Praktijkexamen te Alken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast150
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2017, 21:44

Praktijkexamen te Alken

Bericht door Gast150 »

Beste

Enkele weken terug heb ik mijn praktijkexamen afgelegd voor de tweede maal, en ik was ook deze maal niet geslaagd.
Nu de ontgoocheling en de teleurstelling "een beetje" is weggewaaid, wil ik hier mijn verhaal neertypen

Mijn 1ste rijexamen dateerde ergens in oktober, de dag kan ik niet meer exact zeggen. En mijn 2de rijexamen is in januari afgelegd. Inhoudelijk wil ik niet ingaan over de examens, want dan kom ik niet toe met 60 000 karakters. Ik wil het vooral hebben over de examinatoren. Ik had voordien respect voor die mensen, maar dat is echt wel pijlsnel afgenomen! Die mensen zijn totaal niet voor rede vatbaar (Het zal u misschien verbazen?). Je wilt bijvoorbeeld een woordje uitleg waarom je niet geslaagd bent, ik vroeg dit op een beleefde toon, maar er kwam enkel een tekeningetje aan te pas. Een kleuter kan nog beter tekenen! Ze beginnen al meteen met afkraken en u volledig te vernederen: "Het is slecht, onbekwaam voor de openbare weg". Verder had de examinator er niks aan toe te voegen. Je kreeg het attest, en daar was de deur! Dit is vind ik gewoonweg zeer onbeleefd, schandalig vind ik het!

En de 2de keer zag het er niet veel beter op. Die meneer zei uit het niets dat hij zich ging "opjagen". Ik viel bijna in de lach toen ik dat hoorde. Opnieuw vroeg ik beleefd met mijn begeleider wat zijn argumenten waren. En probeerde ik een tegenargument te geven. Maar dat wou die man absoluut niet aanhoren. Hij begon bijna het hele examencentra bijeen te roepen, en snauwde steeds naar "de wet dit, ... de wet dat, ...". Echt waar! Het kan mij nu niets schelen of ik een auto heb of niet. Maar van mijn part krijgen ze gene frank meer van mij! We leven toch in een samenleving waarin je een mening mag geven, of een vraag mag stellen?

Is dit toeval of zijn ze allemaal zo getraind? Je hebt dan 20 uur rijles gevolgd, en 1600 euro in de VAB gepompt. En dan kom je zoiets tegen! Ik had veel beter verwacht van de examinatoren. Een klein beetje beleefdheid en menselijkheid is wel op zijn plaats geweest. Oké men mag steeds verwijzen naar de grondwet, en dat duidelijk verwoorden, maar doe dat dan op een beleefde manier.

Nu alweer geld pompen in de VAB, ditmaal minimum 500 euro. Omdat ik zogezegd: "Slecht rij, en onbekwaam ben voor de openbare weg". Zeer grote teleurstelling als je dit moet aanhoren! Ik heb zeker al meer dan 1000 km afgelegd met de auto, en heb nauwelijks problemen ondervonden. En ik heb geen ezel die geld ... .

PS: ik wil geen haat zaaien, ik heb enkel mijn gedacht en mijn visie willen weergeven.

Vriendelijke groet
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door GRO »

ALs twee verschillende examinatoren oordelen dat het niet goed gaat... zou het dan toeval zijn dat die alle twee hetzelfde zeggen?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door Rafael »

Gast150 schreef:Ik heb zeker al meer dan 1000 km afgelegd met de auto, en heb nauwelijks problemen ondervonden.
Bedoel je hiermee dat je sinds je leert rijden, iets meer dan 1000 km geoefend hebt, of begrijp ik dat verkeerd?

Welke opmerkingen stonden er verder op de resultaten van je beide examens?
Gast150
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2017, 21:44

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door Gast150 »

Bij het eerste praktijkexamen had ik beide manoeuvres uitgevoerd volgens het boekje. Desondanks kreeg ik het resultaat "onder voorbehoud", dat weet ik nog goed. Het was om misselijk van te worden. De fout die ik gemaakt had was dat ik mij foutief had gesorteerd op het sorteervlak, aan het kruispunt. En dan op het einde van het rijexamen te horen krijgen dat "alles slecht" was, ... . Dat is toch niet mogelijk? Pure komedie! Ik was er van overtuigd dat ik geslaagd zou zijn... .

