rijbewijs kwijt

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
TheOne*

rijbewijs kwijt

Bericht door TheOne* »

hallo

Onlangs ben ik geflitst in een bebouwde kom, waar je dus 50km mag reed ik 87km... Direct daarachter ben ik tegengehouden geweest door een agent (( Mijn rijbewijs is voor 2 weken ingetrokken :S maar je moet toch een overtreding hebben van meer dan de helft om uw rijbewijs te kunnen intrekken?
en welke boete mag ik verwachten? ik ga wel moeten verschijnen voor de politierechtbank denk ik... Ik ging nu in april mijn rijbewijs juist 2j gehad hebben :S dus klein maandje verschil :S

iemand enige ervaring met zoiets?
Gast

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Gast »

TheOne* schreef:hallo

Onlangs ben ik geflitst in een bebouwde kom, waar je dus 50km mag reed ik 87km... Direct daarachter ben ik tegengehouden geweest door een agent (( Mijn rijbewijs is voor 2 weken ingetrokken :S maar je moet toch een overtreding hebben van meer dan de helft om uw rijbewijs te kunnen intrekken?
en welke boete mag ik verwachten? ik ga wel moeten verschijnen voor de politierechtbank denk ik... Ik ging nu in april mijn rijbewijs juist 2j gehad hebben :S dus klein maandje verschil :S

iemand enige ervaring met zoiets?
aja, en nog iets: ik gaf gas omdat ik het einde van de bebouwde kom naderde... maar zij staan zkr nog geen 500 meter van, echt nooit gedacht dat ze bijna op het einde van de bebouwde kom zouden staan flitsen...
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door BuBbA »

TheOne* schreef:hallo

Onlangs ben ik geflitst in een bebouwde kom, waar je dus 50km mag reed ik 87km... Direct daarachter ben ik tegengehouden geweest door een agent (( Mijn rijbewijs is voor 2 weken ingetrokken :S maar je moet toch een overtreding hebben van meer dan de helft om uw rijbewijs te kunnen intrekken?
en welke boete mag ik verwachten? ik ga wel moeten verschijnen voor de politierechtbank denk ik... Ik ging nu in april mijn rijbewijs juist 2j gehad hebben :S dus klein maandje verschil :S

iemand enige ervaring met zoiets?
Wat wil je nog meer weten?

Je bent een beginnende bestuurder, dus voor jou gelden strengere maatregelen. Één van die strengere maatregelen stelt dat je als beginnende bestuurder je rijbewijs verliest als je binnen de bebouwde kom meer dan 20km/u te hard rijd.

Wat er dan zal gebeuren is dat de rechter je verplicht om opnieuw je theorie en/of praktijk examen af te leggen. Pas wanneer je dat succesvol gedaan hebt kan je je rijbewijs terugkrijgen.

Wat betreft de boete die er nog bovenop komt zal je moeten wachten op het oordeel van de rechter. De boete kan gaan van 55€ tot 2750€.

Voor meer informatie over de strengere bestraffing voor beginnende bestuurders, zie: http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=202
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Inazuma »

TheOne* schreef:aja, en nog iets: ik gaf gas omdat ik het einde van de bebouwde kom naderde... maar zij staan zkr nog geen 500 meter van, echt nooit gedacht dat ze bijna op het einde van de bebouwde kom zouden staan flitsen...
Maakt niets uit.

De snelheidsbeperking geldt in gans de bebouwde kom, dus tot de Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Inazuma »

TheOne* schreef:waar je dus 50km mag reed ik 87km (...) maar je moet toch een overtreding hebben van meer dan de helft om uw rijbewijs te kunnen intrekken?
Je theorie klopt niet, maar met 87 in een bebouwde kom ga je toch merkelijk meer dan de helft te snel :?:
Is die 87 al met de technische correctie-faktor er af of niet :?:


De onmiddelijke intrekking van het rijbewijs is voorzien vanaf 20 km/u te snel in de bebouwde kom. (Art 55, verkeerswet)

Het verval van het recht tot sturen - 8 dagen tot 5 jaar - is als straf opgelegd door de rechter, voorzien vanaf 30 km/u te snel in een bebouwde kom. (Art 29 § 3 van de verkeerswet)

en welke boete mag ik verwachten? ik ga wel moeten verschijnen voor de politierechtbank denk ik
Je komt hiermee zeker voor de politierechtbank.
Dat kan wel nog "even" duren : ettelijke maanden tot een jaar.

