[vraag 2660 & 1801] Voorbijsteken van een auto als motorrijder en vice versa

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Qvdrschu
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2021, 18:17

[vraag 2660 & 1801] Voorbijsteken van een auto als motorrijder en vice versa

Bericht door Qvdrschu »

Uit vraag 2660 bij de proefexamens rijbewijs B blijkt dat een auto een tweewielig motorvoertuig op eenzelfde rijstrook mag voorbijsteken mits de nodige afstand behouden wordt, (zelfs wanneer er een volle witte lijn ligt (en deze niet overschreden wordt uiteraard) en er een verbodsbord op het inhalen van vierwielige auto's van kracht is) dit laatste is echter niet volstrekt relevant voor mijn punt.

Bij vraag 1801 van de proefexamens rijbewijs A kom ik echter tot de conclusie dat tweewielige motorvoertuigen een auto niet mogen inhalen op eenzelfde rijstrook, ongeacht de afstand die men kan houden (zelfs niet wanneer er een onderbroken lijn ligt en voorbijsteken via het andere vak dus wel is toegestaan) dit laatste is opnieuw niet noodzakelijk relevant maar misschien wel noemenswaardig.

Ik zie niet helemaal in waarom deze uiterst gelijkaardige situaties niet beide op dezelfde manier behandelt worden.
Is dit een inconsistentie in de wetgeving of is hier (al dan niet naar jullie persoonlijke mening) een logische verklaring voor, mis ik hier iets?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: [vraag 2660 & 1801] Voorbijsteken van een auto als motorrijder en vice versa

Bericht door Inazuma »

ik kan vragen niet zien

Maar het gaat ongetwijfeld om een inhaalvverbod met C35 Afbeelding

C35. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen.

Het verbod slaat daar dus enkel op het links inhalen van voertuigen met méér dan 2 wielen

Het inhalen van een motor door een auto is dan niet verboden.
Maar andersom wél

Ook al zijn de omstandigheden en de beschikbare ruimte, de veiligheidsafstand exact hetzelfde ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: [vraag 2660 & 1801] Voorbijsteken van een auto als motorrijder en vice versa

Bericht door Inazuma »

Merk het verschil op met de links-inhaalverboden die opgelegd worden door een verkeersREGEL ipv verkeersteken C35

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /175-art17


17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:


Belgische wetgever maakt het liever moeilijk dan gemakkelijk ...
Qvdrschu
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2021, 18:17

Re: [vraag 2660 & 1801] Voorbijsteken van een auto als motorrijder en vice versa

Bericht door Qvdrschu »

Eerst en vooral, bedankt voor het vlotte antwoord!

Mijn vraag ging echter over het feit dat vierwielige motorvoertuigen toegestaan zijn om een tweewielig motorvoertuig in te halen terwijl beide op eenzelfde rijvak rijden en de inhalende auto hier ook tijdens het inhalen op blijft (toegestaan mits de nodige afstand behouden wordt) maar dit omgekeerd niet toegestaan is, een tweewielig motorvoertuig mag een vierwielig niet inhalen op eenzelfde rijvak. Ik begrijp niet helemaal waarom dit het geval is gezien het over dezelfde voertuigen gaat (met dus dezelfde dimensies en zelfde "nodige afstand" van elkaar) en het enige verschil is dat de motor de auto voorbijsteekt ipv omgekeerd. Het gaat hem dus gewoon om wie wie voorbijsteekt in een anders identieke situatie en ik begrijp niet goed waarom.

De specifieke omstandigheden als het C35 teken vermelde ik gewoon omdat deze in de vermelde vragen uit het examen aanwezig waren, zoals vermeld hadden deze echter weinig betrekking op mijn punt.
Als ik de vragen nog tegenkom, voeg ik een screenshot toe om misschien meer duidelijkheid te scheppen :wink:
Qvdrschu
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2021, 18:17

Re: [vraag 2660 & 1801] Voorbijsteken van een auto als motorrijder en vice versa

Bericht door Qvdrschu »

Vraag 2660:
Afbeelding
Mag de bestuurder van de groene auto de motorfiets inhalen als hij niet over de witte doorlopende streep rijdt?

A/ Ja.
B/ Neen.
Het juiste antwoord hier is Ja.


Vraag 1801:
Afbeelding
Mag de bestuurder van de motorfiets op die wijze auto 'A' inhalen?

A/ Ja.
B/ Neen.
Hierbij is het juiste antwoord Neen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: [vraag 2660 & 1801] Voorbijsteken van een auto als motorrijder en vice versa

Bericht door Inazuma »

Dit is iets waar GOCA (examencentrum) bij examenvragen stelt dat de motorrijder niet mag inhalen in dezelfde rijstrook als de auto

Wettelijk is er echter géén dergelijk verbod, voor zo ver er niets anders overtreden wordt
Plaats reactie