verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kessel-Lovraagje
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2010, 09:44

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Kessel-Lovraagje »

Nee, vroeger mocht dat wel, maar nu niet meer. Er mag niemand links afslaan en van de andere kant (komend uit Leuven) mogen alleen bussen van De Lijn erin. Maar er komen wel veel auto's uit, die dan meestal voor dat rode licht stoppen en zo het ganse verkeer opstroppen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door de rijprof »

Als ik het goed begrijp,
mag niemand links afslaan.
Autobestuurders die uit die zijstraat komen, mogen dat verkeerslicht voorbijrijden, want het staat links van hen geplaatst.

Ik heb geen flauw idee wat dat licht daar staat te doen :roll:
...het staat er waarschijnlijk nog van toen links afslaan vroeger wel mocht.

Kun je een duidelijkere foto (of tekening) maken?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rutger78

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Rutger78 »

Moet je als je naar de Maria Theresiastraat rijdt niet links pinken in plaats van rechts???
Kessel-Lovraagje
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2010, 09:44

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Kessel-Lovraagje »

Eventjes melden dat sedert nieuwjaar het licht aan de linkerzijde van de baan weggehaald is. HAHA.

En ook dat het rijbewijs intussen gehaald is. Joepie!
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Vertigo »

Raar?
Zo hebben ze hier altijd gestaan, op elk kruispunt.

Na het kruispunt een herhalingslicht op de middenberm.
En ook een herhalingslicht voor het kruispunt op de middenberm, en een herhalingslus boven de rijbaan.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door bert.covens »

Vertigo schreef:Raar?
Zo hebben ze hier altijd gestaan, op elk kruispunt.

Na het kruispunt een herhalingslicht op de middenberm.
Inderdaad: raar. Dan staan ze er al jàren foutief (want niet voorzien door de wegcode). Inazuma gaf de uitleg al eerder:
Inazuma schreef:61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.


Het verkeerslicht op de tweede rij staat dus niet links, maar midden aan de andere kant van het kruispunt.

Wat men er hier mee heeft willen bereiken is onduidelijk.

Om verkeer vanuit de zijstraat links bij het afdraaien verplicht te laten stoppen, geldt het licht niet.
Als herhalingslicht staat het niet op de juiste plaats.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Vertigo »

Weet dat het foutief is, maar voor mij is dat helemaal niet raar, omdat ik het hier elke dag op elk kruispunt al decennia zie.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Vertigo »

jullie zeggen dat het foutief is om daar lichten te plaatsen.
Maar bij artikel 61.4.1 staat toch :
....
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.

Op plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt : dat is nu niet direct een specifieke plaats, kan maw overal zijn...

En ze mogen trouwens ook herhaald worden "aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan", dat is niet op de middenberm,correct, maar wel aan de andere kant van het kruispunt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:jullie zeggen dat het foutief is om daar lichten te plaatsen.
Maar bij artikel 61.4.1 staat toch :
....
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.

Op plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt : dat is nu niet direct een specifieke plaats, kan maw overal zijn...
61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.


De specifieke bepaling wat er op de kruispunten mee mag gebeuren, gaat boven het algemene gegeven dat ze mogen herhaald worden op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt.
rbiaa

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door rbiaa »

Hallo
Vandaag was ik onderweg naar zaventem en ik reed rechtdoor. Ik moest dan stoppen voor een verkeerslicht en dat deed ik ook. Zodra het groen werd ben ik verder gereden en 50meter verder stond er alweer een zelfde stoplicht enkel aan de linkerkant. Ik ben dus gestopt maar, alle andere auto reden de stoplicht voorbij. Is dit omdat er aan de rechterkant geen stoplicht was? Ik zag iedereen voorbij rijden dus ben ik ook door het rood gereden omdat ik dacht dat die niet werkte ofzo. Het was een gewoone stoplicht dus niet eentje met pijlen maar dis stond enkel aan mijn linkerkant
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Inazuma »

rbiaa schreef: 26 feb 2021, 00:06 Hallo
Vandaag was ik onderweg naar zaventem en ik reed rechtdoor.
Je reageert op een draadje van 2010 ...


Waar ergens :?:
Plaats reactie