rood licht, voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
komkommerkat
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2010, 17:15

rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door komkommerkat »

ik ben blijkbaar door het rood gereden en heb een voorlopig rijbewijs (zonder begeleider).
ben ik dit nu kwijt? of wat gebeurt er?
dank bij voorbaat
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

komkommerkat schreef:ik ben blijkbaar door het rood gereden en heb een voorlopig rijbewijs (zonder begeleider).
ben ik dit nu kwijt? of wat gebeurt er?
Normaal zal je vervolgd worden voor de politierechtbank - dat zal echter nog maanden duren.
(Met wat geluk komt er een minnelijke schikking van het parket, op naam van de houder van het voertuig, maar reken er niet op. Als je er toch een krijgt, zou ik niet twijfelen om ze te voldoen als je de overtreding niet betwist ...)

De rechter kan een verval van het recht tot sturen uitspreken voor deze overtreding, maar moet dat niet doen.


Als je je definitieve rijbewijs B sinds minder dan 2 jaar had gehad ipv een voorlopig rijbewijs B zoals nu, dan was je het weer kwijt geweest en had je opnieuw minstens theoretisch of praktisch rij-examen moeten overdoen.

Je wordt hier eigenlijk gered door je voorlopige rijbewijs ...
komkommerkat
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2010, 17:15

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door komkommerkat »

kunnen ze mijn voorlopig rijbewijs intrekken?
ik heb al gehoord van iemand dat ik best snel mijn praktijkexamen afleg?
moest ik dit doen voor ik naar de rechtbank moet, kunnen ze het dan nog intrekken?

sorry voor al die vragen, maar ik ben nogal ongerust. snap niet echt hoe ik dit heb kunnen doen, ik reed 39 waar ik 50 mocht en ik ben normaal erg voorzichtig...

alvast bedankt voor het snelle antwoord
groetjes
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

komkommerkat schreef:kunnen ze mijn voorlopig rijbewijs intrekken?
Neen.

De onmiddellijke intrekking van het rijbewijs op last van de procureur des konings gebeurt meteen na de overtreding (indien je tegengehouden wordt), ofwel niet.

De rechter kan je echter nog wel een verval van het recht tot sturen opleggen als straf - maar dan moet je eerst nog gedagvaard en veroordeeld worden.
Daar kan nog gerust een jaartje overheen gaan.
En dan duurt het ook nog wel "even" voor de straf effectief uitgevoerd wordt ...
De gerechtelijke molens draaien onredelijk traag.
ik heb al gehoord van iemand dat ik best snel mijn praktijkexamen afleg?
De kans dat je een verval van het recht tot sturen gaat opgelegd krijgen als straf is aanzienlijk.
Of je ook herstelonderzoeken gaat opgelegd krijgen, valt niet te voorspellen.

Die herstelonderzoeken kunnen het theoretische en/of praktische examen zijn, en/of medische en psychologische tests om te zien of je wel geschikt bent als bestuurder.

Ik weet eigenlijk zelf niet of een examen als herstelonderzoek, ineens kan dienen als een examen om je rijbewijs te behalen ...
Moet ik eens nakijken.

moest ik dit doen voor ik naar de rechtbank moet, kunnen ze het dan nog intrekken?
Je door de rechter een verval van het recht tot sturen opgelegd krijgen als straf.
En je kan bijkomend ook herstelonderzoeken opgelegd krijgen om hersteld te worden in het recht tot sturen.
snap niet echt hoe ik dit heb kunnen doen, ik reed 39 waar ik 50 mocht en ik ben normaal erg voorzichtig...
Toevallig bij het links afslaan met pijlvormige lichten :?:

Het is nu eenmaal zo dat je als beginnend bestuurder gemakkelijker fouten zal maken door je onervarenheid, doordat je aandacht verkeerd verdeeld is, en gewoon doordat je nog onvoldoende opmerkzaam bent en de informatiestroom nog niet efficiënt verwerkt.

