manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
robbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2012, 22:07

manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door robbie »

beste leden,
ik moet binnenkort voor de 2de maal voor mijn praktijkexamen BE gaan, 1 ste maal geen succes :? , was ook eerlijkheidshalve onvoldoende voorbereid.
Nu heb ik toch nog een vraagje bij het achteruit opstellen tegen de laadruimte.
Geen simpel manoeuvre als je het mij vraagt.
Als ik het goed begrepen heb, krijg je twee pogingen.
Verder is het ook nog ok, als je een paar keer terug naar voor moet rijden om de sleep goed te zetten, alleen vermindert de score dan van zeer goed, naar goed enz..
Maar hoe zit het met het opstellen op max. 30 cm van de stoep? Stel dat je hier wat verder vanaf staat, is het manoeuvre dan automatisch mislukt en ben je dan niet geslaagd?
Tips altijd welkom.
Weet er trouwens ook iemand met zekerheide of het nieuwe rijbewijs voor 2013, rijbewijs B code 96, ook met een rijexamen werkt of krijg je dit toegekend op voorwaarde dat je een rijbewijs B hebt van voor een bepaalde datum?
Alvast bedankt.
groeten robbie
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

robbie schreef: Weet er trouwens ook iemand met zekerheide of het nieuwe rijbewijs voor 2013, rijbewijs B code 96, ook met een rijexamen werkt of krijg je dit toegekend op voorwaarde dat je een rijbewijs B hebt van voor een bepaalde datum?
Dit wordt eveneens met een examen volgens het KB daarover.

Beetje vreemde situatie natuurlijk, waarom zou iemand even veel moeite doen voor een veel beperkter rijbewijs B code 96 :?:
Gast

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Gast »

rijbewijs B code 96 krijg je er gratis bij indien uw rijbewijs B initieel voor 19/01/2013 afgeleverd is.

Dus mensen die nu door de wetgever als onbekwaam geacht worden om bepaalde aanhangwagen/voertuig combinaties te besturen,
worden dit na 19/01/2013 wel verondersteld te kunnen.

de logica is ver zoek
robbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2012, 22:07

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door robbie »

Nu ik lees inderdaad, deze twee versies steeds.
Ofwel zegt men, het is hetzelfde examen als BE, en dan zie ik er totaal het nut niet van in om voor een code 96 te gaan.
Ofwel, hoor ik de versie, dat diegenen die al een rijbewijs hadden voor datum.., idd code 96 krijgen.
Ik ga zowiezo mijn examen BE doen volgende maand, maar moest ik niet geslaagd zijn, is code 96 ook voldoende voor mij en dan zou het uiteraard leuk zijn, moest ik daar geen examen meer voor doen.
cheers
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

robbie schreef:Nu ik lees inderdaad, deze twee versies steeds.
Ofwel zegt men, het is hetzelfde examen als BE, en dan zie ik er totaal het nut niet van in om voor een code 96 te gaan.
Ofwel, hoor ik de versie, dat diegenen die al een rijbewijs hadden voor datum.., idd code 96 krijgen.
Het is beide hé.

Vanaf 19 januari 2013 is moet je een rij-examen doen voor zowel BE als code 96.

Maar wie voor die datum zijn rijbewijs B behaalde, heeft als "verworven recht" de mogelijkheid met een (beperkt) zwaardere aanhanger te rijden.
De EU richtlijn stelde dat niet aan de verworven rechten zou geraakt worden.
Dat maakt de boel natuurlijk complex.
Vandaar dat ze de code 96 krijgen, maar geen volwaardige BE ... want dat hadden ze voordien ook niet.
robbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2012, 22:07

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door robbie »

ja ok, beide, dat klopt
maar in mijn geval , rijbewijs B al eeuwen in mijn bezit, is het dus geen examen

én het verworven recht wordt wel uitgebreid, gezien ik in het verleden slechts met een sleep van 3500 kg mocht rijden, waar het nu 4250 kg wordt. De enige beweegreden waarom ik voor mijn BE ging, was omdat ik met mijn nieuwe caravan en wagen 90kg boven 3,5 ton kwam, mtm.

Nu ik toch alle miserie van het oefenen al achter de rug heb, kan ik natuurlijk evengoed proberen. Misschien dat ik ooit nog boven de 4250 kg kom, met een nieuwe aankoop
Gast

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Gast »

Zijn de examenvoorwaaden voor code 96 al gekend?
Zou verschil niet in de minimumafmetingen en minimum MTM liggen? zoals bij Rijbewijs C1 versus C
Ook daar is het twijfelachtig om geen rijbewijs C te behalen, toch zijn er vele die opteren voor C1

in Nederland is het nog anders ?!
Daar is er ook een verschil tussen een rijbewijs B+E afgeleverd voor 19/01/2013 en na deze datum.
voor deze datum: huidge regeling
na deze datum: beperkingen in hoofde van MTM auto/MTM aanhanger/MTM aslast (ingewikkeld rekensommetje dat moet kloppen)
Inazuma schreef: De EU richtlijn stelde dat niet aan de verworven rechten zou geraakt worden.
Dus ook in België gaan personen met een B+E rijbewijs anders behandeld worden afhankelijk van de datum van aflevering?
Want na 19/01/2013 zou er een maximum MTM aanhanger van 3500 kg mogen voor een B+E rijbewijs ?
waar dit in het huidig systeem niet zo is.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

robbie schreef: én het verworven recht wordt wel uitgebreid, gezien ik in het verleden slechts met een sleep van 3500 kg mocht rijden, waar het nu 4250 kg wordt.
Ja en neen ;)

