Parkeren voor "garage"

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door Wouter »

Nergens staat dat het een inrij voor auto's moet zijn!
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door bert.covens »

Wouter schreef:Nergens staat dat het een inrij voor auto's moet zijn!
Niet in de wegcode. Maar Cassatie stelt wel:
Benny Stinkens schreef:Nog een beetje rechtspraak gevonden:
De in art. 25.1, 3° Wegcode bedoelde 'inrij voor eigendommen' is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
Cass. AR 6752, 16 november 1993 (Ketels / De Vooght-Neirinck), R.W. 1993-94, 821; Bull. 1993, 957; Arr. Cass. 1993, 956; Pas. 1993, I, 957.

Overwegende dat de door artikel 25.1.3° van het wegverkeersreglement beoogde “inrij (voor eigendommen)” - waarvan de betekenis niet wettelijk is omschreven - elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen betreft; dat, het werkelijk gebruik van de aldus voor de bedoelde voertuigen feitelijk toegankelijke plaats niet bepalend is en het eventueel zelden of niet gebruiken van die plaats voor het onderbrengen van voertuigen geen afbreuk doet aan de door de vermelde wettelijke bepaling aan de aldus bepaalde inrij verleende wettelijke bescherming; de appelrechters terecht zeggen dat “het volstaat dat de inrij toegang met een voertuig/wagen kan geven tot het eigendom (...) De wijze van gebruik ervan, of de frekwentie, niet determinerend (is)” en dat de mogelijkheid tot toegang steeds gevrijwaard dient te blijven;
Cassatie AR 6752 - 16/11/1993
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door Wouter »

Welja, een go-cart is dus goed genoeg. Daar is die poort meer dan breed genoeg voor :D

Ik ken nog wel huizen die als enige ingang een deur/poort hebben hoor... En een aantal daarvan gebruiken dat ook effectief als garage.
Zeker in de steden, daar zijn de huizen relatief smal, en is er niet altijd plaats voor nog een extra hal/gang.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door bert.covens »

Er is de uitspraak van Cassatie, en finaal zal een rechter desgevallend een oordeel vellen of die deur/poort/whatever voldoet aan de omschrijving die Cassatie eraan geeft ..... :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Hoe zit het eigenlijk met overbemeten deuren die in de gang van een gebouw uitkomen?

Afbeelding

Het is duidelijk de enige ingang van het gebouw ("voordeur") en zou eventueel nog kunnen gebruikt worden om fietsen en bromfietsen (of een kleine driewieler :s) te plaatsen, heeft de eigenaar het recht de parkeerplaats voor die deur op te eisen?
Duidelijk wel.

bvb een Renault Twizzy (elektrisch geval op 4 wielen) kan daar zo binnen ...

Het geheel is naar uitzicht en waarschijnlijk zelfs gebruik een inrij .
Merk ook op dat de eigenaar er de eigen nummerplaat aangebracht heeft en het dus als inrij claimt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door Inazuma »

hardghost schreef:Ik heb hier omtrent ook een vraag. 2 huizen verder van me is er een garagepoort. Echter is er enkele jaren geleden enorm wat verbouwingen in gebeurd en weet iedereen van de straat dat achter die garagepoort (met deur) een inkomhal bevind en daarachter een leefruimte. Ik kan niet met zekerheid zeggen of er trappen zijn net na de poort. Dit omdat vroeger de grond nogal schuin liep.
In dergelijk extreem geval zou een rechter perfect kunnen beslissen dat er door deze verbouwingen helemaal geen mogelijkheid tot toegang voor een 3/4-wielig voertuig meer is, en het geval dus geen inrij meer is ... en tegelijk nog voldoen aan het Cassatie-arrest.

Maar tegelijk kan het ook de andere kant op gaan, omdat de garagepoort nog aan alle uiterlijke kenmerken van een inrij voldoet ...
Marc56
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2013, 22:27

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door Marc56 »

wat als er geen poort is? Gebruik van de voortuin als inrit (parkeerplaats) zelfs zonder verlaagde stoeprand.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door Wouter »

Zo'n voortuin is niet aan uiterlijke kenmerken als inrij herkenbaar.

(extra opmerking: volgens mij is dit soort "voortuinparkeren" niet overal toegelaten. Als ik me niet vergis wordt dat gemeentelijk bepaald.)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door bert.covens »

Tegen buurtbewoners die -bvb tegen de bepalingen van ruimtelijke ordening in- een (verboden) inrij aanleggen in hun voortuin, kan je op basis van de wegcode weinig uitrichten, denk ik. Zolang die inrij er is, en als dusdanig herkenbaar is, mag je er niet parkeren.