De mogelijke boete gaat van 55 tot 2750 euro, mogelijk voor een stuk voorwaardelijk.

Vanaf een boete van 143 euro (ofwel 26 euro zoals door de rechter uitgesproken) is het een correctionele boete en moet je bovendien een verplichte bijdrage van 137,5 euro betalen aan het zgn Slachtofferfonds.
(Het is gezien de overtreding zo goed als zeker dat je boete meer dan 143 euro zal bedragen.)

Het boetebedrag ligt meestal ergens in de buurt van wat de onmiddellijke inning zou kosten, of er wat boven.
Hou dus maar rekening met een boete van minstens 320 euro, en verwacht eerder een boete richting 400-500 euro ...

Daar bovenop komen nog de gerechtskosten , een paar 10tallen euro - zo'n 30-50 als er verder niets onderzocht dient te worden.


Hou alles bij elkaar bij een veroordeling dus maar rekening met 500-700 euro ... zonder de kosten voor de extra op te leggen herstelonderzoeken (zie hierna).

... Ik ging nu in april mijn rijbewijs juist 2j gehad hebben :S dus klein maandje verschil :S
Klein verschil dat een groot verschil gaat uitmaken voor de rechtbank.

De rechter is hierdoor verplicht om een verval van het recht tot sturen uit te spreken (al was daar al weinig ontsnappen aan) EN om het herstel van dat recht afhankelijk te maken van minstens het theoretische of praktische examen.
Daar kan zelfs nog een psychologisch onderzoek bijkomen om te zien of je mentaal wel geschikt bent om met een auto te rijden ...
Gast

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Gast »

Je theorie klopt niet, maar met 87 in een bebouwde kom ga je toch merkelijk meer dan de helft te snel :?:
Is die 87 al met de technische correctie-faktor er af of niet :?:
denk dat het nog moet worden gecorrigeerd. Hoeveel trekken ze daar dan van af?

Je komt hiermee zeker voor de politierechtbank.
Dat kan wel nog "even" duren : ettelijke maanden tot een jaar.
De agent zei dat ik mijn rijbewijs na 2 weken zou terugkrijgen, dus ik ga mogen blijven rijden zolang dat ik niet moet voorschijnen? En als ik niks meer van boetes ga krijgen in die tijd, mss dat het in mijn voordeel zal zijn als ik moet voorschijnen?
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Elke V »

als ge uw rijbewijs terugkrijgt moogt ge gewoon blijven rijden tot ge wordt opgeroepen voor de rechtbank
Anonymous schreef:En als ik niks meer van boetes ga krijgen in die tijd, mss dat het in mijn voordeel zal zijn als ik moet voorschijnen?
"strafvermindering voor goed gedrag"? :roll: en wat als ge u nu gewoon eens ALTIJD aan de verkeersregels zou houden? is dat geen beter idee, misschien? niet alleen voor uw eigen veiligheid, maar vooral voor alle andere weggebruikers?
dat ge een levensgevaarlijke chauffeur bent, daar hebt ge nog nooit bij stilgestaan misschien?
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Gast

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Gast »

Elke V schreef:als ge uw rijbewijs terugkrijgt moogt ge gewoon blijven rijden tot ge wordt opgeroepen voor de rechtbank
Anonymous schreef:En als ik niks meer van boetes ga krijgen in die tijd, mss dat het in mijn voordeel zal zijn als ik moet voorschijnen?
"strafvermindering voor goed gedrag"? :roll: en wat als ge u nu gewoon eens ALTIJD aan de verkeersregels zou houden? is dat geen beter idee, misschien? niet alleen voor uw eigen veiligheid, maar vooral voor alle andere weggebruikers?
dat ge een levensgevaarlijke chauffeur bent, daar hebt ge nog nooit bij stilgestaan misschien?
ik versta uw reactie :) maar ik rij nooit rap binnen bebouwde kom...
Ik reed juist uit de bebouwde kom en er staan daar geen huizen zelfs, alleen weiden en daarom dat ik wat meer gas gaf, maar het is natuurlijk niet goed te praten :)

Ik heb ook nog geen enkel ongeluk gehad... laten we ook hopen dat het zo blijft :)

Ik heb mijn les nu wel heel goed geleerd :D
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:denk dat het nog moet worden gecorrigeerd. Hoeveel trekken ze daar dan van af?
6 km/u , dan blijft 81 en zit je nog boven de 30 km/u grens.
De agent zei dat ik mijn rijbewijs na 2 weken zou terugkrijgen, dus ik ga mogen blijven rijden zolang dat ik niet moet voorschijnen?
Ja .
Je kan blijven rijden tot de straf waartoe je veroordeeld wordt, effectief uitgevoerd wordt.

Artikel 40
Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan.


En als ik niks meer van boetes ga krijgen in die tijd, mss dat het in mijn voordeel zal zijn als ik moet voorschijnen?
De (politie)rechtbank heeft enkel weet van veroordelingen (en dan nog niet altijd erg up-2-date).
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Elke V »

Anonymous schreef:ik versta uw reactie :) maar ik rij nooit rap binnen bebouwde kom...
Ik reed juist uit de bebouwde kom en er staan daar geen huizen zelfs, alleen weiden en daarom dat ik wat meer gas gaf, maar het is natuurlijk niet goed te praten :)

Ik heb ook nog geen enkel ongeluk gehad... laten we ook hopen dat het zo blijft :)

Ik heb mijn les nu wel heel goed geleerd :D
hehe, oké goed, dat verandert voor mij persoonlijk dan toch ook wel de zaak hoor, dan moogt ge mijn vorige post halveling annuleren :wink: als ge vanuit die "onbebouwde bebouwde kom" naar een stuk gaat waar ge negentig moogt is het idd wel debiel dat ze daar vlak voor toch nog gauw gaan flitsen... ik begrijp de verleiding wel (maar het blijft natuurlijk fout van al voor dat bord op te trekken) ... tja, misschien dat de rechter dan nog wel (err ... "lenient", hoe zegt ge dat in 't Nederlands?) ... de zaak een beetje door de vingers ziet :)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Gast

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Gast »

De mogelijke boete gaat van 55 tot 2750 euro, mogelijk voor een stuk voorwaardelijk.

Vanaf een boete van 143 euro (ofwel 26 euro zoals door de rechter uitgesproken) is het een correctionele boete en moet je bovendien een verplichte bijdrage van 137,5 euro betalen aan het zgn Slachtofferfonds.
(Het is gezien de overtreding zo goed als zeker dat je boete meer dan 143 euro zal bedragen.)

Het boetebedrag ligt meestal ergens in de buurt van wat de onmiddellijke inning zou kosten, of er wat boven.
Hou dus maar rekening met een boete van minstens 320 euro, en verwacht eerder een boete richting 400-500 euro ...

Daar bovenop komen nog de gerechtskosten , een paar 10tallen euro - zo'n 30-50 als er verder niets onderzocht dient te worden.


Hou alles bij elkaar bij een veroordeling dus maar rekening met 500-700 euro ... zonder de kosten voor de extra op te leggen herstelonderzoeken (zie hierna).
Is die X 5,5 opdeciemen hier ook van toepassing?
Gast

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:
De mogelijke boete gaat van 55 tot 2750 euro, mogelijk voor een stuk voorwaardelijk.

Vanaf een boete van 143 euro (ofwel 26 euro zoals door de rechter uitgesproken) is het een correctionele boete en moet je bovendien een verplichte bijdrage van 137,5 euro betalen aan het zgn Slachtofferfonds.
(Het is gezien de overtreding zo goed als zeker dat je boete meer dan 143 euro zal bedragen.)

Het boetebedrag ligt meestal ergens in de buurt van wat de onmiddellijke inning zou kosten, of er wat boven.
Hou dus maar rekening met een boete van minstens 320 euro, en verwacht eerder een boete richting 400-500 euro ...

Daar bovenop komen nog de gerechtskosten , een paar 10tallen euro - zo'n 30-50 als er verder niets onderzocht dient te worden.


Hou alles bij elkaar bij een veroordeling dus maar rekening met 500-700 euro ... zonder de kosten voor de extra op te leggen herstelonderzoeken (zie hierna).
Is die X 5,5 opdeciemen hier ook van toepassing?
Ik heb mijn PV gekregen, maar er staat nog geen enkel bedrag op en ook is er niet vermeld wanneer ik moet voorschijnen.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Shit zeg, dan mag ik ook wel oppassen. Ik trek zelf ook altijd op voor het bord, want op een totaal lege, rechte weg is het niet nuttig om te wachten op zo'n stom bordje waarna je op kan trekken.

Erg triest dat ze dan juist daar gaan flitsen. Nu, ik hoop voor je dat je je examen niet opnieuw moet doen, want dat zou wel erg zuur zijn voor zo'n lichte 'overtreding'.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Metallicdeth schreef:Shit zeg, dan mag ik ook wel oppassen. Ik trek zelf ook altijd op voor het bord, want op een totaal lege, rechte weg is het niet nuttig om te wachten op zo'n stom bordje waarna je op kan trekken.

Erg triest dat ze dan juist daar gaan flitsen. Nu, ik hoop voor je dat je je examen niet opnieuw moet doen, want dat zou wel erg zuur zijn voor zo'n lichte 'overtreding'.
bijna 60% te hard vind ik niet meer licht. En haal de aanhalingstekens rond overtreding ook maar weg. Sinds wanneer is het aan de bestuurders om te beslissen waar hoe snel gereden mag worden? Wat verwacht jij dan? Dat de wegbeheerder de grenzen van de bebouwde kom herziet, en vervroegt? Zodat jij en alle anderen weer nóg wat vroeger kunnen beginnen optrekken onder het motto "daar mag ik toch harder"? Want dan kan je blijven doorgaan tot de bebouwde kom is afgeschaft.

Ik krijg de indruk dat vele mensen het belachelijk vinden dat hier geflitst wordt, wel, ik absoluut niet, integendeel. Mensen moeten eens dringend stoppen met te vinden dat ze zelf te zeggen hebben wat ze doen en laten; en vooral als je 87 rijdt waar 50 mag, dat is niet meer vlak voor het bord opgetrokken eh. Dat is gewoon ronduit bebouwde kom negeren omdat die persoon VINDT dat daar 50 wat te traag is.

Zo loopt hier in de buurt ook ergens de bebouwde kom echt marginaal ver door. Ik heb daar altijd op gevloekt, dat je daar tegen 50 niet vooruit gaat. Het is daar wagenwijd open, velden, boeren,...
Tot ik daar nog maar twee weken geleden, de buurt wat beter leerde kennen. Oke, het is daar marginaal open, maar er is daar 1 stukje bos. Vrij smal zelfs. 10 meter verder, zie je dus niet meer liggen, ligt een hele wijk, met jonge gezinnen, kinderen,... en aan de overkant van de baan loopt die wijk door, dit zie je iets beter, maar dat lijkt dan op een sporadisch huis, terwijl het eigenlijk gewoon echt een woonbuurt is met spelende kinderen,... echt nog rustig.
Eens je dat gezien hebt, begrijp je echt waarom die 50 zo ver loopt. Maar ja, als van die leeghoofden denken dat ze in 1 oogopslag zelf een beter oordeel kunnen vellen dan de verkeersdeskundigen, dan doen ze maar...
Maar daarvoor vind ik deze flitsers dus wél goed, en helemaal niet triest.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Metallicdeth schreef:Shit zeg, dan mag ik ook wel oppassen. Ik trek zelf ook altijd op voor het bord, want op een totaal lege, rechte weg is het niet nuttig om te wachten op zo'n stom bordje waarna je op kan trekken.

Erg triest dat ze dan juist daar gaan flitsen. Nu, ik hoop voor je dat je je examen niet opnieuw moet doen, want dat zou wel erg zuur zijn voor zo'n lichte 'overtreding'.
Normaal gezien is de rechter verplicht om hem zijn theorie en/of praktijk examen opnieuw te laten afleggen.
Plaats reactie