Praktijkexamentips Rijbewijs C

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Pieter Geusens
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2013, 12:09

Praktijkexamentips Rijbewijs C

Bericht door Pieter Geusens »

Deels omdat ik zelf volgende week moet teruggaan voor de praktijk rijbewijs C en deels om alle wijsheid op dit forum alvast 'samen te brengen' en als vorm van zelfevaluatie.

Eerste maal praktijk.


Fouten
- 2x Achteruit rijden in een straat zonder te vergewissen of dit mogelijk was.
- Opmerking: meer rekening houden met overhang achter.

Oplossing
- Begeleider of examinator laten uitstappen en laten controleren of achteruit rijden veilig mogelijk is.
- Bv. Bij rechts afslaan nogmaals linkerspiegels checken of overhang geen andere voertuigen raakt. Daarna uiteraard voldoende aandacht besteden aan rechterspiegels en/of dodehoekspiegels en camera's.


Mvg.
Pieter
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Praktijkexamentips Rijbewijs C

Bericht door Benny Stinkens »

Pieter Geusens schreef:en deels om alle wijsheid op dit forum alvast 'samen te brengen'
Geen slecht idee, zo kunnen we er allemaal wat van leren. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
curieuzeneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2010, 17:30

Re: Praktijkexamentips Rijbewijs C

Bericht door curieuzeneus »

Hoe ben je feitelijk in de situatie verzeild geraakt dat je achteruit moest ? Was dat te vermijden ?
Pieter Geusens
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2013, 12:09

Re: Praktijkexamentips Rijbewijs C

Bericht door Pieter Geusens »

Dag Curieuzeneus,

Het verhaal ging als volgt:
Bij de proef op de openbare weg moest ik van de Olmenstraat de Heliposstraat opdraaien (Hasselt - examencentrum Alken). Hierbij kreeg ik de bocht niet in 1 keer (was daar met eigen voertuig 3-asser MAN 26T).
Mijn reactie hierop was omzichtig in de spiegels kijken en daarna achteruit rijden om vervolgens de draai te vervolledigen. Hierop gaf de examinator geen reactie.
Even verderop moest ik van de Notelarenstraat de Bakkerslaan opdraaien (bocht scherper dan 90°) en was het eveneens onmogelijk de draai in 1 keer te vervolledigen. Ik handelde hetzelfde als in voorgaande situatie.
Daarna mocht ik terugkeren naar het examencentrum.

Nu de eerste maal denk ik persoonlijk dat ik beter had gekund, en deze bocht moet net te doen zijn in een keer. Let wel ik reed met een 3-asser waarbij de derde as ook op de grond stond (feitelijke massa was volgens weegbon 20.860 kg - ik had een aantal betonblokken mee). Hierdoor is de draaicirkel wel iets ruimer dan de gemiddelde rijschool vrachtwagen. Assen staan bij mijn exemplaar aanzienlijk verder uit elkaar wat de draaicirkel niet echt ten goede komt.
De bocht van de Notelarenstraat naar de Bakkerslaan (Ik zou graag een google maps plaatje linken, maar vind niet hoe) kon ik onmogelijk in één keer. Deze bocht is scherper dan 90° en er stond een camionette half op de inrit van het eerste huis in die straat.
Voorts stond er ook witte arcering op het wegdek waar ik gepoogd heb niet over te draaien.

Nu vroeg ik mij wel af in hoeverre het is toegestaan het rijvak van het tegemoetkomend verkeer te gebruiken om in te draaien?
- Mag dit ten alle tijde? Mij lijkt het immers niet echt opportuun op een kruispunt.

Groeten
Pieter
curieuzeneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2010, 17:30

Re: Praktijkexamentips Rijbewijs C

Bericht door curieuzeneus »

het is toegestaan het rijvak van het tegemoetkomend verkeer te gebruiken om in te draaien?
- Mag dit ten alle tijde? Mij lijkt het immers niet echt opportuun op een kruispunt
Het is in beide gevallen niet te vermijden om de rijvakken van het verkeer in tegenrichting te gebruiken. Vergeet niet dat je in die Notelarenstraat al de helft van de tijd links aan het rijden bent geweest...

Je mag, net zoals dat ook geldt in die Notelarenstraat, alleen geen weggebruikers hinderen tijdens de hele maneuvre, ook diegene die je nog niet ziet maar wel kan voorzien. Als er toch iets aankomt van rechts of de tegenrichting (voor links heb je voorrang) moet je rechts voor het kruispunt geduldig wachten. Pas naar links opschuiven om de draai te beginnen als alles vrij is. Mocht je al teveel links staan, kan er niks meer voorbij en zit het kruispunt misschien wel hopeloos vast.

En dan goed ruim die Bakkerslaan indraaien. Het verdrijvingsvlak moet er ook aan geloven maar dat is om 'technische redenen' niet te vermijden. Als je goed ruim indraait en de kop op het vak van een late tegenligger uit de Bakkerslaan komt, zal die ook niet meer proberen om rakelings voorlangs te rijden, maar zich direct inhouden en u voorlangs laten gaan. Geen probleem.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijkexamentips Rijbewijs C

Bericht door de rijprof »

Volgens de wegcode
wegcode.be schreef:Artikel 19. Richtingverandering
...
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.
...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Paul

Re: Praktijkexamentips Rijbewijs C

Bericht door Paul »

ander rijvak mag je gebruiken, als je 'niemand' in gevaar brengt.

voor je dit doet, geef tekst en uitleg aan de examinator waarom je dit gaat doen.
Zo weet deze wat je van plan bent en snapt deze ook waarom je zo een beweging doet.

probeer ook volgende bocht in Hasselt te oefenen:
kleine ring afslaan naar het cultereel centrum.
Een 90° bocht naar rechts, gevolgd door een rechtse verschuiving vanwege de middenberm.
Hier moet je goed sturen om de borduren niet te raken, overhang/wiel op fietspad gaat moeilijk te vermijden zijn met 3-asser
Goed in spiegels kijken dus en aangeven aan examinator dat je dit doet vanwege plaatsgesteldheid en voertuigeigenschappen.

andere tip:
probeer de wijk in runkst te oefenen, dit zit ook in examentrajecten.

veel succes!
koene

Re: Praktijkexamentips Rijbewijs C

Bericht door koene »

Een vraag. Hoeveel fouten mag je maken tijdens je praktijkexamen C?

Bij mijn eerste poging draaide ik in, terwijl een tegenligger (volgens mij) nog ver genoeg was, zonder iets te zeggen kreeg ik een verkorte route en staat er op mijn examenpapier 'richtingsverandering slecht - belemmeren'

Mijn vraag : is er iemand die weet hoeveel fouten je mag hebben en welke fouten als zwaar en als licht worden gezien?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Praktijkexamentips Rijbewijs C

Bericht door GRO »

Een lesgever van Rijschool Traffix antwoordde dit:
Daar bestaat géén éénduidig antwoord op.

In grote lijnen :
Je mag niet teveel fouten maken, en je mag geen te grote fout(en) maken.

1 fout kan inderdaad genoeg zijn om direct te buizen.
Een rood licht negeren,
Een verkeersbord met tonnagebeperking negeren,
Een stopbord negeren
De examinator oordeelt dat je verkeersgevaarlijk rijdt.
De lesgever grijpt in om te voorkomen dat je schade zou rijden
Om maar enkele voorbeelden te geven.

Best niet te snel denken dat je wel tijdig weg zal zijn als je de tegenligger al kan zien.
Idem bvb met gelijktijdig een rotonde oprijden.
Een beetje vlotte autobestuurder is al bij je voordat je daar met dergelijk voertuig veilig weg geraakt.
Je rijdt nu met een veel groter, langer, breder, én zwaarder voertuig.
Je hebt vaak méér plaats, maar ook méér tijd nodig dan je zou denken om vlot en veilig genoeg weg te geraken.

Een examinator verwacht natuurlijk ook wél enige besluitvaardigheid van jou, waar het veilig kan.
Maar zelfs als je rijgedrag als hinderlijk traag of té besluiteloos beoordeeld wordt,
krijg je daar doorgaans éérst nog wel een duidelijke waarschuwing voor.
Als je je dan herpakt, zijn er nog geen te grote potten gebroken.
Als je twijfelt, wacht je dus beter.

De examinator zal bij dergelijke fout het totale plaatje bekijken, en een beoordeling maken.
Hier heeft hij blijkbaar de situatie als "gevaarlijk" beoordeeld, en je meteen via de kortste route terug gestuurd.

Met vriendelijke groeten,
Plaats reactie