Niet elke gemeente laat idd overal de aanleg van dergelijk voortuinparkeren toe. Dat betreft eerder stedebouwkundige overtreding, waartegen niet via de wegcode opgetreden wordt. Daar dienen andere wegen voor bewandeld te worden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door Inazuma »

Marc56 schreef:wat als er geen poort is? Gebruik van de voortuin als inrit (parkeerplaats) zelfs zonder verlaagde stoeprand.
Dit kan perfect een inrij blijven ...

Nergens staat dat er een poort moet zijn, wel de inrijmogelijkheid voor een 3 of 4 wielig voertuig - een sticker op je deur kleven omdat je daar je motor / bromfiets wil doorwringen telt dus niet als "inrij"


Bovendien als de plaats herkenbaar is als parkeerplaats (bvb voor een winkel ofzo) :

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;
eigenaar

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door eigenaar »

ik heb ook zoon probleem elke dag parkeren auto's voor mijn inrit ik heb een 1 richtings straat en heel smalle straat dus moet je een beetje plaats laten voor het indraaien of uitdraaien ! ik heb dus een aanvraag gedaan aan de gemeente op paaltjes te leggen voor mijn inrit en dit is niet goed gekeurd dus heb ik aan de politie gevraagd om iets te doen " hun" antwoord was" zet een ketting aan u inrit :s
dat wil zeggen als het regen moet je uitstappen klets nat gewoon voor die keting af te doen en presies dat een keting veel gaat doen hahah de mensen dat zich voor een garage parkeren hebben gewoon geen respect voor de eigenaars "ik als eigenaar heb ik speciaal een huis gekocht met inrit en garage maar daar denken de andere niet aan toe zij zeggen hij zal er wel uitkunnen of hij zal wel komen bellen
er staat ook een numerplaat en een brief voor dat ze de inrit vrijlaten wat kan ik nog meer doen ?? iemand idee????
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door de rijprof »

eigenaar schreef:" hun" antwoord was" zet een ketting aan u inrit :s
En waar moet je dan die ketting aanhangen?
Zij raden u aan om iets te doen wat niet mag... :roll:
Je mag nl. op de openbare weg zomaar geen inrichtingen aanbrengen, zoals stoelen plaatsen om een parkeerplaats vrij te houden.

Misschien kun je eens denken aan afgeronde betonblokken links en rechts van jouw poort en/of een aanduiding schilderen met gele verf? Het mag wel niet (zonder toestemming), maar als de politie zelf spreekt over een ketting lijkt dit mij een betere oplossing.
Ik denk dat je beter contact neemt met de gemeente (dienst mobiliteit) om een voorstel te bespreken en niet met de politie.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
AmiyArmoire

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door AmiyArmoire »

Hallo,

Om verder te gaan op dit onderwerp vroegen wij ons af als er een parkeerduur staat op het parkeren voor iemand zijn voordeur?
Bijna elke vakantie komt er iemand zijn auto parkeren voor de voordeur (niet de oprit) en die blijft daar dan enkele dagen staan zonder beweging. Dit is langs een drukke baan dus waarschijnlijk doen ze dit om inbraak te vermijden maar kan iemand mij zeggen als dit zomaar mag? Of staat daar een limiet op van voorbeeld max 48u?

Sorry als mijn vraag hier niet zo van toepassing is.
Alvast bedankt!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door bert.covens »

AmiyArmoire schreef:Hallo,

Om verder te gaan op dit onderwerp vroegen wij ons af als er een parkeerduur staat op het parkeren voor iemand zijn voordeur?
Bijna elke vakantie komt er iemand zijn auto parkeren voor de voordeur (niet de oprit) en die blijft daar dan enkele dagen staan zonder beweging. Dit is langs een drukke baan dus waarschijnlijk doen ze dit om inbraak te vermijden maar kan iemand mij zeggen als dit zomaar mag? Of staat daar een limiet op van voorbeeld max 48u?

Sorry als mijn vraag hier niet zo van toepassing is.
Alvast bedankt!
Als het gewoon om uw voordeur gaat (dus géén inrij voor drie- of meerwielige voertuigen), is er geen enkele regel in de wegcode die parkeren daar verbiedt. Er is evenmin sprake van een beperking in de duurtijd, louter omdat iemand voor uw voordeur parkeert.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren voor "garage"

Bericht door de rijprof »

De openbare weg is van iedereen. Indien men een auto parkeert waar geen verbod geldt, is men wettelijk in orde.
wegcode.be schreef:Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
...
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
Er is een beperkte parkeertijd voor:
voertuigen die niet kunnen rijden (defect) en aanhangwagens tot max. 24 uur.
Binnen de bebouwde kom voor voertuigen met MTM van +7,5 ton tot max. 8 uur.
Voertuigen met reclamepanelen max 3 u.
wegcode schreef:27.5. BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.

27.5.3. Het is verboden op de openbare weg reclamevoertuigen langer dan drie uur na elkaar te laten parkeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie