GPS examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sara M.

GPS examen

Bericht door Sara M. »

Misschien een stom vraagje over het onderdeel zelfstandig rijden op het examen.
Als ik kies om de bestemming te bereiken mét GPS, mag ik dan zelf nog beslissen om toch iéts anders te rijden?
Uiteraard mag je een GPS nooit blindelings volgen en moet je steeds goed opletten, rijrichting kan zomaar veranderd zijn etc... Ik bedoel dus wanneer de GPS een correcte route voorstelt maar je liever anders rijdt.
Bijvoorbeeld als ik naar m'n werk rij, dan kan ik op 2 manieren een drukke provinciebaan kruisen: met of zonder verkeerslichten. Ik kies dan steeds voor het kruispunt met lichten omdat dat gewoon zoveel veiliger is. Mijn gps echter stelt altijd de route zonder lichten voor. (Misschien is het langs daar net een paar meter korter dan via de lichten?)
Stel dat ik op het examen ergens heen moet rijden en ik weet zelf de weg goed, mag ik dan, naast de instructies van de gps, zelf kiezen hoe ik rij?
Ik ga er van uit dat "zelfstandig rijden" gewoon gericht is op... zelfstandig rijden... Veilig op je bestemming geraken zonder hulp en met niet té veel omwegen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: GPS examen

Bericht door de rijprof »

Ik heb geen idee of dat mag. Het lijkt alsof je de instructies niet opvolgt. Je kunt dat best even overleggen met jouw examinator.
In samenspraak is het misschien wel mogelijk.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: GPS examen

Bericht door Benny Stinkens »

Mij zou het verbazen dat het zou mogen.
Je kiest voor instructies te volgen op de GPS en gaat dan je eigen ding doen :?:

Als de GPS je een verboden richting in stuurt zou ik zeggen ok, niet doen.
Maar voor de rest denk ik toch dat je zal moeten volgen.

Even met de examinator overleggen lijkt me inderdaad de beste optie.
Zou je aub ook even het resultaat daarvan hier willen posten :?:
Want we zijn benieuwd :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sara M.

Re: GPS examen

Bericht door Sara M. »

Wel ja, ik stelde me de vraag omdat ik er van uit ging dat dat onderdeel gericht is op het beoordelen van je rijgedrag, zoals je in het dagelijkse leven zou rijden als je alleen in de wagen zit. Instructies opvolgen moet zowieso al gebeuren wanneer de examinator me de weg wijst.
Maar jullie laten het me wel op een andere manier bekijken dus het veiligste zal toch zijn gewoon doen wat de GPS zegt. Anders lijkt het misschien alsof ik bepaalde stukken niet durf/aankan. (Terwijl het enkel zou zijn omdat ik een kleine omweg vb vlotter/veiliger vind).
Als ik het van de stress niet eerst vergeet te vragen doe ik dàt dus gewoon en anders post ik hier zeker het antwoord van de examinator. (Het is wel pas in augustus dus nog even wachten). Merci voor de antwoorden alvast!
Plaats reactie