Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jan Spooren

Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door Jan Spooren »

Vraagje voor mensen die het klappen van de zweep kennen rond het examencentrum van Deurne (Antwerpen)...

Mijn dochter heeft in november haar praktijk examen en ik wilde even iets dubbelchecken...

Aan de twee kanten van de 'Brug van den Azijn' in Deurne bevindt zich rechts een busstrook. Dat zorgt voor nogal wat verwarring bij de gebruikers van de brug:

(1) aan de kant naar Merksem toe, zijn er nogal wat mensen die al meteen op de busstrook beginnen rijden, waar die begint bovenaan de brug, wanneer ze onderaan de brug naar rechts moeten afslaan. Volgens mij mag de busstrook eigenlijk maar gebruikt worden vanaf het bord F13 ('Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt') dat bord F17 ('Aanduiding van de rijstroken van een rijbaan met een strook voorbehouden voor autobussen') eigenlijk opheft. Dat is dus onderaan de brug. Zeker wanneer het druk is, staat vaak de busstrook al vol met wagens die naar rechts willen afslaan, ver voor het bord F13. Wordt het door de examinatoren geaccepteerd om net als het andere verkeer al eerder gebruik te maken van de busstrook om voor te sorteren? Art 72.5 van het KB van 1975 geeft aan: 'De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.' Wat is 'onmiddellijke' nabijheid, he... Het alternatief is om op de gewone rijstrook naar beneden te rijden tot aan het bord F13 en daar te proberen in te voegen. Da's natuurlijk stresserend tijdens een examen.

(2) Een gelijkaardige vraag aan de andere kant van de brug om naar rechts (richting Sportpaleis) af te slaan, alleen wordt het daar nog wat complexer omdat er eerst nog verkeerslichten zijn. Als ik het verkeersreglement letterlijk neem, dan mag ik pas na de lichten de uiterst rechtse rijstrook nemen (daar staat het bord F13). Helaas staat dan de busstrook rechts al helemaal vol en geraak ik soms niet meer op de meest rechtse afslagstrook. We kunnen natuurlijk op de tweede strook blijven, maar doordat er geen afslagpijl staat op de meest rechtse rijstrook, kan daar ook verkeer staan dat rechtdoor gaat, wat natuurlijk voor extra stress zorgt bij het afslaan naar rechts. Dus ook daar: wordt het gedoogd om voor de lichten al de busstrook te gebruik om voor te sorteren?

(Eigenlijk trekt de hele inrichting van dat kruispunt daar op geen ****, en na de laatste vernieuwing is het er niet op verbeterd... Mahbon, da's iets anders.)

Hartelijk dank voor jullie inzichten - en vooral voor informatie rond het standpunt van de examinatoren hier in!

Jan.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door Inazuma »

In beide gevallen stopt de wegmarkering voorbehouden (bus) rijstrook voor het kruispunt waar je wil afslaan

Kant Merksem een meter of 20 à 30 voor kruispunt - wordt gewone onderbroken streep (en dus gewone rijstrook)

Kant Bisschoppenhoflaan, aan kruispunt daarvoor
(aar je niet afslaat, en dus nog niet op voorbehouden rijstrook mag rijden)


Wat "onmiddellijke nabijheid" is, weet niemand
Blijkbaar is dat kant Merksem met verf geregeld ...


F13 kondigt maar de voorsorteringspijlen aan
Er is nergens bepaald dat die een F17 (of F18 voor de BOB) opheft
Jan Spooren
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2021, 19:21

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door Jan Spooren »

Bedankt Inazuma,

> In beide gevallen stopt de wegmarkering voorbehouden (bus) rijstrook voor het kruispunt waar je wil afslaan

Dat klopt, maar het probleem blijf dat vaak al lang voor de wegmarkering verandert de busstrook gebruikt wordt als voorsorteerstrook. Begrijp ik dat dus de juiste manier is om te op de gewone rijstrook te rijden en dan op het ogenblik dat de busstrook opgeheven wordt de richtingaanwijzer op te zetten en te hopen dat je wordt ingelaten?

> (waar je niet afslaat, en dus nog niet op voorbehouden rijstrook mag rijden)

OK, dus de correcte manier is dus om daar inderdaad niet al voor te sorteren op de busstrook, wat (vervelend genoeg) vrijwel iedereen doet, maar om op de gewone rijstrook te blijven en te proberen alsnog op de rechter rijstrook te geraken na de lichten, om op die manier rechts af te kunnen slaan naar de Bisschoppenhoflaan. Dat is inderdaad hoe ik het probeer te doen, maar dat is niet voor de 'faint of heart'... Waarom men daar geen afslagpijl heeft geschilderd op de rechter rijstrook van de lichten van de Bisschoppenhoflaan is me een raadsel.

> F13 kondigt maar de voorsorteringspijlen aan
> Er is nergens bepaald dat die een F17 (of F18 voor de BOB) opheft

Mijn redenering was als volgt: art. 72.5 geeft expliciet aan dat een busstrook maar een busstrook is als zowel de wegmarkering er is, als het bord F17. Het bord F13 geeft een andere bestemming weer aan de rijstroken dan de busstrook. Vanaf het bord F13 is de busstrook dus geen busstrook meer, want er staat een F13 en niet een F17. Ik weet niet hoe de politie of de politierechtbank dat interpreteert. Kennelijk niet zo, dus?

Om even terug te komen op het rij-examen van mijn dochter: ze moet dus (ongeacht de wat andere weggebruikers doen) de weg blijven volgen tot het veranderen van de wegmarkering en dan pinken om in de aanschuivende file op de busstrook in te voegen?

Nogmaals bedankt!
Jan.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door Inazuma »

Jan Spooren schreef: 03 sep 2021, 23:42 Begrijp ik dat dus de juiste manier is om te op de gewone rijstrook te rijden en dan op het ogenblik dat de busstrook opgeheven wordt de richtingaanwijzer op te zetten en te hopen dat je wordt ingelaten?
Inderdaad ...
OK, dus de correcte manier is dus om daar inderdaad niet al voor te sorteren op de busstrook, wat (vervelend genoeg) vrijwel iedereen doet, maar om op de gewone rijstrook te blijven en te proberen alsnog op de rechter rijstrook te geraken na de lichten, om op die manier rechts af te kunnen slaan naar de Bisschoppenhoflaan.
Ja
Dat het niet "werkt" kan ik me ook wel voorstellen, maar het is hoe het moet

Je krijgt dit als ambtenaren en politici die dit bij elkaar klutsen, de wegcode duidelijk ook niet meer snappen ...
En als wie aan de wegcode sleutelt, de gevolgen op de weg niet inziet.

Niemand (buiten bus en nog wat toegelaten verkeer) mag daar op die busstrook rijden ...
Mocht ook niet voor de aanpassing naar de vage "in de onmiddellijke nabijheid" - toen mocht het om van richting te veranderen aan volgende kruispunt, wat kant Deurne niet kan naar rechts, da's pas aan het daaropvolgende kruispunt

Waarom men daar geen afslagpijl heeft geschilderd op de rechter rijstrook van de lichten van de Bisschoppenhoflaan is me een raadsel.
Alle "bussen" die rechtdoor willen, moeten dan naar de linkse van de 2 rechtse rijstroken opschuiven
Dan wordt de chaos nog groter

Mijn redenering was als volgt: art. 72.5 geeft expliciet aan dat een busstrook maar een busstrook is als zowel de wegmarkering er is, als het bord F17.
F17 en de TWEE wegmarkeringen (strepen én "BUS") :wink:
Het bord F13 geeft een andere bestemming weer aan de rijstroken dan de busstrook.
F13 kondigt dat aan ...
F13. Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft.

Bepalingen van F13 , bvb inzake inhalen, gelden ook maar vanaf wanneer je het bord opvolgt.
Niet noodzakelijk van waar het staat ...

Wie rondrijdt, is doorgaans al geconditioneerd door standaard foute plaatsing van verkeersborden :wink:
Vaak staat een F13 er ofwel niet, ofwel vlak waar de voorsorteringspijlen staan, ofwel pas waar er al méters eerder voorsorteringspijlen staan ... terwijl F13 dus een aankondiging daarvan hoort te zijn
Vanaf het bord F13 is de busstrook dus geen busstrook meer, want er staat een F13 en niet een F17.
Voorbij de F13 voldoet die rijstrook nog steeds aan de voorwaarden van een voorbehouden rijstrook
F17 staat er, en nergens is bepaald dat een F13 de F17 opheft
Wegmarkeringen (brede strepen en BUS) zijn er

Dat blijft een voorbehouden rijstrook, en er is wettelijk geen basis om er wat anders van te maken
Ik weet niet hoe de politie of de politierechtbank dat interpreteert. Kennelijk niet zo, dus?
Je mag er donder op zeggen dat die "aankondigt" tegen je gebruikt zal worden.

Ook de "geest van de wet" heb je tegen:
De aanpassing werd gedaan om ander (afslaand) verkeer zo lang mogelijk wég te houden van de bus-rijstrook, zodat die leeg blijft ... voor de meestal zeer zeldzame bussen.
Om even terug te komen op het rij-examen van mijn dochter: ze moet dus (ongeacht de wat andere weggebruikers doen) de weg blijven volgen tot het veranderen van de wegmarkering en dan pinken om in de aanschuivende file op de busstrook in te voegen?

Inbreuken door andere weggebruikers geven geen vrijgeleide om hetzelfde te doen
(en niet louter op het rij-examen)

Ze mag bvb ook niet sneller rijden dan toegelaten "omdat iedereen dat doet" ...
Jan Spooren
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2021, 19:21

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door Jan Spooren »

Inazuma,

Superbedankt voor de (ver)heldere(nde) uitleg!
Je krijgt dit als ambtenaren en politici die dit bij elkaar klutsen, de wegcode duidelijk ook niet meer snappen ...
En als wie aan de wegcode sleutelt, de gevolgen op de weg niet inziet.
Dat is inderdaad een bedenking die ik me ook al maakte.
Alle "bussen" die rechtdoor willen, moeten dan naar de linkse van de 2 rechtse rijstroken opschuiven
Dan wordt de chaos nog groter
Juist, nu ben ik mee!
Alhoewel, voor die zeldzame bus -- die het gewoon is om de pinker om te gooien en meteen de rijbaan op te zwieren. ;)
F13 kondigt dat aan ...
OK, ik zie je punt en je hebt gelijk. Bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door de rijprof »

Wat betreft rijexamen voor jouw dochter: tracht zo correct mogelijk de wegcode te volgen. Op de busstrook rij je pas in de nabijheid van het kruispunt. Daarmee bedoelt men zowat zoals je normaal zou voorsorteren, zonder busstrook. Als er file is op de busstrook, blijf je rijden tot de nabijheid van het kruispunt, pinker aan en wachten tot een hoffelijke bestuurder je even tussen laat.
Sommigen kijken raar op en willen je absoluut niet tussen laten, terwijl ze eigenlijk zelf in fout zijn. Meestal is er wel een hoffelijke bestuurder.

De bedoeling van voorsorteren op een busstrook in de nabijheid van een kruispunt is juist om de doorstroming van de lijnbussen zoveel mogelijk te garanderen.
Als sommigen 1 km op voorhand op de busstrook in file gaan staan, mist de busstrook zijn doel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Frank de Busser

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door Frank de Busser »

de rijprof schreef: 05 sep 2021, 11:42 Wat betreft rijexamen voor jouw dochter: tracht zo correct mogelijk de wegcode te volgen. Op de busstrook rij je pas in de nabijheid van het kruispunt. Daarmee bedoelt men zowat zoals je normaal zou voorsorteren, zonder busstrook. Als er file is op de busstrook, blijf je rijden tot de nabijheid van het kruispunt, pinker aan en wachten tot een hoffelijke bestuurder je even tussen laat.
Sommigen kijken raar op en willen je absoluut niet tussen laten, terwijl ze eigenlijk zelf in fout zijn. Meestal is er wel een hoffelijke bestuurder.

De bedoeling van voorsorteren op een busstrook in de nabijheid van een kruispunt is juist om de doorstroming van de lijnbussen zoveel mogelijk te garanderen.
Als sommigen 1 km op voorhand op de busstrook in file gaan staan, mist de busstrook zijn doel.
Die aanpak is wel allesbehalve defensief, denk ik... Je mag niet te snel op een busstrook rijden, maar je mag ook het verkeer niet onnodig hinderen. Door in het midden van de rijstrook te stoppen om nog tussen de busstrook te wringen is bijzonder hinderend, en in een afdaling van een brug zelfs gevaarlijk. Een soortgelijk voorbeeld: Als je op de autosnelweg rijdt en ziet dat je uitrit helemaal volstaat, ga je ook niet op de autosnelweg stoppen om te wachten tot ze je doorlaten. Daar is het defensiever om je op de pechstrook te plaatsen, ookal is dit verboden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door GRO »

Als je op de autosnelweg rijdt en ziet dat je uitrit helemaal volstaat, ga je ook niet op de autosnelweg stoppen om te wachten tot ze je doorlaten. Daar is het defensiever om je op de pechstrook te plaatsen, ookal is dit verboden.
Je mag je in dat voorbeeld helemaal niet op de pechstrook plaatsen. Dit is niet defensief rijgedrag, maar gevaarlijk.
Stel dat de uitrit vol staat omwille van een accident. En jij en volgers blokkeren de pechstrook. En dan komt de ambulance aan die niet verder kan...
Frank de Busser

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door Frank de Busser »

GRO schreef: 24 okt 2021, 03:21
Als je op de autosnelweg rijdt en ziet dat je uitrit helemaal volstaat, ga je ook niet op de autosnelweg stoppen om te wachten tot ze je doorlaten. Daar is het defensiever om je op de pechstrook te plaatsen, ookal is dit verboden.
Je mag je in dat voorbeeld helemaal niet op de pechstrook plaatsen. Dit is niet defensief rijgedrag, maar gevaarlijk.
Stel dat de uitrit vol staat omwille van een accident. En jij en volgers blokkeren de pechstrook. En dan komt de ambulance aan die niet verder kan...
Daar dient dus onze gloednieuwe reddingsstrook voor ^^
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door Inazuma »

Frank de Busser schreef: 24 okt 2021, 21:05 Daar dient dus onze gloednieuwe reddingsstrook voor ^^
Die niet gevormd kan worden zonder dat men vanop de rechterrijstrook ... (onwettig) op de pechstrook gaat rijden
Anders onvoldoende plaats
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afslaan op een busstrook / Brug van den Azijn

Bericht door de rijprof »

Door in het midden van de rijstrook te stoppen om nog tussen de busstrook te wringen is bijzonder hinderend

En honderden meters op voorhand op de busstrook aanschuiven, dan hinder je de doorstroming van de bus.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie