Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Peter G.

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Peter G. »

Aan de bert!!!!!
Jij bent zeker examinator!!!! Wat een gelul jong!!! In ben voor de derde maal met mijn dochter als begeleider naar een rijexamen gegaan in bree. Het is geen rijexamen wat daar wordt afgelegd maar een proef van hoe kan ik ze buizen!!!!! Zij gaat dus zonder rijschool, maar heeft wel uren les gehad van eentje die het na zijn uren doet. Oma woont ver, ze speelt volley en al die verplaatsingen rijd zij geduurde meer dan één jaar zelf. Dus meer dan 8000km rijervaring.
De man zegt dat ze nagenoeg perfect rijdt. Omdat ze dus voor de derde keer moet gaan heeft ze verplicht 6 uur moeten nemen bij een rijschool. Wat zegt die???? ::::
Dat jij niet door bent meisje!!!
Ze had de eerste maal al moeten door zijn. De tweede was de meest slechte en kon ik enigzins begrip opbrengen dat ze niet door was. Maar de derde maal liep het dus echt de spuigaten uit! Er wordt totaal niet gekeken naar wat je kent, hoe goed je auto kan rijden. Maar er wordt gezocht om iets te vinden waar ze je kunnen buizen!!!
Het moto moet zijn: werk houden is werk zekerheid. Want ook: we moesten te lang wachten 1u om te beginnen, en één persoon van de elf die er gepasseerd zijn was over. Dus als je niet kan zeggen waar we hier klacht tegen kunnen indienen, want dat werd gevraagd! HOU DAN JE KOP WANT JE BENT EEN EIKEL!!!!!!
Als alle gezond verstand zoek is,,, en het examen komt niet overeen met de realiteit in het dagelijks verkeer,,, kom me niet af van verkeersgevaarlijk rijden of verkeersveiligheid!!!! Want daar heeft het geen bal mee te maken. Gewoon smoezen en zeker niet realistisch in mijn dochter haar geval.

Bert ik kots van venten zo als jij. amen!!!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Stefan Peeters »

Beste Peter G., misschien kan je een keer je hand op je hoofd leggen en eens kijken wie er onder staat?

Een examinator weet waarover hij het heeft, in tegenstelling tot alle pseudo-experts die van zichzelf vinden dat ze goed kunnen rijden en goed kunnen opleiden.

Bovendien staat het taaltje dat je gebruikt me helemaal niet aan. Ik verwacht op zijn minst een verontschuldiging voor je taalgebruik aan Bert, zo niet gooi ik heel je epistel van het forum, en jou erbij.

Lees anders eerst ook eens de forumregels, dan zal je zien dat dergelijk taagebruik hier niet getolereerd wordt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door bert.covens »

Peter G. schreef:Dus als je niet kan zeggen waar we hier klacht tegen kunnen indienen, want dat werd gevraagd! HOU DAN JE KOP
Als u nu mijn eerste posting simpelweg eerst eens zou LEZEN, dan zou u zien dat ik er de ganse verhaalprocedure stap voor stap in vermeld heb. Inclusief contactgegevens. Met andere woorden: ik heb op het gevraagde wel degelijk geantwoord. Het is pas naderhand dat er op een aantal zaken dieper ingegaan werd. Herlees mijn eerste reactie anders nog eens op een rustig moment.

En neen. Ik ben helemaal geen examinator. Ik heb zelfs absoluut geen enkel contact of binding met eender welke examinator. Niemand hier zou eender welk examenresultaat achteraf kunnen/willen beïnvloeden. Wat we wél proberen, is om een aantal tips aan te reiken. Bijvoorbeeld de gebruikte codes op het resultatenblad verduidelijken. De kandidaat en diens begeleider zijn helemaal vrij (we verplichten niemand), om daar hopelijk iets nuttigs mee te doen. Wanneer de examinator u en uw dochter desondanks toch teleurstelt, en u gaat niet akkoord dan vindt u vooraan in deze draad dus welke stappen u kan ondernemen tegen de genomen beslissing.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Big Boss

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Big Boss »

Hey allemaal. Ik genoot ontzettend al commentaren. Ik heb zoveel gelachen. Ik denk dat de experts hier
door jonge gasten geplaagd zijn, die mischien boos zijn omdat ze hun rijbewijs niet hebben gekregen.
Dus dat verhaal van vader en dochter vind ik niet zo realistisch maar het kan altijd. Oooh man wat heb ik
gelachen. :D
Tabitha V.

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Tabitha V. »

Ik begrijp je reactie, ik heb deze zomer een soortgelijke ervaring gehad.