Rafael, die 1000 km is een schatting van wat ik heb afgelegd tijdens het oefenen (inclusief 6 uur rijschool). Laat ons zeggen, dat het ongeveer 800-900 km zou zijn.

Mijn tweede praktijkexamen was het keren op de openbare weg mislukt, waarbij ik de boordsteen een beetje lichtjes raakte, en het examen was dan kort daarna onmiddellijk geëindigd. Alhoewel had ik wel twijfels met de breedte van de straat, en vroeg dit ook achteraf aan de examinator. Hij beweerde dat hij breed genoeg was voor eender welk voertuig voor rijbewijs categorie B.

Ik heb de resultaten deze week nog eens herbekeken. Wat daar allemaal opstaat, eerlijk gezegd, ik begrijp er niet veel van. Heel jammer dat ik bij beide examenkansen de kans niet kreeg voor een woordje uitleg van mijn resultaten op papier.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door de rijprof »

De fout die ik gemaakt had was dat ik mij foutief had gesorteerd op het sorteervlak, aan het kruispunt.
Dat kan tellen...
waarbij ik de boordsteen een beetje lichtjes raakte
Je mag de boordsteen licht raken.
het ongeveer 800-900 km zou zijn.
Aantal km's is 1 en variatie is 2.
En dan op het einde van het rijexamen te horen krijgen dat "alles slecht" was
Er zal duidelijk wat schorten aan jouw rijden. 6 uur rijschool, liefst met een andere instructeur, zal misschien duidelijkheid brengen over wat beter moet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast150
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2017, 21:44

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door Gast150 »

Ik begin een klein beetje de indruk te krijgen dat ik niet een "zuiver" antwoord krijg van mijn oorspronkelijk bericht.
Dat jullie de examinatoren niet in twijfel brengen, dat kan ik begrijpen. Verder heb ik reeds vermeld dat ik inhoudelijk niets of weinig over het rijexamen wou vertellen. Want ik kan zelf wel besluiten wat ik goed deed, en niet goed. Daar heb ik iemand zoals u niet voor nodig.

Ik heb kort en bondig, en feitelijk vertelt, hoe "empatisch" de examinatoren zijn. Ik toon respect naar iemand als degene dat ook naar mij toe is.
Als ik een goed of slecht examen afneem mag dat het humeur van de examinator toch niet beïnvloeden? Ik walg er nog steeds van! Geen respect heb ik meer voor die mensen! Hoe jammer het ook klinkt.

Dan wil ik bij deze even vragen aan u, de Rijprof. Ik ben gebuisd op het rijexamen doordat ik de boordsteen lichtjes raakte. Dus ik ben onterecht gebuisd? En wat moet ik dan bij deze doen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door GRO »

Want ik kan zelf wel besluiten wat ik goed deed, en niet goed. Daar heb ik iemand zoals u niet voor nodig.
Eigenlijk moet je examen gaan doen om iemand anders te laten beoordelen of je het wel goed doet.
Het is zoals sommige begeleiders zeggen: "Ik rijd al 30 jaar met een auto, ik zal het wel weten zeker". Misschien heb je in het praktijkboek de resultaten van het onderzoek gelezen, wat die begeleiders allemaal foutief aanleren.
Ik ben gebuisd op het rijexamen doordat ik de boordsteen lichtjes raakte. Dus ik ben onterecht gebuisd? En wat moet ik dan bij deze doen?
Als dat de enige opmerking is onderaan je examenblad, dan is het antwoord JA.
Maar kijk eens goed of daar niet een hele reeks zaken staan.
En wat moet ik dan bij deze doen?
Wat in ons praktijkboek duidelijk staat uitgelegd: onmiddellijk na het examen naar de hoofdexaminator gaan.
Dat jullie de examinatoren niet in twijfel brengen, dat kan ik begrijpen.
Wij hebben geen enkele band met examinatoren of examencentra.

https://www.gratisrijbewijsonline.be/pr ... aktijkboek
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door de rijprof »

Als je vindt dat je onbeschoft behandeld bent geweest, ga dan direct naar de hoofdexaminator.

De boordsteen licht raken mag! Dat zal niet de reden geweest zijn voor jouw mislukt examen.
Wat stond er nog op het resultaatblad? Misschien kunnen we toelichting geven om jou te helpen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast150
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2017, 21:44

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door Gast150 »

De hoofdexaminator heb ik afgelopen tijd telefonisch gecontacteerd. Hij kon niets voor mij betekenen, omdat hij zelf niet aanwezig was tijdens de test. Dat was het enigste wat hij mij wou duidelijk maken. En daarop zei hij dat ik een klacht moest indienen via GOCA. Hij heeft zich vrij gemakkelijk eruit kunnen praten.

