niet geschreven om te verstaan door
de doorsnee burger.
Wat u hier neerpent is wat ik al geruime tijd zocht, klare taal bedankt hiervoor THANKS
nu weet ik eindelijk hoe alles in grote trekken praktisch verloopt en hoe ik me hierop kan voorbereiden.
Bedankt voor je verhaal voor te leggen aan chauffeurs die dit alles weer terug moeten doorlopen iemand
zoals ik.
Ik wens je nog vele veilige kilometers toe en hopelijk gevrijwaard van overtredingen in de toekomst.
Hoop je nog eens tegen te komen met een leuke post reisverhaal of zo .....zou ik wel graag lezen zoals jij
verslag kan schrijven :D
Greets,
Jack
Beste ,

Moet je tijdens het examen een L hebben hangen & een 2de spiegel ? Ik moet morgen mijn herstelexamen gaan doen daarmee de vraag.

Mvg
Mathiaswillemsens

Re: Herstelexamens

Bericht door Mathiaswillemsens »

Gast schreef: 26 mei 2017, 13:44 Omdat ik via jullie site me heb voorbereid op mijn herstelexamens theorie en praktijk en veel heb gehad aan het forum wou ik even mijn ervaring schetsen. Misschien hebben anderen er ook iets aan want de informatie over herstelexamens op officiële kanalen is beperkt vond ik...

Ik kreeg een brief van het examencentrum dat ik gekozen had (Deurne) dat je je kan aanmelden voor de theorie gewoon tijdens openingsuren, die brief meenemen en opnieuw grondig gestudeerd (wegcode verandert geregeld) :) (ik had 48/50 8) )

Dan kreeg ik een mailadres van GOCA mee om een afspraak te maken (gemaild op 18/4). Enkele dagen later kreeg ik telefoon dat er plaats was op 22/5 om examen te doen. Datum aangenomen omdat die vóór 1/6/2017 viel en ik toch liever op voorhand wist welke maneuvers ik zou moeten doen.
Praktijk oefenen is wat moeilijker natuurlijk en ik was wel redelijk nerveus omdat ik wegens rijverbod + geen auto meer in bezit toch +2j niet meer reed. De optie om rijlessen te nemen bestaat natuurlijk wel (maar dat kost centjes). Dat had ik misschien gedaan als ik er niet was doorgeweest bij de eerste poging (of tweede). Ik kan niet direct terug vinden of je in deze situatie ook verplicht zou worden om 6u te volgen na 2x falen :?:

Auto geleend van mijn ouders en een week vooraf op een privé terrein de maneuvers (rechts parkeren achter wagen + keren smalle straat) geoefend.
Ook even wennen aan schakelen/gedrag motor en onder motorkap gekeken, knopjes gezocht enzo... Was na het lezen hier wel onzeker of ik een juiste rem/schakel techniek had maar dat kon ik niet echt oefenen. :?

Dag van het examen mag je ALLEEN (zonder L of extra spiegel) de kortste weg van/naar het examencentrum afleggen. Had dit gevonden in de wet maar ook nog is dubbel gechecked met examencentrum.

Verloop examen: examinator wéét dat je voor herstelexamen komt maar had niet de indruk dat die anders deed (zeggen zelfs expliciet dat het hetzelfde examen is). Voorafgaande controles: Koelvloeistof tonen onder motorkap, alle lichten, zithouding & spiegels (enkel uitleggen niet aanpassen). Was vergeten iets over mijn gordel te zeggen maar geen opmerking gehad.

Rondrijden in Deurne zelf, geen idee welk parcours we hebben gevolgd. De maneuvers waren snel in het examen (na 10 min) en in dezelfde straat. Deze was redelijk smal maar wel twee richtingen. Parkeren achter auto met héél veel ruimte erachter, is toch een pak gemakkelijker dan vroeger tussen de paaltjes :lol: Keren in straat, zelf te kiezen waar, plaats gekozen waar er langs beide kanten geen geparkeerde wagen stond natuurlijk.
Voor de rest vlot gereden (maandag rond 11u00), speciale aandacht op rondkijken (vb. expliciet in de dwarsstraat kijken), borden zone 30, niet mee met andere auto's gaan stilstaan op tramsporen om Ruggeveldlaan over te steken, dicht genoeg bij de maximumsnelheid rijden (vb. zeker +60 op een kalme Bisschoppenhoflaan).
Enige heikel momentje was aan de Gallifortlei t.h.v. de Post, daar stond langs beide kanten een auto dubbel geparkeerd zodat kruisen heel nipt werd. Ik kwam als eerste aan en reed stapvoets tot aan de hindernis. Enkele seconden komt een grote SUV tegenover mij aan en stopt. Op het moment dat ik ongeveer naast de dubbelgeparkeerde auto was, reed de SUV óók vooruit waardoor we elkaar met minimale ruimte moesten kruisen. Toen we naast elkaar stonden stopte de SUV weer en ben ik héél voorzichtig verder gereden. Commentaar van de examinator: "Die gaf nu toch wel écht de indruk ons door te laten" - geen opmerking op blad. Dus bij onverwachte situatie: kalm blijven, niet helemaal dichtklappen, een oplossing zoeken die voorzichtig is. Moest ik het gevoel hebben gehad te weinig ruimte te hebben had ik blijven stilstaan!

Terug bij examencentrum zei hij dat ik geslaagd was, vlot reed en enkel bij de eerste rotonde niet genoeg in m'n dode hoek had gekeken maar alle volgende keren wel. Code op blad: 5 Richtingsverandering : Voorbehoud
5/1.00 zich vergewissen - bord F50 bis :D

Hoop dat iemand hier misschien iets aan heeft!

Laura
Moet je dan ook een L hebben hangen tijdens het examen en of een extra spiegel als je jou herstelexamen moet doen?

Mvg
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Herstelexamens

Bericht door de rijprof »

Voor herstelexamens is een 'L' en 2de binnenspiegel niet nodig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
SQUIRTLE010

Re: Herstelexamens

Bericht door SQUIRTLE010 »

Beste
Hoe zitten de herstelexamens in elkaar als de de medische en psychische testen ook moet opnieuw doen...
Wat moet je als bewijs voorleggen of wat houd het precies allemaal in ...
Kan er me iemand prijs zeggen ook?...
Mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door GRO »

Je kan bijvoorbeeld al eens dit volledig toppic lezen waar verschillende mensen hun ervaring in neerpenden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

SQUIRTLE010 schreef: 03 aug 2021, 12:29 Hoe zitten de herstelexamens in elkaar als de de medische en psychische testen ook moet opnieuw doen...
Wat moet je als bewijs voorleggen of wat houd het precies allemaal in ...
Kan er me iemand prijs zeggen ook?...
https://www.vias.be/nl/particulieren/he ... derzoeken/

Prijzen liggen overigens vast ongeacht waar je gaat

https://www.ipmt.be/nl/prijs-van-een-herstelonderzoek
AnthonyLeyssens

Re: Herstelexamens

Bericht door AnthonyLeyssens »

Hallo,

ik heb na 5 jaar niet te rijden mijn herstel examen theorie opnieuw behaald en de medisch en psychologische testen gedaan.
ik moet nu enkel nog het praktijkexamen opnieuw doen. Klopt het dat ik nu niet mag rijden met een begeleider en een L om te oefenen ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Herstelexamens

Bericht door Benny Stinkens »

Klopt inderdaad.
Je kan wel met een erkende rijschool les volgen (oefenen) :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

AnthonyLeyssens schreef: 18 jan 2022, 15:52 Klopt het dat ik nu niet mag rijden met een begeleider en een L om te oefenen ?
Dat mag inderdaad niet - enkel rijschool

Je mag wél zelf naar examencentrum rijden voor het praktische examen (en énkel voor dat examen)
(neem wel printje van afspraak of zoiets mee)


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /624-t3hs1

Artikel 4

Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :

1° de bestuurders die overeenkomstig de bepalingen van dit besluit of van het besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B het praktische examen afleggen of met het oog daarop een scholing volgen.

Deze vrijstelling geldt eveneens wanneer zij zich naar het examencentrum begeven om het examen af te leggen en ervan terugkeren voor:

a) de bestuurders die vervallenverklaard zijn van het recht tot sturen en die het praktische examen moeten afleggen voorgeschreven in artikel 38 van de wet;
Vanessa1*

Re: Herstelexamens

Bericht door Vanessa1* »

Beste ,
Mijn zoon moet tegen 26/4 zijn rijbewijs ingeven voor 2 maanden.
Vanaf wanneer kan hij zijn examens afleggen en moet hij wachten op iets of mag hij kijken wanneer en waar hij wil ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Vanessa1* schreef: 06 apr 2022, 20:08 Beste ,
Mijn zoon moet tegen 26/4 zijn rijbewijs ingeven voor 2 maanden.
Vanaf wanneer kan hij zijn examens afleggen en moet hij wachten op iets of mag hij kijken wanneer en waar hij wil ?
Spreken we over herstelexamens :?:


Normaal krijgt hij via Parket papieren hiervoor

Heeft of zal normaal kunnen kiezen waar de herstelexamens doorgaan
Indien men zelf niet kiest, kiest parket een examencentrum voor de betrokkene ...


Sommige parketten doen de examens voor de periode van verval ("rijverbod")
Motor

Re: Herstelexamens

Bericht door Motor »

Beste
Ik heb een rijverbod gekregen van 6 maanden en de 4 proeven opnieuw afleggen. Nu is de rijverbod termijn afgelopen en heb ik juist het theoretisch herstelexamen al afgelegd. Er rest mij nog het praktische en medische/psychologische testen. In juni heb ik mijn praktijk voor de auto, dus nu is mijn vraag mag ik in de tussentijd mijn praktijkexamen afleggen voor de motor? Want in mei heb ik praktijklessen en aansluitend examen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Motor schreef: 07 apr 2022, 12:28 Beste
Ik heb een rijverbod gekregen van 6 maanden en de 4 proeven opnieuw afleggen. Nu is de rijverbod termijn afgelopen en heb ik juist het theoretisch herstelexamen al afgelegd. Er rest mij nog het praktische en medische/psychologische testen. In juni heb ik mijn praktijk voor de auto, dus nu is mijn vraag mag ik in de tussentijd mijn praktijkexamen afleggen voor de motor? Want in mei heb ik praktijklessen en aansluitend examen.
Je bent vervallen van het recht op sturen mét herstelexamens
Dat betekent dat je vervallen BLIJFT tot je alle examens met succes afgelegd hebt (en dat geregistreerd is)


Bizar, maar blijkbaar mag je via rijschool wél praktijk examen doen tijdens een periode van verval :shock:
(voor een ander voertuig, alles behalve B / auto's ... tenzij in een gewest met directe toegang tot examen B)

Ik vind daar alvast geen verbod toe, hoe absurd dat ook is.


Vraag het voor alle zekerheid tijdig na bij het examencentrum :!: :!:



Je mag dan wel enkel met een erkende rijschool oefenen en examen gaan doen, en je zal geen rijbewijs (ook geen voorlopig) hebben of kunnen krijgen tot je alle herstelonderzoeken succesvol gedaan hebt.

[Als je eender welk voorlopig rijbewijs had, is dat ook vervallen door het verval van het recht op sturen ! ]
Plaats reactie