Wanneer bromfiets klasse b te snel?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Wanneer bromfiets klasse b te snel?

Bericht door Dorian »

Beste,

Ik heb in het verleden gehoord/gelezen dat een scooter klasse b max 53 km/h mag rijden (45 + 8 correctie) om legaal te zijn.
Nu heb ik daarnet van iemand gehoord dat deze correctie is afgeschaft, klopt dit?

Alvast bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wanneer bromfiets klasse b te snel?

Bericht door Benny Stinkens »

Deze correctie heeft nooit bestaan :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wanneer bromfiets klasse b te snel?

Bericht door Inazuma »

Werd wel degelijk toegepast
Methode is immers allesbehalve nauwkeurig


Is zeer lastig om zelfs over de rollentest wat officieels te vinden ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wanneer bromfiets klasse b te snel?

Bericht door Benny Stinkens »

De correctie werd dan wel toegepast, maar het betekende niet dat je 53 km/u mocht rijden :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Re: Wanneer bromfiets klasse b te snel?

Bericht door Dorian »

Oké bedankt voor het antwoord!

Mijn scooter rijdt nu 41 km/h op gps, dus dit verhogen naar pakweg 45 zou geen problemen mogen geven? (Op de teller staat dan wel een hoger getal door de afwijking).
Indien mijn scooter 46 zou rijden op gps, zou ik dan al meteen een boete krijgen aangezien die correctie blijkbaar is afgeschaft?

Ik zou het zelf veiliger vinden om 50 km/h te kunnnen rijden zodat de auto's mij niet voorbij steken, maar ik wil natuurlijk ook legaal en verzekerd blijven.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wanneer bromfiets klasse b te snel?

Bericht door Inazuma »

Dorian schreef: 20 jul 2021, 09:34 Mijn scooter rijdt nu 41 km/h op gps, dus dit verhogen naar pakweg 45 zou geen problemen mogen geven? (Op de teller staat dan wel een hoger getal door de afwijking).
In principe moet je van de snelheidsbepalende instellingen van je aldus goedgekeurde bromfiets afblijven ...

45 km/u is een maximum
Niet noodzakelijk de snelheid die de fabricant voorzien heeft, en hoe de bromfiets goedgekeurd werd.
Indien mijn scooter 46 zou rijden op gps, zou ik dan al meteen een boete krijgen
In principe is dat al een inbreuk
(als de GPS volledig correct is, de weg perfect vlak is, jij net 75 kg weegt, etc ...)
Ik zou het zelf veiliger vinden om 50 km/h te kunnnen rijden zodat de auto's mij niet voorbij steken, maar ik wil natuurlijk ook legaal en verzekerd blijven.
U kan dat vinden, maar de wetgeving laat dat niet toe ...
Plaats reactie