Maar het blijft een fameuze misser ...
komkommerkat
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2010, 17:15

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door komkommerkat »

bedankt!

ja, bij het naar links afslaan, maar het is een rare situatie.
ik ben nog eens gaan kijken, je moet voorsorteren om van de grote baan in een klein straatje te rijden, en dan is er blijkbaar ook een licht in een hoek waarvan mij nog steeds niet duidelijk is of het dient om te tonen wat de bestuurders op de grote baan zullen doen, of om de voorgesorteerden te regelen. kan het moeilijk uitleggen :-s.

zal mn examen afleggen, enkele weken rijverbod kan ik wel mee leven en heb blijkbaar tijd om voor de boete te sparen.

is het slim om te vragen aan de rechter of hij die situatie zou begrijpen, want ben gaan kijken met iemand met veel rijervaring, en die kan mij ook niet met zekerheid zeggen waarvoor dat licht dient. het staat schuin, enkel rechts en het is echt niet duidelijk op dat vak gericht...

maar ben eigelijk al blij dat ik niet uit verstrooiheid door het rood reed
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Kan je eens een foto posten of zo, want de situatie die je omschrijft is mij toch onduidelijk.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

komkommerkat schreef:ja, bij het naar links afslaan, maar het is een rare situatie.
Worden er bij dat kruispunt cirkelvormige lichten en pijlen door elkaar gebruikt :?:
Het gebruik daarvan is namelijk problematisch, er zijn o.a. alleen al in Kortrijk al 150+ weggebruikers voor vrijgesproken - net mede omwille van de verwarring die deze combinatie van lichten veroorzaakt en de onduidelijke formulering in de wegcode.
ik ben nog eens gaan kijken, je moet voorsorteren om van de grote baan in een klein straatje te rijden, en dan is er blijkbaar ook een licht in een hoek waarvan mij nog steeds niet duidelijk is of het dient om te tonen wat de bestuurders op de grote baan zullen doen, of om de voorgesorteerden te regelen. kan het moeilijk uitleggen :-s.
Geen probleem. Waar was het ?

Indien de verkeerslichten correct geplaatst zijn - wat onvoorstelbaar genoeg niet eens altijd het geval is :!: - moeten eigenlijk alle lichten die je ziet (uiteraard geen fiets- en voetgangerslichten) ook bedoeld zijn voor jou.
Lichten die de situatie voor de tegenliggers weergeven, geregeld nog te vinden met + + + zijn niet-gereglementeerd in de wegcode en bijgevolg verboden op de openbare weg.

Ga best nog eens terug, en neem een fototoestel mee om de aard en de plaats alle lichten vast te leggen, best vanuit de positie waaruit je de lichten benadert als je in de auto rijdt.

Je zal ze waarschijnlijk nog goed kunnen gebruiken wanneer je voor de rechter staat ...
Maxi

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door Maxi »

Ik heb Door de rood gereden en aanrijding gehad, Raak ik mijn rijbewijs kwijt?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Maxi schreef: 31 okt 2018, 16:13 Ik heb Door de rood gereden en aanrijding gehad, Raak ik mijn rijbewijs kwijt?
Kans is erg groot als er politie bij kwam.

Als je je rijbewijs B minder dan 2 jaar hebt en politie is ter plaatse geweest: zeker
Grey

Rood licht

Bericht door Grey »

Hallo!

Ik ben vandaag door rood gereden, het was nog oranje toen ik stopte maar ik stond net iets op het voetpad en heb de domme beslissing genomen om toch nog snel door te rijden en toen ik vertrok was het rood... politie stond er van op een afstand op te kijken en heeft meteen mijn ouders gebeld want ik reed met hun auto. Ik heb mijn voorlopig rijbewijs en mag alleen rijden maar had wel geen L langsachrer hangen omdat de dag ervoor mijn auto in panne stond en de garagist die komen ophalen is en ik heb geen reserve. Daarvoor krijg je blijkbaar ook een boete... pfff. Mijn vraag is nu of ik best nog mijn praktijkexamen behaal voor ik naar de zitting moet of toch best gewoon mijn voorlopig rijbewijs behou, wat zou de minst erge straf zijn?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door Inazuma »

