Herstelexamens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Herstelexamens

Bericht door Gast »

Omdat ik via jullie site me heb voorbereid op mijn herstelexamens theorie en praktijk en veel heb gehad aan het forum wou ik even mijn ervaring schetsen. Misschien hebben anderen er ook iets aan want de informatie over herstelexamens op officiële kanalen is beperkt vond ik...

Ik kreeg een brief van het examencentrum dat ik gekozen had (Deurne) dat je je kan aanmelden voor de theorie gewoon tijdens openingsuren, die brief meenemen en opnieuw grondig gestudeerd (wegcode verandert geregeld) :) (ik had 48/50 8) )

Dan kreeg ik een mailadres van GOCA mee om een afspraak te maken (gemaild op 18/4). Enkele dagen later kreeg ik telefoon dat er plaats was op 22/5 om examen te doen. Datum aangenomen omdat die vóór 1/6/2017 viel en ik toch liever op voorhand wist welke maneuvers ik zou moeten doen.
Praktijk oefenen is wat moeilijker natuurlijk en ik was wel redelijk nerveus omdat ik wegens rijverbod + geen auto meer in bezit toch +2j niet meer reed. De optie om rijlessen te nemen bestaat natuurlijk wel (maar dat kost centjes). Dat had ik misschien gedaan als ik er niet was doorgeweest bij de eerste poging (of tweede). Ik kan niet direct terug vinden of je in deze situatie ook verplicht zou worden om 6u te volgen na 2x falen :?:

Auto geleend van mijn ouders en een week vooraf op een privé terrein de maneuvers (rechts parkeren achter wagen + keren smalle straat) geoefend.
Ook even wennen aan schakelen/gedrag motor en onder motorkap gekeken, knopjes gezocht enzo... Was na het lezen hier wel onzeker of ik een juiste rem/schakel techniek had maar dat kon ik niet echt oefenen. :?

Dag van het examen mag je ALLEEN (zonder L of extra spiegel) de kortste weg van/naar het examencentrum afleggen. Had dit gevonden in de wet maar ook nog is dubbel gechecked met examencentrum.

Verloop examen: examinator wéét dat je voor herstelexamen komt maar had niet de indruk dat die anders deed (zeggen zelfs expliciet dat het hetzelfde examen is). Voorafgaande controles: Koelvloeistof tonen onder motorkap, alle lichten, zithouding & spiegels (enkel uitleggen niet aanpassen). Was vergeten iets over mijn gordel te zeggen maar geen opmerking gehad.

Rondrijden in Deurne zelf, geen idee welk parcours we hebben gevolgd. De maneuvers waren snel in het examen (na 10 min) en in dezelfde straat. Deze was redelijk smal maar wel twee richtingen. Parkeren achter auto met héél veel ruimte erachter, is toch een pak gemakkelijker dan vroeger tussen de paaltjes :lol: Keren in straat, zelf te kiezen waar, plaats gekozen waar er langs beide kanten geen geparkeerde wagen stond natuurlijk.
Voor de rest vlot gereden (maandag rond 11u00), speciale aandacht op rondkijken (vb. expliciet in de dwarsstraat kijken), borden zone 30, niet mee met andere auto's gaan stilstaan op tramsporen om Ruggeveldlaan over te steken, dicht genoeg bij de maximumsnelheid rijden (vb. zeker +60 op een kalme Bisschoppenhoflaan).
Enige heikel momentje was aan de Gallifortlei t.h.v. de Post, daar stond langs beide kanten een auto dubbel geparkeerd zodat kruisen heel nipt werd. Ik kwam als eerste aan en reed stapvoets tot aan de hindernis. Enkele seconden komt een grote SUV tegenover mij aan en stopt. Op het moment dat ik ongeveer naast de dubbelgeparkeerde auto was, reed de SUV óók vooruit waardoor we elkaar met minimale ruimte moesten kruisen. Toen we naast elkaar stonden stopte de SUV weer en ben ik héél voorzichtig verder gereden. Commentaar van de examinator: "Die gaf nu toch wel écht de indruk ons door te laten" - geen opmerking op blad. Dus bij onverwachte situatie: kalm blijven, niet helemaal dichtklappen, een oplossing zoeken die voorzichtig is. Moest ik het gevoel hebben gehad te weinig ruimte te hebben had ik blijven stilstaan!

Terug bij examencentrum zei hij dat ik geslaagd was, vlot reed en enkel bij de eerste rotonde niet genoeg in m'n dode hoek had gekeken maar alle volgende keren wel. Code op blad: 5 Richtingsverandering : Voorbehoud
5/1.00 zich vergewissen - bord F50 bis :D

Hoop dat iemand hier misschien iets aan heeft!

Laura
Jack

Re: Herstelexamens

Bericht door Jack »

Beste Laura,

helaas moet ik ook herstelexamens afleggen en zit zelfs 4 j zonder rijbewijs.
Ik rij reeds 30 j met de auto, tijden veranderen als ook de examens vandaar ik info zoek op het web.
Zoals u aanhaalt is hier moeilijk bruikbare materie over te vinden en zeker niet geschreven om te verstaan door
de doorsnee burger.
Wat u hier neerpent is wat ik al geruime tijd zocht, klare taal bedankt hiervoor THANKS
nu weet ik eindelijk hoe alles in grote trekken praktisch verloopt en hoe ik me hierop kan voorbereiden.
Bedankt voor je verhaal voor te leggen aan chauffeurs die dit alles weer terug moeten doorlopen iemand
zoals ik.
Ik wens je nog vele veilige kilometers toe en hopelijk gevrijwaard van overtredingen in de toekomst.
Hoop je nog eens tegen te komen met een leuke post reisverhaal of zo .....zou ik wel graag lezen zoals jij
verslag kan schrijven :D
Greets,
Jack
Johnny

Re: Herstelexamens

Bericht door Johnny »

Hallo allemaal,

Vraagje..ik moet volgende week mijn herstelexamen praktijk gaan doen.
Is het zo dat ik alleen heen en terug naar het examencentrum mag rijden?En waar zou ik moeten zijn om dat aan te vragen?

