Nog enkele vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
298yB

Nog enkele vraagjes

Bericht door 298yB »

1. Wanneer ik een straat inrijd, waarbij er aan mijn kant een hele reeks auto's opgesteld staan op de weg (in parkeervak of niet) zoals de Wahisstraat in Menen, dan neem ik aan dat je pinkt voor je de beweging maakt, en zodra je ernaast rijdt, mag de pinker uit. Klopt dit of moet de pinker gedurende de hele tijd aanblijven? Het laatste lijkt me dan heel hinderend voor het achterliggend verkeer moest er nu een straat zich aan je linkerkant bevinden..

2. wanneer je een kruispunt nadert, dit doen door te remmen met het rempedaal, dan terug te schakelen naar 2e en dan voorzichtig het kruispunt op te rijden rekening houdend met voorrangsregels. Is de juiste methode volgens mij, zal de examinator je hierop afkeuren als je in een zone 50 het kruispunt benadert met 30km/u of minder door verminderd zicht op de verkeerssituatie in de zijstraten? (het gaat dan over een kruispunt waar ik de voorrang moet gaan verlenen, niet waar ik die mag nemen.)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Nog enkele vraagjes

Bericht door de rijprof »

1. Een zijdelingse verplaatsing moet je 'tijdig' aankondigen met de pinkers. Als de zijdelingse verplaatsing is voltooid, moet de pinker uit.
zie: http://www.derijprof.be/Uitwijk.htm

2. De examinator zal je veeleer uitstellen als je jouw snelheid NIET aanpast! Je kan er geen vaste, absolute snelheid van b.v. 30 km/u op vastpinnen want elk kruispunt is anders.
Je moet jouw snelheid aanpassen aan het uitzicht dat je hebt zodat je netjes, zonder gevaar, voorrang kunt verlenen indien nodig.
Soms moet je aan een kruispunt tot stilstand komen, soms 5km/u, 10km/u, 15km/u, 20km/u, 25km/u, 30km/u, 35km/u, 40km/u, 45km/u (en alles wat ertussen ligt) en als je heel ver kan zien dat er niemand van rechts komt kan dat 50km/u zijn.
Soms kun je in 3de of 4de versnelling blijven rijden, soms terugschakelen naar 2de, soms naar 1ste naargelang de snelheid dat past bij het naderen van dat kruispunt om daarna weer vlot te kunnen versnellen.

zie: http://www.derijprof.be/var.htm
zie: http://www.derijprof.be/omgekeerde3hoek.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nog enkele vraagjes

Bericht door Inazuma »

298yB schreef: 26 nov 2021, 20:38 2. wanneer je een kruispunt nadert, dit doen door te remmen met het rempedaal,
Je kan ook al wat eerder gas lossen als je weet dat je moet gaan vertragen voor dat kruispunt ...

zal de examinator je hierop afkeuren als je in een zone 50 het kruispunt benadert met 30km/u of minder door verminderd zicht op de verkeerssituatie in de zijstraten?
Het is net de bedoeling dat je je snelheid aanpast aan de zichtbaarheid op het kruispunt ...

Je vertraagt tot je zicht hebt op eventueel dwarsverkeer met voorrang
Je zorgt dat je normaal kan stoppen, indien er een bestuurder met voorrang aankomt, dwz dat je géén (bijna) noodstop moet uitvoeren om voorrang te verlenen

Hoe minder je ziet, hoe trager je zal moeten rijden

In extreme geval: stoppen & kijken
Plaats reactie