Grey schreef: 07 nov 2018, 21:46 Ik ben vandaag door rood gereden, het was nog oranje toen ik stopte maar ik stond net iets op het voetpad en heb de domme beslissing genomen om toch nog snel door te rijden en toen ik vertrok was het rood...
Beetje achteruit rijden is ook een optie in zo'n geval...
politie stond er van op een afstand op te kijken
had wel geen L langsachrer hangen
Probleem is dat door rood rijden een derdegraads overtreding is - zo een van 5 punten op je theoretisch examen ... - én tegelijk met een andere inbreuk vastgesteld is.

Dat betekent dat je géén onmiddellijke inning meer kan krijgen, als de agenten beide inbreuken in hun PV zetten.
In dat geval moet je PV naar het politieparket.

Dat parket kan een minnelijke schikking voorstellen, maar kan je ook voor de politierechtbank dagvaarden.

Mijn vraag is nu of ik best nog mijn praktijkexamen behaal voor ik naar de zitting moet of toch best gewoon mijn voorlopig rijbewijs behou, wat zou de minst erge straf zijn?
Met wat geluk blijft het bij een overschrijving ...
Je weet niet wat het parket gaat beslissen, dus gewoon voortdoen.
Oefenen en als je klaar bent, examen gaan doen.

Ga niet zitten wachten op een dagvaarding - zoiets kan màànden tot een jaar duren :!:
De effectieve uitvoering van een straf opgelegd door de rechtbank , kan wéér maanden duren.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rood licht

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 08 nov 2018, 14:22 Probleem is dat door rood rijden een derdegraads overtreding is - zo een van 5 punten op je theoretisch examen ... - én tegelijk met een andere inbreuk vastgesteld is.
Bedoel de de ontbrekende L? Uit het bericht van Grey kan ik niet opmaken of de verbalisanten dat hebben vastgesteld.
Grey

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door Grey »

de politieman die zag dat er geen L aan de auto hing en ook mijn moeder opbelde hiervoor had het haar bevraagd, mijn moeder legde uit dat mijn auto net kapot is en ik snel de hare wilde gebruiken en daar waarschijnlijk niet aan gedacht zal hebben. Hij zei dat ik snel best een nieuwe haal voor beide auto's voor als dit nog eens voorkomt maar zou er geen probleem van maken zei hij zelf, al een geluk van de vriendelijke man!
en ja ik kon inderdaad achteruit rijden in mijn geval maar ik ben iemand die nogal snel in paniek raakt en impulsieve dingen doet. Terwijl ik doorreed aan het rood licht had ik wel door dat het vrij dom was, typisch ik... nu ja, ik laat het op mij afkomen, zal de volgende keer toch 2 keer nadenken... bedankt voor het antwoord!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Als de L niet bij in het PV staat, kan je mogelijk gewoon een onmiddellijke inning krijgen
174 euro betalen & klaar dan ...
Hkhkhk

Re: rood licht, voorlopig rijbewijs

Bericht door Hkhkhk »

Hallo,

Een vraagje, vandaag was ik aan het rijden (ben een jonge bestuurder met een voorlopige rijbewijs 20), ik was aan het rijden en kwam een stoplicht tegen, toen ik er al dicht bij was, was het al oranje en voor de zekerheid gaf ik gas bij, om zeker te zijn dat ik erdoor kon (stoppen ging niet meer en was niet veilig om een noodstop te doen)

Ik reed er net door maar heb schrik dat het net net rood was... ik ben niet zeker maar wat als het stoplicht wanneer ik er net bijna weg van was, rood werd? dus wat als ik (1sec) door rood reed? Wordt mijn rijbewijs ingetrokken? Moet ik alles terug opnieuw doen? Kan ik deze situatie zelf uitleggen aan de rechter/politie?

En wanneer komt deze ‘boete’ dan binnen?

Groeten super bezorgde bestuurder die helaas niet meer kan slapen door dit
Plaats reactie