Grts
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Johnny schreef: 22 sep 2018, 10:19 Vraagje..ik moet volgende week mijn herstelexamen praktijk gaan doen.
Is het zo dat ik alleen heen en terug naar het examencentrum mag rijden?En waar zou ik moeten zijn om dat aan te vragen?
Moet je niet aanvragen, die vrijstelling bestaat per KB:

De vrijstelling geldt wel enkel voor het praktische examen, NIET voor andere herstelonderzoeken :!:


https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /624-t3hs1

Artikel 4

Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :

1° de bestuurders die overeenkomstig de bepalingen van dit besluit of van het besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B het praktische examen afleggen of met het oog daarop een scholing volgen.

Deze vrijstelling geldt eveneens wanneer zij zich naar het examencentrum begeven om het examen af te leggen en ervan terugkeren voor:

a) de bestuurders die vervallenverklaard zijn van het recht tot sturen en die het praktische examen moeten afleggen voorgeschreven in artikel 38 van de wet;
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Herstelexamens

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 22 sep 2018, 15:05 Deze vrijstelling geldt eveneens wanneer zij zich naar het examencentrum begeven om het examen af te leggen en ervan terugkeren voor:
Je moet dus via het examencentrum terug naar huis rijden. Als je het tijdens het examen beu wordt en de examinator in de gracht kiepert, mag je niet verder naar huis rijden. :lol:
Johnny

Re: Herstelexamens

Bericht door Johnny »

Beste,

Bedankt voor de informatie.Maar toch nog een vraag...moet ik geen bewijsstuk bij me hebben(mail)om te bewijzen dat ik naar het examencentrum rijd?

Mvg

Johnny
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Johnny schreef: 23 sep 2018, 15:13 Bedankt voor de informatie.Maar toch nog een vraag...moet ik geen bewijsstuk bij me hebben(mail)om te bewijzen dat ik naar het examencentrum rijd?
Nee, wettelijk niet

maar je gaat denk ik wel de papieren van het Parket bij hebben :?:
Gast

Re: Herstelexamens

Bericht door Gast »

Beste,

Okay bedankt voor de informatie.

Grts

Johnny
Tadali

Re: Herstelexamens

Bericht door Tadali »

Moet je dan ook verplichte lessen volgen als je herstelexamens moet doen?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Tadali schreef: 05 nov 2018, 19:46 Moet je dan ook verplichte lessen volgen als je herstelexamens moet doen?
enkel de examens
Gast

Re: Herstelexamens

Bericht door Gast »

Beste, ik moet ook mijn rijbewijs opnieuw afleggen. De vraag die ik mij stel is krijg je dan een volledig nieuw rijbewijs of krijg je het oude terug. Heb mijn rijbewijs in 2004 gehaald gaat die datum dan er ook opstaan,alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 30 nov 2018, 14:56 Beste, ik moet ook mijn rijbewijs opnieuw afleggen. De vraag die ik mij stel is krijg je dan een volledig nieuw rijbewijs of krijg je het oude terug. Heb mijn rijbewijs in 2004 gehaald gaat die datum dan er ook opstaan,alvast bedankt
Je krijgt het oude terug.

Als je nog een "boekje" hebt, op de oudere versies daarvan staan vakjes voor de perioden van vervallenverklaring
Geen idee of die nog ingevuld worden, want op de nieuwe rijbewijzen staat dat niet meer op.


Maar mocht je toch een nieuw krijgen, of willen, staat er per categorie de datum van eerste uitreiking op, dus verandert er niets aan de geldigheid van je rijbewijs ifv de voertuigcategoriën (behalve dat het nieuwe rijbewijs dan maar 10 jaar geldig is)
Tadali

Re: Herstelexamens

Bericht door Tadali »

Alle examens afgelegd maar krijg rijbewijs niet terug omdat ik niet de lessen voor theorie heb gevolgd 😫
Moetniopnieuw de theoretische lessen gaan volgen en examen nogmaals afleggen voor in deze terug krijg.
Waarom is dit niet overal hetzelfde?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Tadali schreef: 19 dec 2018, 18:33 Alle examens afgelegd maar krijg rijbewijs niet terug omdat ik niet de lessen voor theorie heb gevolgd 😫
Moetniopnieuw de theoretische lessen gaan volgen en examen nogmaals afleggen voor in deze terug krijg.
Waarom is dit niet overal hetzelfde?
Waar ergens (welk Parket ?)

Want de straf is het herdoen van de examens
Niet van de lessen, daar is geen wettelijke basis voor
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Herstelexamens

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 19 dec 2018, 23:30 Want de straf is het herdoen van de examens
Niet van de lessen, daar is geen wettelijke basis voor
Misschien al 2 x theorie-examen afgelegd en niet geslaagd :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie