Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
WillyE
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2009, 17:04

Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Bericht door WillyE »

Hallo,
Gehoord : iemand heeft volgende opmerkingen gekregen tijdens zijn praktische proef :
Hij stopte aan een verkeerslicht dat op rood stond en wachtte : maar hij had zijn versneling in neutraal gezet.
Hij kreeg van de examinator de opmerking dat dit niet mag : aan een verkeerslicht mag je niet in neutraal schakelen maar uw versnelling moet altijd in eerste staan.
Dit had ik nog nooit gehoord. Heeft iemand al dezelfde ervaring opgedaan? Wat doen jullie als je moet stoppen aan een rood licht?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

Bericht door Inazuma »

WillyE schreef: Hij kreeg van de examinator de opmerking dat dit niet mag : aan een verkeerslicht mag je niet in neutraal schakelen maar uw versnelling moet altijd in eerste staan.
Er is geen enkele verplichting om in 1ste te blijven staan wachten, noch een verplichting om in neutraal te staan.

Bij moderne meer milieuvriendelijke wagens verhindert het verplichten om in 1ste versnelling te blijven staan wachten, trouwens het uitschakelen van de motor om milieuredenen.
MatthiasButtiens
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
Locatie: Wespelaar (Haacht)

Bericht door MatthiasButtiens »

Best wel vreemd, aangezien onze koppeling vorige maand kapot gereden is en ze ons verteld hebben dat we de koppeling enkel als het echt nodig was moesten gebruiken, met het voorbeeld dat we aan het rode licht in neutraal moesten gaan staan tot aan het vertrek.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Code: Selecteer alles

Gehoord :
Had je het nu zelf meegemaakt. Maar van horen zeggen ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

MatthiasButtiens schreef:Best wel vreemd, aangezien onze koppeling vorige maand kapot gereden is en ze ons verteld hebben dat we de koppeling enkel als het echt nodig was moesten gebruiken, met het voorbeeld dat we aan het rode licht in neutraal moesten gaan staan tot aan het vertrek.
Waw :shock: Als ze mij dat vertelde zou ik de auto in kwestie helemaal wegsmijten. :idea:

Als je trouwens in 1ste zou staan heb je je koppelingspedaal ingedrukt en wordt je koppeling niet gebruikt :wink:
Het is pas als je koppelingspedaal boven staat dat je motor gekoppeld is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

MatthiasButtiens schreef:Best wel vreemd, aangezien onze koppeling vorige maand kapot gereden is en ze ons verteld hebben dat we de koppeling enkel als het echt nodig was moesten gebruiken,
Dat klopt ook.

Je gebruikt de koppeling bij:
vertrekken
traag manoeuvreren
schakelen.

In alle andere omstandigheden, rij je
- ofwel met de koppeling helemaal losgelaten (wat het allermeeste voorkomt)
- ofwel indien dat nodig is helemaal ingedrukt.

Je drukt de koppeling altijd in 1 kordate beweging in, en laat ze zachtjes los.

met het voorbeeld dat we aan het rode licht in neutraal moesten gaan staan tot aan het vertrek.
Dat heeft eigenlijk niets met slijtage van een koppeling te maken.
Je moet natuurlijk wel de koppeling dan volledig indrukken
(en de koppeling moet in orde zijn, ttz. ze moet volledig loslaten als ze helemaal ingedrukt is).

Wat uiteraard wel zeer sletig is voor de koppeling is op een kleine helling "blijven staan" of voor- en achteruit "wiegen" door met de koppeling te spelen ipv de handrem op te trekken ...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Bericht door Gast »

ik heb hier ergens gelezen dat wanneer je aan een rood licht staat:

- je de koppelingpedaal mag induwen en wachten tot het groen wordt en dan in 1ste zetten
- je in neutraal zetten aan een rood licht
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Bericht door BuBbA »

Zoals al gezegd: er is geen verplichting voor één van beide. Gebruik ze gewoon zoals je zelf wilt. Zolang je maar niemand hindert. En met hinderen bedoel ik bijvoorbeeld de eerste in de rij die, als het groen word, nog moet beginnen schakelen naar 1ste enzo.
lara

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Bericht door lara »

Interessante info...

en stel nu dat je in 4e versnelling rijdt, en het verkeerlicht springt dan plots op rood. Wat is dan de beste manier om te stoppen?

Ik rem eerst even en dan duw ik koppelingspedaal en rem samen tot ik tot stilstand om en ik blijf in vierde. Als ik dan gestopt ben zet ik in neutraal of eerste. Is dat een goede manier?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Bericht door Wouter »

Misschien alleen nog je versnellingspook wat vroeger uit 4de halen... Zodat als het toch gebeurt dat je moet verderrijden, je sneller in de juiste versnelling kan schakelen om weer verder te rijden.
Mijn vriendin heeft met de rijschool zelfs geleerd om alle versnellingen te doorlopen (zonder koppelen dan wel), gewoon om die vlotheid erin te hebben als je plots toch weer moet accelereren...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
lara

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Bericht door lara »

bedoel je 'zonder koppelen' dan dat ze haar voet op de ambriage houdt, en dan schakelt van 4 naar 3 naar 2 zonder haar voet op te heffen??
Gast

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Bericht door Gast »

accer schreef:Misschien alleen nog je versnellingspook wat vroeger uit 4de halen... Zodat als het toch gebeurt dat je moet verderrijden, je sneller in de juiste versnelling kan schakelen om weer verder te rijden.
Mijn vriendin heeft met de rijschool zelfs geleerd om alle versnellingen te doorlopen (zonder koppelen dan wel), gewoon om die vlotheid erin te hebben als je plots toch weer moet accelereren...
maar wel extra slijtage van de versnellingspook :mrgreen:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Bericht door Benny Stinkens »

accer schreef:Misschien alleen nog je versnellingspook wat vroeger uit 4de halen... Zodat als het toch gebeurt dat je moet verderrijden, je sneller in de juiste versnelling kan schakelen om weer verder te rijden.
Mijn vriendin heeft met de rijschool zelfs geleerd om alle versnellingen te doorlopen (zonder koppelen dan wel), gewoon om die vlotheid erin te hebben als je plots toch weer moet accelereren...
Ik laat mijn leerlingen ook alle versnellingen doorlopen maar wel met koppelen :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Bericht door Wouter »

zonder koppelen is inderdaad het koppelingspedaal ingedrukt houden

Alle versnellingen doorlopen MET koppelen kan inderdaar ook, afhankelijk van auto en hoe snel het afremmen gebeurt.

Bij onze avenis bijvoorbeeld: afremmen in vierde, ontkoppelen => dan terug in 3de schakelen geeft een verdere afremmen op de motor dat zo snel gaat dat je al weer terug moet ontkoppelen nog voor je pedaal helemaal omhoog is => dat heeft geen nut. Meteen naar 2de is ook geen oplossing, want dan is de motorrem veel de bruusk => even "vrij" bollen is noodzakelijk. Hier kan even de pook in 3de zetten, voor moest het verkeer weer gaan bewegen, handig zijn. Dan kan je vlot weer vertrekken :)

Met de kia kan alle versnellingen doorlopen dan weer meer dan gemakkelijk...

[en inderdaad, beetje slijtage van de tandjes...]
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Plaats reactie