Bij mijn tweede poging van mijn rijexamen was ik "weeral" gebuist, ik moet er wel bijzeggen dat de examinator had wel gelijk op 1 punt: ik had geen tweede spiegel. Als de examinator dit mij voor het examen had medegedeeld dat ik ABSOLUUT een
tweede spiegel moest hebben had ik het kunnen accepteren. De reden dat ik de tweede spiegel vermeld is als volgt:

De examinator liet mij beginnen ZONDER de tweede spiegel en maakte er ook geen opmerking over.
Na een zo goed als foutloos parcour (misschien 1 of 2 kleine foutjes) kreeg ik het verdict te horen. "Het spijt me, maar u bent niet geslaagd. U heeft de volgende fouten gemaakt (nog geen vermelding van de tweede spiegel): u rijd 40 km/u waar u 50 km/u zou moeten rijden (examencentrum in Gent met een kasseiweg die zo goed als je auto aan diggelen helpt als je er met 50 km/u over heen rijdt), bij het parkeren in een S-beweging stond mijn auto iets te dicht bij het voetgangerspad (wat volgens mij geen fout is)..." Bij deze laatste opmerking zei mijn moeder (begeleider) dat "dit niet echt een fout is", ze zei dit op een losse, sociale manier, die helemaal niet agressief overkwam.

Als reactie kregen we een uitbrander van de examinator dat we eigenlijk zouden mogen vertrokken zijn zonder tweede spiegel (persoonlijk ben ik dan van mening dat hij op dit moment geen opmerking zou mogen geven in dit deel van het rijexamen) en dat als de politie ons zou tegengehouden hebben dat ik mijn voorlopig rijbewijs zou kwijtgeraakt zijn en mijn moeder het haar vast rijbewijs. Deze opmerking is volgens mij op z'n grof gezegt "bullshit", een boete kan ik nog begrijpen maar voor het niet gebruiken van een tweede spiegel je voorlopig rijbewijs kwijtgeraken?

Verder kreeg ik de opmerking dat ik mijn begeleider (dus mijn moeder) eens goed de les moest spellen over rijden met de auto. Ik gebruikte mijn koppeling "verkeerd". Mijn moeder leerde mij dat je eerst moet remmen vooralleer je naar een lagere versnelling overschakelt, volgens mij is dit toch de juiste manier? Na deze "verwijting" roepte hij (en ik bedoel ook roepen) tegen mij en mijn moeder dat hij ons een folder zou geven waarin alle informatie i.v.m. de tweede spiegel te vinden was en dat hij het speciaal voor mij (omdat ik een bril draag) zou omcirkelen met een opvallend kleur.

Dit was dus mijn situatie. Ik heb er mij overgezet en heb mijn 6 uur rijschool volbracht. Ondertussen heb ik ook mijn rijbewijs FOUTLOOS behaalt. Ik heb die verwijten van die man over me heen laten gaan, mijn moeder daarintegen die wil nog altijd klacht neerleggen tegen die persoon wegens agressief verbaal gedracht en onredelijke redenering.

Ik heb hieruit geleerd dat je vooral eerst goed moet nadenken of die persoon gelijk heeft en wat hij/zij zegt juist is. In plaats van een schuldige te zoeken, kijk je beter naar je fouten, oefen nog wat op feeling in het verkeer en probeer later nog eens. :)
Gast

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Gast »

Tabitha V. schreef: Als reactie kregen we een uitbrander van de examinator dat we eigenlijk NIET zouden mogen vertrokken zijn zonder tweede spiegel (persoonlijk ben ik dan van mening dat hij op dit moment geen opmerking zou mogen geven in dit deel van het rijexamen) en dat als de politie ons zou tegengehouden hebben dat ik mijn voorlopig rijbewijs zou kwijtgeraakt zijn en mijn moeder het haar vast rijbewijs.
Sorry te rap mijn tekst willen typen :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door bert.covens »

@ Tabitha,

Welk model voorlopig rijbewijs had jij? Want het was blijkbaar je tweede examenpoging. Bedoel je daarmee nu dat de examinator bij je eerste poging er ook geen opmerking over maakte? :roll: Tenzij je tussen je twee examenpogingen van model voorlopig rijbewijs bent omgeschakeld, is er nog ergens iets dat niet klopt.

Als je een voorlopig rijbewijs model 36 maanden had, dan was die 2de binnenspiegel voor je begeleider inderdaad verplicht. Ook tijdens je stage, trouwens. In die zin verwondert het mij enigszins dat de examinator jou dan desondanks toch heeft laten vertrekken voor een examenrit. Mogelijks heeft hij er zélf ietwat te laat aan gedacht. Akkoord, dat zou niet mogen. Maar een examinator is ook maar een mens, en missen is menselijk. Je hebt een échte examenrit mogen afleggen, en een échte beoordeling (inclusief toelichting) gekregen. Met een beetje gezond verstand, heb je daarmee ongetwijfeld je voordeel kunnen doen.

Verder. Je beschikte niet over een (bij model 36 maanden verplichte) tweede binnenspiegel. Je gebruikte je koppeling verkeerd. Dat betekent onnodige slijtage. Ik verzeker je: een koppelingsplaat voortijdig moeten laten vervangen kost nogal een aardige duit. Bovendien kan deze rijstijl met een tikkeltje pech vroeg of laat resulteren in controleverlies over je wagen en een ongeval. Onnodig je voet op de koppeling houden op zich, is -terecht- eigenlijk ook al voldoende reden om te mislukken. Verder was de examinator blijkbaar van oordeel dat je onvoldoende aan het verkeer deelnam, doordat je storend traag reed. ttz: Dit betreft uiteraard een beoordeling van de examinator op dat ogenblik. Maar hoe dan ook: dat kan ook al een reden genoeg zijn om te mislukken op je praktijkexamen.
Dit was dus mijn situatie. Ik heb er mij overgezet en heb mijn 6 uur rijschool volbracht. Ondertussen heb ik ook mijn rijbewijs FOUTLOOS behaalt.
Proficiat met je rijbewijs. Die 6u onder leiding van een ervaren instructeur hebben dus duidelijk hun vruchten afgeworpen. :wink:
Ik heb die verwijten van die man over me heen laten gaan, mijn moeder daarintegen die wil nog altijd klacht neerleggen tegen die persoon wegens agressief verbaal gedracht en onredelijke redenering.
De redenering van die examinator lijkt mij (op basis van wat je hier schrijft), mbt je examenresultaat niet onredelijk. Ten eerste is er die tweede binnenspiegel (verplicht bij vrb model 36 maanden). Daarnaast waren er nog twee zaken, die elk afzonderlijk al in een mislukking kunnen resulteren. WAT de examinator meedeelde, lijkt mij mbt je examenresultaat terecht. Over HOE de man het resultaat meedeelde, daarover kan, mag, en wil ik hier niet oordelen. Ik was er immers niet bij....
Ik heb hieruit geleerd dat je vooral eerst goed moet nadenken of die persoon gelijk heeft en wat hij/zij zegt juist is. In plaats van een schuldige te zoeken, kijk je beter naar je fouten, oefen nog wat op feeling in het verkeer en probeer later nog eens.
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Inazuma »

Tabitha V. schreef: De examinator liet mij beginnen ZONDER de tweede spiegel en maakte er ook geen opmerking over.
u rijd 40 km/u waar u 50 km/u zou moeten rijden (examencentrum in Gent met een kasseiweg die zo goed als je auto aan diggelen helpt als je er met 50 km/u over heen rijdt),
Dat kan onder "aangepaste snelheid" vallen, als ik die weg in Google streetview bezie.
bij het parkeren in een S-beweging stond mijn auto iets te dicht bij het voetgangerspad (wat volgens mij geen fout is)
Dat is ook geen fout ...
Als reactie kregen we een uitbrander van de examinator dat we eigenlijk zouden mogen vertrokken zijn zonder tweede spiegel
Klopt, maar dan had de examinator je niet mogen laten vertrekken ...
Het is zijn taak om er op toe te zien dat je voertuig de nodige / vereiste veiligheidsvoorzieningen heeft om op een veilige manier het examen af te leggen !
en dat als de politie ons zou tegengehouden hebben dat ik mijn voorlopig rijbewijs zou kwijtgeraakt zijn en mijn moeder het haar vast rijbewijs. Deze opmerking is volgens mij op z'n grof gezegt "bullshit",
Dat is klinkklare onzin.
Een PV kan uiteraard wel, wat nadien een minnelijke schikking of zelfs een dagvaarding voor de politierechtbank kan opleveren, waar dan een geldboete kan opgelegd worden.
Het verval van het recht tot sturen (van het voorlopige of definitieve rijbewijs) is niet eens voorzien als mogelijke straf voor dergelijke inbreuk.
Gast

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Welk model voorlopig rijbewijs had jij?
@Bert
Ik had inderdaad een model van 36maanden, maar bij mijn eerste rijexamen heb ik navraag gedaan over die tweede spiegel of die echt nodig was omdat ik langs de pasagierskant een grote spiegel heb in de zonneblind (of hoe dat ding ook noemt voor zon tegen te houden ^^). Volgens die examinatrice was het niet nodig omdat mijn begeleider hiermee hetzelfde kon zien zoals met een tweede spiegel in het midden. Het was inderdaad niet verstandig van mij om geen tweede spiegel mee te nemen naar mijn tweede examen, maar ik ging ervan uit dat die spiegel voldoende ging zijn. Ik geef toe niet erg slim. ^^

Juist nog een vraagje: als je een versnelling lager wil gaan, dan moet je toch eerst remmen en dan pas koppeling gebruiken? Het verward mij een beetje, want ik vertraagde op deze manier en op de rijschool zeiden ze dat het goed was. Ze hebben mij niet zoveel bijgeleerd in die 6uur maar het was wel leuk om zoveel met de auto te mogen rijden. :)

Toch bedankt voor jullie antwoorden!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door bert.covens »

@Bert

Ik had inderdaad een model van 36maanden, maar bij mijn eerste rijexamen heb ik navraag gedaan over die tweede spiegel of die echt nodig was omdat ik langs de pasagierskant een grote spiegel heb in de zonneblind (of hoe dat ding ook noemt voor zon tegen te houden ^^). Volgens die examinatrice was het niet nodig omdat mijn begeleider hiermee hetzelfde kon zien zoals met een tweede spiegel in het midden. Het was inderdaad niet verstandig van mij om geen tweede spiegel mee te nemen naar mijn tweede examen, maar ik ging ervan uit dat die spiegel voldoende ging zijn. Ik geef toe niet erg slim. ^^
:roll: Amai. :roll:



Afdeling 2. Voorlopig rijbewijs

Artikel 6

De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen :


2° Het voertuig :

f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :

•als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links;

Het spiegeltje aan de binnenzijde van de zonnenblind, voldoet daar geenszins aan. En dat staat trouwens ook zo vermeld in de brochure van GOCA zelf:
folder van GOCA schreef:Stagevoertuig Voorlopig rijbewijs 36m.

Naast de gewone achteruitkijkspiegel moet zich binnen in het voertuig een tweede achteruitkijkspiegel bevinden die de begeleider in staat stelt voldoende uitzicht te hebben op het verkeer achter en links. De oorspronkelijk aangebrachte of bijgeplaatste spiegels, die zich achteraan op de zonneklep bevinden, maken dit niet mogelijk en kunnen daarom ook niet aanvaard worden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Tabitha V.

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Tabitha V. »

@bert

Het is inderdaad duidelijk dat het niet mag :) maar ik heb mijn lesje geleerd en zal later voor mijn kinderen als die willen leren autorijden ZEKER een tweede spiegel kopen ^^

Toch bedankt voor je antwoord :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door de rijprof »

Ze hebben mij niet zoveel bijgeleerd in die 6uur maar het was wel leuk om zoveel met de auto te mogen rijden
Vindt jij 6 uur veel??? Ik hoop dat je toch minstens 50 x zoveel uren hebt geoefend...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Tabitha V.

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Tabitha V. »

de rijprof schreef:
Ze hebben mij niet zoveel bijgeleerd in die 6uur maar het was wel leuk om zoveel met de auto te mogen rijden
Vindt jij 6 uur veel??? Ik hoop dat je toch minstens 50 x zoveel uren hebt geoefend...
Ik heb 2 jaar en 6 maanden met de auto regelmatig rond gereden, mijn voorlopig rijbewijs (36m) zou volgende maand vervallen zijn en ik heb mijn vast rijbewijs van halfweg oktober. Heb dus wel mijn kilometers afgelegt :p
Ik heb die 6 uur rijschool op 1 week gedaan, en daarvoor was het alleen in het weekend dat ik reed. Dus voor mij was het wel veel rijden op die week. ^^
Crozs

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Crozs »

Ik denk da belgië geld nodig heeft en rijexamens de oplossing is :) als ge 100 man op nen dag buisd over heel belgië hebde natuurlijk een dikke 3600 op nen dag goe verdiend ni ? Ik ben vandaag gebuisd omda ik 1 keer men voorang ni heb gegeve :) dus bewijs da België een land is waar geld MOET kome van de normale mens :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door bert.covens »

Crozs schreef:Ik denk da belgië geld nodig heeft en rijexamens de oplossing is :) als ge 100 man op nen dag buisd over heel belgië hebde natuurlijk een dikke 3600 op nen dag goe verdiend ni ? Ik ben vandaag gebuisd omda ik 1 keer men voorang ni heb gegeve :) dus bewijs da België een land is waar geld MOET kome van de normale mens :)
Als dat de enige fout is die weerhouden werd op je resultatenblad, dan wijst dat erop dat je daarvoor een beoordeling SLECHT gekregen hebt. 1x een rubriek met als beoordeling SLECHT = gebuisd. Een beoordeling SLECHT nav 1 voorrangsnegatie, krijg je wanneer de examinator van oordeel is dat er een reël gevaar voor een ongeval was. Het is echter niet zo, dat elke fout tegen de voorrang, meteen een beoordeling SLECHT voor de rubriek voorrang tot gevolg hoeft te hebben. Een fout wordt uiteraard meegenomen in het uiteindelijke resultaat. Maar het is de examinator die de fout naar ernst (gevaar) inschat, en er een beoordeling op plakt.

Ben je het niet eens met de beslissing die de examinator nam, dan vind je eerder in dit topic de geschillenprocedure....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie