Mag je twee voertuigen tegelijkertijd inhalen?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Mag je twee voertuigen tegelijkertijd inhalen?

Bericht door Erasmusje »

In les 15 lees ik hierover (op de gewone rijbaan):
Les 15 schreef:...
Maar als die twee auto’s zeer dicht achter elkaar zouden rijden, zodat het gevaarlijk zou zijn om onmiddellijk na het inhalen van de eerste naar rechts te gaan, dan mag je ze allebei links inhalen.
Ik betwist natuurlijk niet het gezond boerenverstand dat achter die uitspraak zit, maar ik vraag mij af dat -puur wettelijk gezien- wel klopt.
In art 16.6 lees ik:
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Er wordt niet over andere uitzonderingen gesproken.

In art 16.4 lees ik ook dat
voor het links inhalen elke bestuurder er zich van moet vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid... dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen"
Daaruit zou ik besluiten dat als je op een gewone weg (1x1) ziet dat er voor jou bvb een auto rijdt die vlak achter een trage voorligger rijdt, je -puur wettelijk gezien- niet zomaar mag besluiten om die twee voertuigen in één beweging in te halen, ook al zou je dat wel veilig kunnen doen.

Mijn vraag is dus: heeft die aangehaalde zin uit les 15 een wettelijk basis, of gaat het hier eerder om een advies gebaseerd op gezond boerenverstand?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Mag je twee voertuigen tegelijkertijd inhalen?

Bericht door GRO »

Hof van Cassatie schreef:Art. 16.6 Wegverkeersreglement van 1 december 1975 verbiedt niet dat méér dan één voertuig gelijktijdig links wordt ingehaald. (Hof van Cassatie, 06/05/1992, rolnummer 9663)

Of

Uit de door art. 16.6 Wegverkeersreglement aan de links inhalende bestuurder opgelegde verplichting zijn plaats rechts opnieuw in te nemen zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen vloeit niet voort dat het in een enkele rijbeweging links inhalen van meer dan één voertuig verboden is. (Hof van Cassatie, 16/09/1986, rolnummer 455)
Vaak spreken regels in de wegcode en uitspraken van het Hof van Cassatie elkaar tegen.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Mag je twee voertuigen tegelijkertijd inhalen?

Bericht door Erasmusje »

Bedankt GRO!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag je twee voertuigen tegelijkertijd inhalen?

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 08 okt 2020, 05:27 Vaak spreken regels in de wegcode en uitspraken van het Hof van Cassatie elkaar tegen.
De uitleg van Cassatie is natuurlijk dat hun uitleg is zoals je de wegcode moet lezen ... dus is er geen tegenspraak :mrgreen:
Plaats reactie