Met rijbewijs B en een voertuig categorie B van 3,5T MTM mocht je ook nog een aanhangwagen met MTM van maximaal 750kg trekken, dat gaf vroeger ook al 4250 kg MTM voor de ganse sleep.

Anderzijds waren de voorwaarden voordien meer beperkend met een AHW > 750kg MTM, en valt eigenlijk de vaak absurde bijkomende beperking weg.
Nu ik toch alle miserie van het oefenen al achter de rug heb, kan ik natuurlijk evengoed proberen. Misschien dat ik ooit nog boven de 4250 kg kom, met een nieuwe aankoop
Voilà, als je't hebt ben je nadien ook niet meer zo beperkt.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Zijn de examenvoorwaaden voor code 96 al gekend?
Ben ik niet zeker van.
Zou verschil niet in de minimumafmetingen en minimum MTM liggen?
Dat valt idd. te verwachten.
in Nederland is het nog anders ?!
Het zou in NL hetzelfde moeten worden als elders in de EU, de bedoeling van de EU richtlijn is immers gelijklopende bepalingen te krijgen in alle lidstaten ...

Heb je een referentie inzake NL, want als ik dat ook nog moet gaan volgen ... ;)

Inazuma schreef: De EU richtlijn stelde dat niet aan de verworven rechten zou geraakt worden.
Dus ook in België gaan personen met een B+E rijbewijs anders behandeld worden afhankelijk van de datum van aflevering?
Want na 19/01/2013 zou er een maximum MTM aanhanger van 3500 kg mogen voor een B+E rijbewijs ?
waar dit in het huidig systeem niet zo is.
Dat wordt voor iedereen het geval voor zover ik kan zien.

Blijkbaar is het éne verworven recht niet het andere ...
Gast

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
in Nederland is het nog anders ?!
Het zou in NL hetzelfde moeten worden als elders in de EU, de bedoeling van de EU richtlijn is immers gelijklopende bepalingen te krijgen in alle lidstaten ...

Heb je een referentie inzake NL, want als ik dat ook nog moet gaan volgen ... ;)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ategorieen
Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg. Het maximale gewicht van de aanhangwagen of oplegger kan onder bepaalde voorwaarden zwaarder zijn dan 3.500 kg.
gaat elk land zijn interpretatie geven aan deze europese 'éénmakings' richtlijn ???
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg. Het maximale gewicht van de aanhangwagen of oplegger kan onder bepaalde voorwaarden zwaarder zijn dan 3.500 kg.
NL :!: De toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen mag meer bedragen dan 3500 kg als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
• de toegestane maximumlast onder de koppeling van de
oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig, en
• de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan 3500 kg.


Voor een oplegger kan ik er nog ergens inkomen dat de MTM groter mag zijn dan 3500 kg, mits een totale aslast van max. 3500 kg
Een deel van de MTM van de opligger ligt immers op de plateau.
Maar dan komen we eigenlijk weer terug bij de huidige regeling waarbij je maximaal tot een ton of 5 mag trekken met B+E. :roll:

Voor een middenasser de MTM groter dan 3500 kg terwijl de totale aslast minder moet zijn, betekent dat de kogeldruk afgetrokken wordt van de MTM , en als dat onder de 3500 zit is het blijkbaar OK ...

Of er zo veel aanhangers zijn ???

Dit is helemaal te gek om los te lopen :
Je moet in NL examen BE doen, maar mag dan kiezen of je dat rijbewijs wil, dan wel een veel beperkter code 96 ... Du-uh :!:

NL :!: Hiervoor moet men dan een examen doen dat gelijk is aan het examen van de categorie BE.
De persoon die het examen heeft gehaald, mag zelf kiezen wat hij liever wil: BE of B+ code 96. Er wordt echter geen automatische keuze ingebouwd voor B+ code 96. Dit betekent dat in eerste instantie altijd rijbewijscategorie BE wordt afgegeven, tenzij de examenkandidaat zelf verzoekt om rijbewijs B+ code 96 te krijgen.


gaat elk land zijn interpretatie geven aan deze europese 'éénmakings' richtlijn ???
Dat is het drama van de EU ...
Terwijl het over gelijkschakeling zou moeten gaan, laat men nog steeds dergelijke fantasietjes toe ... die niet alle landen gaan invoeren.

Volgens het Belgisch KB volstaat voor die combinatie geen rijbewijs B+E meer aangezien de AHW > 3500kg MTM zit ...

Met de verschillende nationale overgangsmaatregelen er nog bij wordt het een compleet potje.
robbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2012, 22:07

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door robbie »

Inazuma schreef: Ja en neen ;)

Met rijbewijs B en een voertuig categorie B van 3,5T MTM mocht je ook nog een aanhangwagen met MTM van maximaal 750kg trekken, dat gaf vroeger ook al 4250 kg MTM voor de ganse sleep.

Anderzijds waren de voorwaarden voordien meer beperkend met een AHW > 750kg MTM, en valt eigenlijk de vaak absurde bijkomende beperking weg.
Ok, goed begrepen??= 4250 kg sleep mag momenteel met B, indien de aanhangwagen maximaal 750 kg mtm heeft
uitbreiding van code 96= 4250 kg sleep mag ook indien aanhangwagen meer dan 750kg mtm heeft (terwijl daar nu BE voor nodig is)??

En, idd de regelgeving NL had ik ook gelezen, waarom zou iemand ooit voor een code96 kiezen, als dit hetzelfde examen is als BE
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

robbie schreef: Ok, goed begrepen??= 4250 kg sleep mag momenteel met B, indien de aanhangwagen maximaal 750 kg mtm heeft
Dat mag nu, en in de toekomst blijft dat gewoon zo.

uitbreiding van code 96= 4250 kg sleep mag ook indien aanhangwagen meer dan 750kg mtm heeft (terwijl daar nu BE voor nodig is)??
Zal vanaf 19/1/2013 mogen, in België zonder allerhande extra bepalingen .
waarom zou iemand ooit voor een code96 kiezen, als dit hetzelfde examen is als BE
Lijkt me ook bizar.

Hier in B zou ik het nog kunnen verstaan, dan kan men met de eigen aanhangwagen oefenen en ook examen doen, maar in NL is dat geen optie.
robbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2012, 22:07

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door robbie »

ik heb pas contact gehad met een hoofdexaminator van een center. Deze beweert dat personen die vandaag niet de bevoegdheid hebben om met een sleep van 4250 kg mtm te rijden, vanaf volgend jaar toch nog een examen moeten afleggen om code 96 te verkrijgen. Ongeacht van wanneer je rijbewijs dateert.
Ik vraag me dan toch serieus af, wie het wel zo krijgt, tenslotte is dit mijn inziens enkel de mensen met rijbewijs BE die code 96 zonder examen zouden krijgen, maar dit heeft voor hun natuurlijk totaal geen nut.
De examinator, gaf wel toe, dat de invulling van code 96 nog niet vastlag.

Verder mss nog even mijn relaas, is wel interessant.
Ik ben mijn examen BE dus voor de tweede keer gaan doen, manoeuvres behoorlijk uitgevoerd. Echter bij het ontkoppelen blijkt nu plots dat je veiligheidshandschoenen moet dragen. Dit stond niet in mijn brochure, was blijkbaar ondertussen aangepast. Ik had toevallig net voor ik mijn examen ging afleggen, gelezen op internet dat bij de vereisten van het voertuig stond, dat je veiligheidshandschoenen in je wagen moest hebben. Waarom wist ik dus niet, maar had dit alle zekerheid maar meegenomen.
Bij het ontkoppelen wees de examinator mij er dus op dat ik deze moest aanhebben. Echter bij het terug aankoppelen ben ik deze totaal vergeten in de wagen, gezien de routine er niet in zat bij het oefenen. Niet geslaagd.
Frustratie alom dus. Echter na klacht, mag ik mijn examen morgen overdoen, gezien ik niet op de hoogte kon zijn van de wijziging.
Jongens!, en dat terwijl mijn manoeuvres zo goed als achter de rug waren en ik dus enkel nog uit moest rijden. Ik ben uiteraard dankbaar voor de herkansing, maar toch.
Wees gewaarschuwd
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: manoeuvre rijexamen BE, rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

robbie schreef:ik heb pas contact gehad met een hoofdexaminator van een center. Deze beweert dat personen die vandaag niet de bevoegdheid hebben om met een sleep van 4250 kg mtm te rijden, vanaf volgend jaar toch nog een examen moeten afleggen om code 96 te verkrijgen. Ongeacht van wanneer je rijbewijs dateert.
Die bevoegdheid zit standaard in het rijbewijs B ingebakken.
Dat is namelijk goed voor voertuigen tot 3,5 T MTM + een aanhangwagen met max. 0.75 T MTM.
Tesamen : 4.25 T MTM ...
De examinator, gaf wel toe, dat de invulling van code 96 nog niet vastlag.
Staat gewoon in het KB.

De examen-eisen kunnen mogelijk nog anders worden.
Echter bij het ontkoppelen blijkt nu plots dat je veiligheidshandschoenen moet dragen.
Tiens, is er een KB of MB terzake aangepast, of is GOCA weer wat extra eigen regels aan het invoeren ?
Plaats reactie