Parkeren op verhoogde berm in bebouwde kom

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
evb
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2020, 17:47

Parkeren op verhoogde berm in bebouwde kom

Bericht door evb »

Wegens een recente GAS/parkeer boete ben ik me eens gaan verdiepen in de materie.

Wat de GAS boete betreft, ik had me geparkeerd op een parking van een sportcomplex waar aan de ingang een bord stond met de vermelding Private Parking en een verwijzing naar het artikel 87.8 van het Veldwetboek. Er was geen plaats meer op de parking en ik heb mij naast een parkeervak geparkeerd op het gras, helemaal achteraan de parking. Dat was een verhoogde berm én die parking lag in een bebouwde kom.
In een bebouwde kom mag je niet parkeren op een verhoogde berm, punt. Zelfs al ligt die verhoging helemaal achteraan een parking, ver weg van de openbare weg. Dus een GAS boete. Had ik me ergens geparkeerd in de parking waar ik wel wat hinderlijk was, maar toch nog stond op de verharding, dan had ik geen boete gekregen. Eventueel had de eigenaar van de parking me wel kunnen laten wegslepen op mijn kosten. Of die parking nu privé is of niet, heeft geen invloed.
Dus jullie weten het nu! :-)

Nu komt eigenlijk mijn vraag: ik woon in een woonstraat in een bebouwde kom en iedereen in onze straat parkeert zich op de grasberm voor zijn huis, een berm die verhoogd is (er is geen trottoir of fietspad), dus eigenlijk lopen wij al jaren de kans op een parkeerboete?
Op het internet heb ik een link gevonden van iemand in juist dezelfde situatie : https://www.geenszins.info/2011/09/05/w ... -parkeren/
Die persoon had een discussie gehad met zijn wijkagent die juist zei dat hij in de berm moest parkeren terwijl hij eigenlijk van mening was dat het voertuig op straat moest geparkeerd worden.
Er was ook nog de vraag of je vlak na een verhoging (verkeersdrempel) mag parkeren? Op de verhoging mag je niet parkeren, maar wat juist er voor en juist er na?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren op verhoogde berm in bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

evb schreef: 04 jun 2020, 18:09 Nu komt eigenlijk mijn vraag: ik woon in een woonstraat in een bebouwde kom en iedereen in onze straat parkeert zich op de grasberm voor zijn huis, een berm die verhoogd is (er is geen trottoir of fietspad), dus eigenlijk lopen wij al jaren de kans op een parkeerboete?
Ja.

Dat zijn vaak 2 inbreuken in één:
- in BBK op verhoogde berm
- geen 1,5m vrije afstand laten op die berm voor voetgangers

Die persoon had een discussie gehad met zijn wijkagent die juist zei dat hij in de berm moest parkeren terwijl hij eigenlijk van mening was dat het voertuig op straat moest geparkeerd worden.
Verhaaltje gelezen
Persoon stond correct geparkeerd
Politie gaf fout advies - wat helaas niet ongewoon is in verkeerszaken

Er was ook nog de vraag of je vlak na een verhoging (verkeersdrempel) mag parkeren? Op de verhoging mag je niet parkeren, maar wat juist er voor en juist er na?
Daar is geen parkeerverbod

Tenzij om een àndere reden, maar dus niet omwille van de verhoogde inrichting
evb
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2020, 17:47

Re: Parkeren op verhoogde berm in bebouwde kom

Bericht door evb »

@Inazuma, bedankt voor je antwoord.
Ik dacht hetzelfde, maar wou er zeker van zijn.
Plaats reactie