Als ik terug ga telefoneren, en wil duidelijk maken dat ik de boordsteen lichtjes raakte, zal ik waarschijnlijk tegen een muur spreken. Want dat eerste telefonische gesprek was er één om snel te vergeten zoals ik hierboven al vermeld had.
De examinator zei zeer duidelijk tegen mij dat je boordsteen absoluut niet mag raken. Wat dus helemaal niet waar blijkt te zijn.

Het begint mij de spuigaten uit te lopen!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door Benny Stinkens »

Wat staat er op je examenblad :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
WBL

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door WBL »

Ik begrijp je frustratie.
Ik ben al verschillende keren in het examencentrum van Alken geweest, zowel voor mezelf als voor andere te brengen/halen.

De vriendelijkheid en professionaliteit in het centrum is extreem ondermaats.
Een vriendelijke houding kost geen geld, maar dat zit hier helaas niet in de prijs inbegrepen.

Je wordt niet erg vriendelijk onthaald aan de balie (ookal kennen ze je nog totaal niet),
en bij de praktijkexamens maken ze er een sport van de kleinste prullen aan te rekenen.

In buurlanden is het veel beter geregeld, maar in België is het een veredelde administratie geworden die rijscholen heel erg rijk maakt.

Hopelijk maakt men in de toekomst werk van objectieve criteria en probeert men een gedragscode op te leggen aan de examinatoren en personeel.

Het is dat je er niet ronduit kan, mochten deze mensen met die attitude werken in een commerciële sector zouden ze niet veel klanten hebben...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door Jozef »

WBL schreef: 15 apr 2018, 01:54 Het is dat je er niet ronduit kan, mochten deze mensen met die attitude werken in een commerciële sector zouden ze niet veel klanten hebben...
Voor de rijbewijsexamens en de technische autokeuring heeft in België de GOCA het monopolie, en dat is nooit goed voor de klanten. In Duitsland hebben meerdere concurrerende ondernemingen die bevoegdheden (TÜV, Dekra, GTÜ).
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door DWB »

Wat je zegt is allemaal heel juist. Niet alle examinatoren zijn sympathiek. En bij de praktijkexamens is er een vrij grote grijze zone, waar de ene meneer je zal buizen en de andere meneer je zal laten slagen.

Anderzijds, laten we wel wezen: dat zijn de twijfelgevallen. Als je écht goed rijdt ga je altijd geslaagd zijn, dan is er geen discussie mogelijk. Daarbij: er is een monopolie, maar het staat je vrij om je examen in een ander examencentrum af te leggen. De examinator daar zal misschien wel sympathiek zijn, maar niet noodzakelijk milder. De oplossing: blijven oefenen, rijlessen nemen, en uiteindelijk zul je wel slagen. De ene kan het na dertig uur, de andere na zestig uur en een derde misschien pas na tweehonderd uur rijervaring, maar uiteindelijk zal het zeker lukken! Succes!
Dakke95

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door Dakke95 »

Met examinator nr. 1001 is echt iets mis. Kan na een examen helemaal niets positiefs zeggen, en zoekt overal naar fouten waar deze er niet zijn.
Gast

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door Gast »

Heb je dan niet keuze wie je examinator is ? Kan je bijvoorbeeld aangeven dat een bepaalde niet wil of is dat onmogelijk ? Zeker na een klacht moet dit toch mogelijk zijn niet ?
Als ik alles zo hoor is er een probleem met jullie communicatie vooral. Als je verkeerd voorgesorteerd was : had hij niet duidelijk gezegd dat je links of rechts af moest gaan of zo ?
Mijn partner moet ook binnenkort aan die lijdensweg beginnen en als ik het zo hoor zal het niet gemakkelijk zijn ...
Nu een ander examencentrum is ook nog een oplossing natuurlijk : je bent vrij je examencentrum te kiezen !
Misschien moet je de volgende keer als om een dubieuze reden fout loopt onmiddellijk de hoofdexaminator erbij halen : dan ka hij kost op de bal spelen en alles nog proberen recht te zetten...
succes nog
Plaats reactie